داربی۷۷؛ مساوی ممنوع!

به گزارش افکارنیوز، آخرین و حساس‌ترین دیدار هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را داربی تهران تشکیل می‌دهد. این دیدار که حساس‌ترین و مهم‌ترین بازی لیگ برتر از نگاه کارشناسان زیادی است، روز جمعه در ورزشگاه‌ ازادی و با میزبانی استقلال برگزار می‌شود. آبی‌های تهرانی که هفته گذشته برابر همنام اهوازی خود تن به شکست دو بر صفر داده‌اند در حالی به مصاف سرخ‌پوشان تهران می‌روند که آنها در بردی روحیه بخش برابر فولاد، هفته هفتم را به پایان رسانده‌اند.

با اینحال پیشکسوتان دو تیم متفق القول هستند که نتیجه این دیدار هیچ ارتباطی به جایگاه تیم‌ها در جدول ندارد و بطور کلی تیمی که بر استرسش غالب شود، شانس پیروزی بیشتری در این دیدار دارد. آبی‌های تهرانی هاشم بیک‌زاده را به دلیل مصدومیت به طور قطع همراه نخواهند داشت و البته حضور ساموئل و جمشیدیان هم در این دیدار، در هاله‌ای از ابهام است. ساموئل که به دلیل آنچه که پرداخت نشدن مطالبات مالی‌اش اعلام شده، وضعیت نامشخصی دارد و جمشیدیان هم که به تازگی دویدن را آغاز کرده‌ است، بعید است که از آمادگی بدنی مطلوبی برخوردار باشد.

برای پرسپولیس هم عالیشاه به دلیل دریافت کارت قرمز در دیدار برابر فولاد خوزستان، داربی تهران را از دست داده است و سایر نفرات این تیم بنظر می‌رسد مشکل خاصی برای بازی در این دیدار نداشته باشند. همچنین محمدرضا خلعتبری هافبک ملی پوشی که به دلیل حضور در عجمان امارات، با تلاش‌های گسترده رویانیان به جمع پرسپولیسی‌ها بازگشته است، در این دیدار احتمالا به میدان خواهد رفت. هرچند که گفته می‌شود او مصدومیت جزئی‌ای دارد اما علی دایی به طور قطع می‌داند حضور چند دقیقه‌ای خلعتبری می‌تواند وزنه‌ی روحی در بازی را تا حد زیادی بهم بریزد.

داربی هفتاد و هفتم را شاید بتوان برخورد برترین‌های لیگ هم دانست. آبی‌های تهران با ۱۳ گل زده، برترین خط حمله‌ی لیگ را در اختیار دارند و جالب آنجاست که سرخ‌های پایتخت با دریافت تنها سه گل، برترین خط دفاعی لیگ را تشکیل داده‌اند.

استقلال و پرسپولیس در مجموع ۷۶ بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند که ۲۴ پیروزی سهم استقلال، ۱۸ پیروزی سهم پرسپولیس و ۳۴ تساوی ماحصل دیدار‌های این دو تیم بوده‌اند. از ۲۴ دیدار استقلال و پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر، سهم آبی‌ها شش پیروزی و سهم قرمز‌ها ۴ پیروزی بوده است. ۱۴ دیدار این دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است.

نکات جالب:

* ۹ تساوی با نتیجه یک بر یک، تکرارپذیرترین نتیجه داربی‌ها بوده است.

* فرهاد مجیدی با زدن چهار گل در داربی‌های برگزار شده از چارچوب رقابت‌های لیگ برتر، در صدر گلزنان است.

* ایمون زائد تنها بازیکنی است که در داربی‌های لیگ برتری هتریک کرده است.

* قلعه‌نویی تنها مربی‌ای است که در داربی‌ها نباخته است.

* نیکبخت واحدی بازیکنی است که با پیراهن پرسپولیس به ساتقلال گل زده و این فصل در استقلال حضور دارد.

* داربی رفت لیگ یازدهم، نخستین داربی‌ای بوده که بعد از سیزده سال، یکی از تیم‌ها با اختلاف بیش از یک گل پیروز شده است.

* هادی نوروزی تنها بازیکن این فصل پرسپولیس است که یک بار با پیراهن این تیم، به استقلال گل زده است و از آن طرف، صادقی، مجیدی و برهانی از بازیکنان فعلی استقلال هستند که با پیراهن این تیم به پرسپولیس گلزنی کرده‌اند.

* در داربی‌هایی که قلعه‌نویی سرمربی استقلال بوده است، تیم او اولین گل بازی را به ثمر رسانده است.

* هر دو تیم، کاپیتان‌های فصل گذشته خود را در این فصل در خدمت ندارند.

داربي ۷۷ در ورزشگاه آزادي و روز جمعه ساعت ۱۸:۵۰ برگزار ميشود.