انتقاد جدی به ۶.۳. ۳

به گزارشافکارنیوز،علی‌اصغرفانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که انتقادات مختلفی به سند تحول آموزش و پرورش وارد شده است و چه اقدامی در این‌باره صورت خواهد گرفت؟، اظهارداشت: هر برنامه‌ای که بخواهد در آموزش و پرورش شکل بگیرد چند پیش‌نیاز شامل تأمین معلم، کتاب و فضای آموزشی بعنوان ۳ رکن اصلی دارد.

وی افزود: نیروی انسانی درباره سند تحول خوب دیده نشده بود و چون سال ششم دبستان یکباره اجرایی شد مشکلاتی در کتاب‌ها، فضای آموزشی و تأمین نیروی انسانی وجود داشت که باید کتاب‌ها نیز بازنگری شود.

فانی در واکنش به این پرسش که آیا شما توسط رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی خواهید شد؟، خاطرنشان کرد: نظر دکتر روحانی این است که ادامه خدمتم در آموزش و پرورش باشد و تابع نظر رئیس جمهور هستم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت اشاره و گفت: آن چیزی که اولویت‌ را مشخص می‌کند، مشکل است و مهمترین اولویت آموزش و پرورش، نیروی انسانی است.

* اولویت تأمین نیروی انسانی از مراکز تربیت معلم


وی با تاکید بر نیروی انسانی در آموزش و پرورشف تصریح کرد: اصل تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش از مراکز تربیت معلم و اخیراً از طریق دانشگاه فرهنگیان است؛ در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، کار و حرف‌های زیادی داریم که باید در ساماندهی آنها انرژی خاصی بگذاریم.

* اردوهای دانش‌آموزی ایمن می‌شود


وی در پاسخ به این پرسش که مدارس قرآنی و اردوهای راهیان نور را برای مقابله با جنگ نرم ادامه خواهید داد؟، اظهارداشت: اردوهای راهیان نور مفید است اما باید آن را ایمن کنیم؛ ایمن‌سازی این اردوها از تاکیدات ما است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش در سال جاری با کسری بودجه مواجه است؟، گفت: کسری بودجه داریم اما طرح پیشنهاد ترمیم بودجه در دولت تصویب و به مجلس ارائه خواهد شد؛ امیدواریم با همکاری سازمان مدیریت، سال ۹۲ را از نظر بودجه به سلامت طی کنیم.

فانی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا انتقادات شما درباره اجرایی شدن نظام آموزشی ۶.۳. ۳ مربوط به دوره وزارت حاجی‌بابایی است؟، اظهارداشت: اجرای نظام آموزشی ۶.۳. ۳ در آن زمان بعنوان اجرای سند تحول مطرح شد که در این باره وحدت وجود نداشته است؛ یکی از بخش‌های سند تحول، ۶.۳. ۳ است که ساختار آموزشی بوده و محتوای آموزشی در سند تحول شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اقدامی که درباره اجرای نظام آموزشی ۶.۳. ۳ انجام شده را اصلاح خواهیم کرد و این نظام آموزشی را تکمیل می‌کنیم.

*تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس


فانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظام رتبه‌بندی معلمان در دوره شما پیگیری و انجام خواهد شد؟، تصریح کرد: اعتقاد دارم که معلمان باید رتبه‌بندی شوند و براساس آن مانند دانشگاه حقوق و مزایا دریافت کنند.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان چیزی نیست که به سرعت دنبال شود و کلیات این موضوع در مجلس به تصویب خواهد رسید.

* امسال هیچ تغییری در آموزش و پرورش نخواهیم داشت


سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تنوع اداره مدارس در کشور، خاطرنشان کرد تنوع مدارس با دو خواستگاه محتوایی و اعتباری، بودجه‌ای و کمک های مردمی دنبال می‌شود.

وی افزود: مدارس هیئت امنایی کمک گرفتن از مردم است و از مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان خواستگار محتوایی دارد؛ برخی از این اتفاقات بدون توجه به این خواستگاه‌ها بوده است و امسال هیچ تغییری در این باره نخواهیم داشت.

* اختصاص میلیارد تومان سرانه تا ۲۰ شهریور


وی با اشاره به تامین اعتبار سرانه مدارس، گفت: دولت تدبیر و امید علیرغم مشکلات موجود ۵۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار داده است که تا ۲۰ شهریورماه بعنوان سرانه به مدیران مدارس ارسال می‌شود؛ امیدواریم قسط‌های بعدی سرانه هم پرداخت شود.

وی درباره جابجایی معاونان این وزارتخانه نیز خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس نداریم که این به این معنا نیست که تغییری نخواهیم داد؛ با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم تا بازگشایی مدارس تغییری را شاهد نخواهیم بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نظام آموزشی جدید ۴ دوره ۳ ساله را تجربه خواهد کرد؟، تصریح کرد: کلاس‌های درس مضرب ۵ هستند و اگر بخواهیم این مضرب ۳ شود به مشکل بر می‌خوریم؛ هر تحولی در آموزش و پرورش باید به تدریج و با تمهید مقدمات انجام شود.

وی با اشاره به هوشمندسازی مدارس در کشور نیز تصریح کرد: براساس مطالعات تطبیقی که خودم انجام داده‌ام بعضی کشورها از سخت‌افزار و برخی از نرم‌افزار وارد هوشمند‌سازی شده‌اند؛ من به شدت با هوشمند‌سازی مدارس موافق هستم و پیش نیاز آن آموزش معلمان و ایجاد مهارت برای استفاده از این ابزار است.

فانی با اشاره به موضوع پیشدبستانی در مدارس، اظهارداشت: پیشدبستانی یکی از جاهای مهم است که میتواند افت تحصیلی را بویژه در مناطق دو زبانه کاهش دهد تا دانش آموزان آماده ورود به مدارس شوند؛ توسعه پیشدبستانی نیاز به تامین منابع مالی دارد اما با صرفه جوییهایی که خواهید داشت باید بتوانیم این بخش را قوی کنیم.