دنبال افزایش تعرفه رایتل نیستیم

اگرچه تغییر دولت و روی کار آمدن کابینه جدید این روزها تا حدی ذهن جامعه را معطوف موضوعات تازه کرده اما هنوز کسی جشن صدهزار نفری استادیوم آزادی که گفته میشد به نشانه حمایت از اسفندیار رحیم مشایی برگزار شده را فراموش نکرده است.

آن زمان این گونه مطرح می‌شد که اپراتور سوم به عنوان حامی مالی از برگزاری این جشن حمایت کرده است، موضوعی که حال پس از چند ماه، مدیرعامل رایتل آن را به نوعی توطئه دشمنان رایتل دانسته و تاکید می‌کند: «شاید تقصیر من بوده که این موضوع را به مراجع قضایی نکشاندم.»

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بخش اول مصاحبه با مدیرعامل اپراتور سوم هفته گذشته به استحضار خوانندگان محترم قرار داده شد، در ادامه این گفت‌وگو، غلامرضا قاسمی درباره تعرفه‌ها و دوره انحصار رایتل، عرضه نشدن سیم کارت‌های رند و سرویس‌های جدیدی که قرار است از سوی این اپراتور ارائه شود به ارائه توضیحاتی پرداخت.

ادامه این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

دنبال افزایش تعرفه نیستیم


- طی روزهای گذشته اپراتور اول ارتباطی کشور اقدام به افزایش تعرفه‌های خود کرده است آیا شما در این زمینه برنامه‌ای ندارید؟

فعلا برنامه ای نداریم.

- آیا می‌توانید به طور قطعی اعلام کنید که تا پایان سال هم چنین برنامه‌ای نخواهید داشت؟

در این زمینه نمی توان قاطعانه صحبت کرد چرا که ما موظف هستیم تعرفه‌ها را براساس آنچه به ما ابلاغ می شود محاسبه کنیم. طبیعتا به عنوان یک اپراتور نوپا و جوان تلاش داریم که سرویس‌های خوب و ارزان ارائه کنیم و خیلی به دنبال افزایش تعرفه نیستیم اما به هر حال ما هم مانند سایر اپراتورها زیر نظر سازمان تنظیم مقررات فعالیت می‌کنیم و به همین دلیل تابع تعرفه‌های ابلاغ شده از سوی این سازمان خواهیم بود، به همین دلیل اکنون نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم که در هیچ شرایطی تعرفه‌های ما افزایش نخواهد یافت. البته همان طور که گفتم، خود ما به عنوان ارائه دهنده خدمات نسل سوم علاقه‌ای به افزایش تعرفه‌های نداریم اما اگر سازمان تنظیم مقررات تصمیم بر چنین موضوعی بگیرد ما نیز به طور قطع تابع تصمیمات آن‌ها خواهیم بود.

دوره انحصارمان افزایش نیافته است

- نکته دیگری که درباره رایتل همواره چالش و حاشیه ایجاد کرده بحثدوره انحصار است. بالاخره دوره انحصار شما چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

ما پروانه فعالیت خود را از سازمان تنظیم مقررات که زیر مجموعه‌ای از وزارت ارتباطات به شمار می‌رود دریافت کرده‌ایم و در این میان تمام مسائل قانونی ما به این مرجع مربوط می‌شود. اما در ارتباط با دوره انحصار ما طی این مدت نوعی تصور اشتباه ایجاد شده و بسیاری بر این باورند که ما دوره انحصار خود را افزایش داده‌ایم، در حالی که به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده است. در واقع ما پولی به دولت پرداخت کرده‌ایم و براساس آن مجوزی گرفته‌ایم تا کاری را آغاز کنیم برای شروع این کار هم لازم بود که دولت بسترهای لازم را فراهم کند. حال اگر دولت این بسترها را با تاخیر آماده کرده دیگر مشکل ما نیست. تاریخ لازم الاجرا شدن دوره انحصار ما را سازمان تنظیم مقررات از تاریخی می دانست که هنوز بسترهای لازم برای ما فراهم نشده بود. اما پس از آن‌که ما مدارک و مستندات متعدد خود را به این سازمان ارائه کردیم این موضوع اصلاح شد و در این میان هیچ گاه ما دوره انحصارمان را تمدید نکردیم بلکه به دلیل آماده نبودن بسترهای لازم ما کار خود را با تاخیر شروع کردیم.

زمانی که ما ۴۰۰ میلیارد تومان به دولت پرداخت کردیم قرار بر این بود که بسترها آماده شوند اما در زمان کار این بسترها آماده نبود حتی قرار بود ما از تسهیلات و وام‌های مختلفی بهره مند شویم اما هیچ یک از این اتفاقات برای ما نیفتاد، در حالی که قول این موضوع را به ما داده بودند. به هر صورت ما با تمام این موارد کار خود را آغاز کردیم و در این مدت هیچ گاه این گونه نبوده است که مراجع غیر مسوول بخواهند دوره انحصار ما را افزایش دهند بلکه تنها اتفاقی که افتاد آن بود که کمیسیون تنظیم مقررات مدارک ما را دید و پذیرفت که امکانات لازم برای اجرایی شدن این طرح در اختیار ما قرار نداشته است. اکنون شما هیچ مدرک مستندی پیدا نخواهید کرد که در آن این گونه ذکر شده بود که رایتل دوره انحصار خود را یک سال افزایش داده است. بلکه همان طور که پیش از این هم گفتم تنها موضوعی که اتفاق افتاد تاریخ لازم الاجرا شدن دوره انحصار ما تغییر کرد و حتی در همین شرایط هم به ما اجحاف شد و از نظر نوشتاری سه ماه از دوره انحصار واقعی ما کم شد.

ماجرای حمایت رایتل از جشن استادیوم آزادی چه بود؟!

- زمانی این گونه مطرح شد که به دلیل حمایت از شما و افزایش دوره انحصارتان، به عنوان اسپانسر به برگزاری جشن صد هزار نفری ورزشگاه آزادی پرداختید و همان جا بود که این سوال پیش آمد که یک اپراتور ارتباطی چه جایگاهی دارد و چگونه قرار است یک اپراتور تا این اندازه برای مقاصد سیاسی هزینه کند؟!

شاید این موضوع کمی تقصیر من بود. البته من یکی دو جا این موضوع را تکذیب کردم اما شاید تقصیر من بود که این موضوع را به مراجع قضایی نکشاندم و برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها علیه رایتل این گونه بی انصافی کردند. به هر صورت طرح این موضوع این اجحافی بود که در حق رایتل صورت گرفت که البته این اقدام دلایل دیگری داشت.

- می گویید رایتل هزینه‌ای نکرده اما در رسانه‌ها این گونه اعلام شده است. اگر شما تاکید دارید رسانه‌ها چنین بحثی را طرح کردند چرا آنها چنین موضوعی را درباره اپراتورهای دیگر مطرح نکردند؟

گروه‌های مختلفی هستند که بر سر راه رایتل سنگ اندازی می‌کنند و این موضوع به واسطه آن‌ها مطرح شد اما در واقعیت ما هیچ سیم کارتی را در این جشن واگذار نکردیم و حتی یک ریال هم برای برپایی چنین مراسمی سرمایه‌گذاری نکردیم.

نه تنها ما این کار را نکردیم بلکه هیچ درخواستی هم در این زمینه وجود نداشت و آن‌ها که می گویند ما چنین هزینه‌هایی کرده‌ایم صد درصد دروغ می گویند. در این میان کسی هم به این نکته توجه نمی‌کند که به هر حال ما اینجا محدودیت هایی داریم و باید در برابر مراجع مسوول پاسخگو باشیم. من سعی کردم تاکنون حتی اگر کاری به نفع رایتل است اما حتی کمی جنبه سیاسی پیدا می‌کند از انجام آن ممانعت کنم. اگر ما قرار باشد برای چنین مراسمی هزینه کنیم باید مراحلی طی شود و به هر حال مراکزی مانند سازمان بازرسی کل کشور بر این موضوع نظارت دارند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد در هزینه‌های ما مشخص می‌شود.

حتی در آن زمان وقتی که این بحث‌ها مطرح شد ما از مراجع مختلف خواستیم که این موضوع را بررسی کنند و حتی روز جشن بررسی های بسیاری انجام دادیم که حتی اگر تنها یک سیم کارت از طریق افراد دیگر در این مراسم واگذار شد قضیه را پیگیری کنیم اما هیچ گاه چنین اتفاقی نیفتاد. به هر صورت افرادی که در مجامع و مراسم مختلف علیه رایتل صحبت می‌کنند قطعا به دنبال این هستند که در مناسبت‌هایی به این اپراتور ضربه بزنند حال چرایی این موضوع را من نمی‌دانم اما به هر حال این اتفاق رخ می‌دهد.

اکنون عده‌ای هستند که علیه ما فضاهایی ایجاد می‌کنند اما با این حال من تاکید می‌کنم که در آن مراسم نه ما ریالی هزینه کردیم و نه کسی از ما درخواستی کرد.

تلاش برای مقابله با سودجویان

- موضوع دیگری که درباره رایتل و البته اپراتورهای دیگر وجود دارد آن است که عده‌ای با کاربران سیم کارت‌های اپراتورهای دیگر تماس گرفته و این گونه می گویند که شماره رایتل آن‌ها را با قیمتی بالاتر از قیمت های واقعی را در اختیار آنها خواهند گذاشت اما زمانی که افراد برای خرید این سیم کارت‌ها اقدام می کنند با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. آیا شما در این زمینه پیگیری و اقدامی انجام داده‌اید؟

ما هر نوع تخلفی در زمینه رایتل صورت بگیرد را پیگیری می‌کنیم. این که عده‌ای با برخی مشترکان اپراتورهای دیگر تماس می گیرند و به دروغ می گویند شماره رایتل خط شما را داریم قطعا موضوعی است که مورد برخورد ما هم قرار دارد و اگر حتی متوجه شویم که شرکت‌های زیر مجموعه ما چنین کاری انجام می دهند با آنها رابطه کاری خود را قطع خواهیم کرد. علاوه بر این توضیحات کافی دراین زمینه را بر روی سایت رایتل نیز قرار داده‌ایم و هشدارهای لازم را به مردم داده و در بازه‌های زمانی مختلف تلاش کرده‌ایم که درباره این موضوع اطلاع رسانی کنیم. به تازگی نیز واحدی فعال کرده‌ایم که به شکل نامحسوس این مسائل را پیگیری می‌کند اما در هر صورت نمی‌توان گفت که می‌توانیم به شکل قطعی و صد درصدی حداقل حالا جلوی این مسائل را بگیریم. چنین ادعایی ادعای بی راهه‌ای است.

نکته دیگر آن‌که مشکل ما و سایر اپراتورها این است که در برخی موارد محدودیت‌هایی داریم که همین موضوع تا حدی بحثرانت و دسترسی‌های خاص را ایجاد می‌کند. ما در این زمینه طرح‌هایی را داده‌ایم و با راه حل‌های مختلف از جمله افزایش مراکز فروش سعی داریم این موضوع را برطرف کنیم البته با این وجود لازم است که اطلاع رسانی ها بیشتر شود تا دیگر افراد سیم کارت رایتل با هر قیمتی خریداری نکنند.

فعلا فروش سیم کارت های رند متوقف است

نکته دیگری که می‌توان درباره آن صحبت کرد قیمت سیم‌کارت‌های رند رایتل است. زمانی یکی از فعالان بازار سیم کارت این گونه می‌گفت که حتی سیم‌کارت‌های رند رایتل اعتباری با قیمت‌های بالا به فروش رسیده‌اند آیا خود شما آماری دارید که به طور متوسط سیم‌کارت‌های رندتان با چه قیمتی به فروش می‌رسند؟ آیا برنامه‌ای برای به مزایده گذاشتن این سیم‌کارت‌ها ندارید؟

ما بر اساس مصوباتی که موجود است موظف به فروش بر اساس قیمتی مشخص هستیم و نمیتوانیم بگوییم که چون یک شماره رند است آن را به قیمت بالاتری خواهیم فروخت، اما از سوی دیگر برای ما مقرون به صرفه و اقتصادی نیست که یک خط رند را با قیمت ۱۲۰ هزار تومان بفروشیم به همین دلیل جلوی فروش سیمکارتهای رند را گرفتهایم.