به گزارش افکارنیوز، گفتگو با محمود فکری به شرح زیر است:

در مورد دربی هفتاد و هفتم هرچه می‌خواهید، بگویید!؟

به نظرم این بازی گل سر سبد همه بازی‌های لیگ و حتی کل ورزش ایران است. من فکر می‌کنم در ایران هر کسی فوتبال ببیند یا طرفدار استقلال است یا پرسپولیس. در مورد این بازی می‌توانم مدعی باشم هیچ کس نمی خواهد بازنده آن باشد. در همه جای جهان برای دربی‌ها کری‌ می‌خوانند ولی در ایران حتی کری خواندن‌های مردم هم متفاوت است. اگر بگویم همه مردم به یک نوعی درگیر این بازی هستند بیراه نگفته ام. دربی سرخابی‌ها در کشور ما برای یک عده زندگی است. نتیجه آن اشک دارد، لبخند هم دارد. خلاصه خیلی‌ها منتظر بازی روز جمعه این دو تیم هستند و امیدوارم شاهد یک بازی خوب باشیم.

موافق کری خوانی در این دیدار هستید؟
تا یک حدودی اشکال ندارد و باعثجذابیت می‌شود اما بعد از آن می‌شود عاملی برای حساسیت و افت کیفیت بازی. من امیدوارم این بازی سیر طبیعی اش را طی کند و برخی واکنش های احساسی مشکلی به وجود نیاورد. دربی پایتخت به لحاظ بار روانی به قدر کافی برای بازیکنان سنگین است و بهتر است کری خوانی‌های کاذب فضای پرحاشیه آن را بیش از حد طبیعی درگیر خود نکند.

خیلی‌ها اعتقاد دارند دربی‌های این چند سال اخیر پایتخت دیگر آن جذابیت و حساسیت گذشته را ندارد. این نگاه را می‌پذیرید؟
کلیات بحث‌تان را قبول دارم اما همین تفاوتی که امروز می‌بینیم خود محصول اتفاقات مختلفی است. برای مثال ما در گذشته تقریبا برای هر کاری که در روز بازی انجام می‌دادیم آزاد بودیم و کسی هم تقریبا کاری به کارمان نداشت. اما در این چند سال اخیر تنبیهات شدید و جرائم سنگین کمیته انضباطی خیلی چیز‌ها را عوض کرده. شخصا اعتقاد دارم بعضی رفتارها از سوی نهادهای خاص باعثشده بازیکنان دربی به نسبت گذشته ترسوتر و حتی پاستوریزه شوند. زمانی که ما بازی می‌کردیم همه چیز طبیعی بود. ما حتی در آن زمان اگر دعوا هم می‌کردیم، خودمان بودیم و نقش بازی نمی‌کردیم اما امروز همه چیز مصنوعی شده و اغلب رفتارها ظاهری شده. انگار همه دارند دیگری را گول می‌زنند. شخصا وقتی دربی را می‌بینم احساس می‌کنم برخورد بازیکنان در درون زمین از روی اجبار است و هیچ کس به کاری که می‌کند اعتقادی ندارد.

نتیجه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هر کس از جنجال دور بوده و آرام باشد، می‌برد.

از لحاظ کیفیت فنی استقلال بهتر است یا پرسپولیس؟
من هر طور به دو تیم نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که برخلاف چند سال گذشته همه چیز دو تیم برابر است. استقلال و پرسپولیس به لحاظ کیفیت بازیکن تقریبا در یک سطح هستند و مربیان هر دو باشگاه هم کاریزمای خاص خودشان را دارند. به نظرم این از معدود سال‌هایی است که اگر دو تیم را روی کفه ترازو بگذاریم، برابرند.

پس با این وجود احتمال مساوی شدن بازی بیشتر است؟
بعید نیست اما این الزامی برای تساوی دو تیم هم ایجاد نمی‌کند. در همه این سال‌هایی که دربی برگزار می‌شود بارهای‌بار دیده‌ایم همیشه تیمی که کفه ترازو به نفعش بوده برنده نشده. این بازی یک بازی خاص است و در یک بازی خاص احتمال رخداد هر اتفاقی وجود دارد. امیدوارم یک بازی خوب را از ناحیه هر دو تیم ببینیم.

در همه سال‌هایی که در دربی حضور داشتید، نهاد یا گروهی به شما توصیه‌ای برای تساوی می‌کرد، یا اینکه احتمالا فشاری به شما برای رخداد این نتیجه وارد کند؟
صادقانه اگر بگویم نه. ولی به خاطر حواشی و تبعات این بازی شاید باید به مسئولین سیاسی و امنیتی کشور حق می‌دادیم، حساس باشند. متاسفانه تازگی‌ها رسم شده بیگانگان از اتفاقات درون این بازی بهره‌برداری های سیاسی می‌کنند و همین هم باعثشده قدری حساسیت‌ها بیشتر شود. به نظرم همین سخت‌گیری‌هایی که در مورد این بازی از سوی مسئولان اتفاق می‌افتد نوعی توصیه است.

خود شما دربی‌های قدیم را دوست دارید یا دربی‌های این سال‌ها را؟
قطعا ما دربی‌های طبیعی قدیم را خیلی بیشتر دوست داریم. پیش‌تر گفتم، آن زمان همه چیز در دنیای واقعی اتفاق می‌افتاد اما این روزها قدری جذابیت‌های واقعی از جدال سرخابی‌های پایتخت فاصله گرفته. به نظرم هرچه نگاه امنیتی به این بازی بیشتر شود کیفیت آن هم پایین خواهد آمد. البته قدری از این هم به دلیل برخی رفتارهای بچه‌گانه اعضای این دو باشگاه است. شما به ال‌کلاسیکوی اسپانیا نگاه کنید. در خلال این دیدار بازیکنان این دو تیم شاید کارشان به زد و خورد هم بکشد اما با سوت پایان بازی همه چیز تمام می‌شود. متاسفانه همه حاشیه‌ها در ایران کش دار است و انگار یک حسی در همه هست که حاشیه‌ها و جنجال‌ها را بِکشند!

در مسابقه پیامکی برنامه نود دوشنبه شب پرسپولیس با ۵۱ درصد برنده دربی ۷۷ شد، این چه معنایی دارد؟
معنای خاصی ندارد! آنها دربی پیامکی را بردند، ما هم دربی واقعی را در درون زمین می‌بریم! از نظر من همه چیز را نباید در یک مسابقه پیامکی خلاصه کرد. تجربه نشان داده هواداران پرسپولیس همیشه بیشتر از هواداران ما بوده‌اند اما همیشه ما سعی کرده‌ایم حرف‌مان را در درون زمین بزنیم!

برای پرسپولیسی‌ها یک کری می‌خوانید؟!
حتما این را خوب می‌دانید که من اهل کری خوانی نبوده و نیستم. اگر خاطرتان باشد در همان بازی که من از فاصله ۴۰ متری دروازه پرسپولیس را باز کردم و بازی را هم دو بر یک بردیم، در پایان دیدار به خبرنگاران گفتم شوتی که زدم شانسی بود. من در آن لحظه نمی‌خواستم گلی که خودم زده بودم را زیر سوال ببرم بلکه خواستم قدری فشار روانی بازیکنان و هواداران تیم حریف را کاهش دهم. متاسفانه امروز برخی بازیکنان نصف آن شوت را هم نمی‌توانند بزنند اما کری خوانی‌هایشان زمین و زمان را گرفته. کری‌خوانی من همان کری‌نخواندنم است، چون می خواهم بازی با کیفیتی ببینم.

از این جهت که تجربه زیادی در این دیدار دارید، شانس پیروزی را به کدام تیم می دهید؟
این سوال را به چند روش پرسیدید! ببینید، من بار تجربی استقلال را بیشتر می‌دانم ولی به لحاظ نیروی جوانی پرسپولیس بهتر است. به نظرم اینجا تجربه بسیار مهمتر از نیروی جوانی است پس استقلال شانس نسبتا بهتری دارد. البته حواس‌مان هم باشد که گاهی اوقات همین نیروی جوانی می‌تواند یک تیم باتجربه را قبل از اینکه به خودش بیاید غافلگیر کند.

و در پایان هم بحثحضور خلعتبری در این دیدار را چگونه می‌بینید؟ انگار استقلالی‌ها دوست ندارند او در این بازی باشد؟
خب خلعتبری بازیکن خوبی است اما این بازی شرایط خاص خودش را دارد. در بسیاری اوقات ممکن است یک بازیکن خوب به خاطر همین شرایط نتواند خوب بازی کند و اصلا دیده نشود. با همه این‌ها امیدوارم بازی خوبی روز جمعه از آب دربیاید.

گروه ورزش ، حسين ابوالفتحي- استقلال و پرسپوليس هفتاد و هفتمين رويارويي خود را جمعه هفته جاري برگزار ميكنند. ديداري كه به رسم گذشته حاشيهسازي و كريخوانيهايش از چند روز پيش آغاز شده. استقلال با كولهباري از تجربه چشم به سه امتياز آن دوخته و علي دايي هم با تكيه بر نيروي جواني تيمش نميخواهد لحظهاي براي پيروزي پا پس بكشد. تجربه گذشته اين ديدار نشان داده نه جايگاه قبلي تيمها در جدول مهم است و نه آمادگي آن روز آنها. هر تيمي روان آرامتري داشته باشد طبيعي است كه شرايط بهتري هم خواهد داشت. محمود فكري ركورددار كاپيتاني در دربي پايتخت در گفتوگو با روزنامه قانون اگرچه نميتواند تعصباش به استقلال را در گوشه و كنار اظهاراتش پنهان كند اما تحليلي جالب از ديدار روز جمعه دارد. او كه اين روزها به قائمشهر رفته و سرمربي شهرداري اين شهر است، معتقد است بازيهاي دربي از حالت طبيعي گذشته خارج شده و تقريبا مصنوعي شدهاند. بازيكن سابق آبيها در اظهارنظري طنز هم به مسابقه پيامكي برنامه ۹۰ واكنش نشان ميدهد و استقلال را برنده بازي روز جمعه دربي ميداند.