وزیر دادگستری: اجرای احکام از مهمترین مشکلات در قوه قضاییه

به گزارشافکارنیوز،حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در بازدید از سازمان تعزیرات حکومتی استان بعد از شنیدن نظرات معاونین این سازمان اظهار داشت: با وجود مکتب جعفری دشمنی‌ها زیاد و به مشکلات افزوده شد ولی ما در موقعیت ممتازی بوده و توانستیم این مشکلات را کاهش دهیم. در واقع آنها نمی‌خواستند که ما همچین مکتب و مدیری را اجرا کنیم که با تاثیرگذاری نرم ما جایگاه بالایی پیدا کرده و آینده جهان با قدرت نرم بالا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ما فرهنگ اهل بیت را باید معرفی کرده و به دیگران برسانیم که همچنین امام صادق(ع) گفته اند اگر زیبایی کلام ما به دیگران منتقل شود آنها تبعیت می‌کنند، ادامه داد: کدام انسان است که حاضر نیست به قله رود وقتی می‌داند می‌تواند به قله رود در حقیقت در طول تاریخ تمام تلاش‌ها این بوده که فرهنگ اهل بیت را معرفی نکنیم ولی ما از این مکتب و فرهنگ پیروی کرده‌ایم. و اجرا صحیح فرهنگ اهل بیت وظیفه ما است که جمهوری اسلامی در این موقعیت و قدرت اعمال قرار گرفته و باید از موقعیت خود استفاده کند.

پورمحمدی با بیان اینکه ملت‌ها به دنبال این بوده که مدل‌ها و مکتب جعفری را اجرا نکنیم، اظهار داشت: فرهنگ اهل بیت تمام ارزش‌ها و دانش‌ها را بر روی زمین آورده و اجرایی می‌کند که امیدواریم با تبعیت صادقانه از مکتب امام صادق(ع) بتوانیم به جایگاه بالا برسیم.

وی ادامه داد: سالم سازی فضای کسب و کار بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است که نقش تعیین کننده در اقتصاد مردم داشته و بسیار موثر است.

پورمحمدی با بیان اینکه آقای روحانی رئیس جمهور جدید بهبود فضای کسب و کار را مدنظر خود داشته که این بسیار مهم است و ما باید تلاش کنیم با ارتقا و برداشتن موانع و حذف دست‌های ناسالم اقدامات را انجام و رسالت بزرگ بهبود فضای کسب و کار و سالم سازی را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: قانون گذاران و سیاست گذاران و تصمیم سازان اقتصادی باید جنبه مثبت کار را انجام دهند و عده‌ای که در این میان سنگ اندازی می‌کنند سازمان تعزیرات حکومتی موانع را از سر راه برداشته و مزاحمت‌ها را کم کند که خوشبختانه ما سیر تحول این سازمان را خوب و مثبت می‌بینیم.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی نیاز به برنامه دارد چرا که با بی نظمی به نتیجه نرسیده و محیط کسب و کار را نمی‌تواند هدف دار کند، افزود: از اینکه سازمان تعزیرات حکومتی موضوع برنامه‌ریزی را یک اصل قرار داده خوشحالیم و همچنین خرسندیم از اینکه در ساماندهی تشکیلات اقدامات خوبی صورت گرفته و طبقه بندی مشاغل، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به بلوغ می‌رسد که این خود لازمه موفقیت است.

وزیر دادگستری گفت: مطالبات بنده از سازمان تعزیرات حکومتی این بوده که این سازمان به روز، منظم و شفاف باشد و هر لحظه آماده بازرسی و پاسخگویی باشد در واقع هیچ نقطه ابهامی در فعالیت سازمان نباید وجود داشته و این سازمان دیگران را باید تحت نظارت و حساب کشی خود در بیاورد.

وی با اشاره به اینکه مدلی در شورای دستگاه نظارتی کشور طراحی شد که در این راستا توصیه می‌کنم شورای نظارت درونی تقویت و با عنوان واحدی پاسخگو باشد و رئیس سازمان به این شورا توجه و مرجع اصلی تصمیم درون سازمانی را مورد توجه قرار دهد.

پورمحمدی با بیان اینکه باید نظارت داخلی خوب و مناسب باشد که هر کسی که از بیرون وارد شد ارزیابی مثبت داشته باشد، اظهار داشت: رسیدگی به تخلفات از سوی تعزیرات ملاحظات ویژه ای نیاز دارد بنابریان باید سختگیری‌های بیشتری در این راستا باشد که خروجی دستگاه برای مردم مهم است نه شخصیت مدیران.

پور محمدی بیان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی ۴۰۰ شعبه دارد که این رقم بزرگی است و یک سرمایه و قدرت برای سازمان است بنابراین خط مقدم ما این بوده و مردم با این شعبات سروکار دارند؛ برخورد، قضاوت و داوری تعیین کننده است که باید روی خروجی آن کار کنیم همچنین مقایسه موردی، منطقی و جمعی باید صورت گیرد. به طور مثال اگر بیان کند صنفی بهتر و تخلف آن کمتر است خود یک مقایسه محسوب می‌شود.

وی افزود: پرونده به پرونده باید ارزیابی و خروجی کلان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد همچنین ما دفتر سنجش و برآورد کلان نیاز داریم که واحدی مهم و تعیین کننده است و وضعیت عملکرد را نشان می‌دهد.

پورمحمدی با بیان اینکه تخلفات در تعزیرات نیاز نیست به دستگاه قضا برود که حجم پرونده ها ار زیاد کند چرا که این موضوع یک تخلف است بنابراین خیلی از تخلفات را نباید جرم تلقی کرد، گفت: بسیاری از تخلفات و فعالیت‌ها نیاز به نظارت و رسیدگی دارد که یک واحد حرفه‌ای و کارشناسی برای رسیدگی باید وجود داشته باشد تا راندمان را بالا ببرد.

وزیر دادگستری بیان کرد: شان سازمان تعزیرات حکومتی دو زیستی است در واقع این سازمان از جایگاه قوه مجریه و قوه قضایی برخوردار است و ظرفیت سازمان بسیار بالا است.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلات در قوه قضاییه اجرای احکام است که پاشنه اشیل قوه قضاییه است که اگر قدرت عملیاتی پیدا کند حکم‌ها به نتیجه می‌رسد.

پورمحمدی افزود: برای سالم سازی سازمان دست رئیس تعزیرات حکومتی بسیار باز است بنابراین با حمایت ما که از شعبات داریم می‌توانیم به طور جدی با مشکلات و تخلفات برخورد کنیم به شکلی که اگر فردی تخلف کرد ان فرد را تعلیق کنیم که این خود یک سالم سازی است که حتی رئیس قوه قضاییه نیز نسبت به این تصمیم گیری این قدرت را ندارد که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی دارد در واقع رئیس سازمان باید از این موقعیت دو زیستی اجرا کند.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد باید از سالم سازی محیط کار آغاز شود، گفت: در قانون ارتقای سلامت اداری مطرح شده که ظرف یکماه تمام دستگاه ها پاسخگو باشد و عملکرد خود را بگویند که باید سازمان تعزیرات حکومتی این موضوع را به طور جدی ترغیب کند و به دیگران هم منتقل کند

پورمحمدی افزود: با حجم گسترده فعالیتها باید سیستمی هوشمند و ابزار الکترونیک وجود داشته وگرنه فعالیت‌ها امکان‌پذیر نیست بنابراین ثبت و ضبط با اشراف کامل باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اطلاعات بنده در خصوص سازمان در حال حاضر محدود است، اظهار داشت: هنر این نیست که بگوییم ۹۰ پرونده داریم و جامعه ما این مقدار متخلف دارد در واقع اصلا نباید پرونده ها زیاد باشد ما امیدواریم اگر پرونده سازمان امسال ۸۰ هزار تا است سال دیگر به ۵۰ هزار پرونده تبدیل شود و این موضوع کاهش یابد تا مردم احساس کنند بازار سالم تر شده است.

وزیر دادگستری ادامه داد: باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که تخلفات این مقدار زیاد شده است که خوشبختانه سازمان مالیاتی، تجارت و بیمه محیط شفاف‌تر و روابط سالم‌تری را ایجاد کردند تا تخلفات کاهش یابند چرا که با کاهش تخلفات پرونده هانیز کاهش می‌یابند. بنابراین باید قدم‌هایی را برداشته و مردم حس مثبت تری به سازمان داشته باشند.

پورمحمدی در پایان گفت: ساختمانهای تعزیرات حکومتی پراکنده است که این موضوع خوب نبوده و راندمان را پایین میآورد همچنین باید از کار کلیشهای و سنتی خودداری کرد که امیدواریم سازمان تعزیرات حکومتی اقداماتی موثرتری را داشته باشد.