نگاهی به دیدارهای هفته هشتم لیگ برتر

به گزارش افکارنیوز، دیدارهای هفته هشتم لیگ برتر روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته برگزار می‌شود. هفت دیدار در روز پنجشنبه و دربی پایتخت در روز جمعه برگزار می‌شود. دیداری که به عقیده بسیاری برترین دربی قاره آسیاست. به گزارش فارس، نگاهی به دیدارهای هفته هشتم می‌اندازیم؛

استقلال - پرسپولیس؛ بزرگ‌ترین دربی آسیا!

هفتاد و هفتمین دربی پایتخت که بزرگ‌ترین دربی قاره آسیاست روز جمعه برگزار می‌شود. در این بازی استقلال میزبان است اما ظرفیت ورزشگاه به طور مساوی بین تماشاگران دو تیم تقسیم می‌شود. نصف ورزشگاه یکصد هزار نفری آبی و نیمی دیگر قرمز خواهد بود.

برخلاف دربی‌های فصل گذشته در دربی این فصل فاصله دو تیم در جدول لیگ زیاد نیست و استقلال با یک امتیاز بیشتر نسبت به پرسپولیس در رده دوم جدول و یک پله بالاتر از سرخپوشان قرار گرفته است. همین مسئله حساسیت دربی ۷۷ را دو چندان می‌کند. پرسپولیس اگر بتواند استقلال را شکست بدهد، در صورت توقف فولاد مقابل ذوب آهن می‌تواند صدرنشین شود و استقلال هم همین شرایط را دارد و در صورت پیروزی در دربی صدرنشین خواهد شد البته به شرط توقف فولاد.

از نظر فنی استقلال بازیکنان باتجربه‌تر و ملی‌پوشی دارد. جواد نکونام، خسرو حیدری، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی و آندرانیک تیموریان در پست‌های خود بهترین هستند. مهدی رحمتی هم دروازه‌بانی است که فقط نامش در فهرست تیم ملی نیست وگرنه او هم یکی از بهترین‌هاست.

در پرسپولیس اما عنصر جوانی بیشتر است. پیام صادقیان، خانزاده، کفشگری از بازیکنان جوان سرخپوشان هستند که هیچ دربی‌ای را تجربه نکره‌اند. البته بازیکنانی مثل محمد نوری، غلامرضا رضایی، رضا حقیقی تجربه دربی دارند ولی به اندازه ملی‌پوشان آبی‌پوش با تجربه نیستند.

علی دایی قطعا خیلی دوست داشت امید عالیشاه‌ را در این بازی در اختیار داشت. این بازیکن جوان می‌توانست در دربی یک مهره تاثیرگذار و کلیدی باشد اما عالیشاه در بازی با فولاد اخراج شد تا غایب بزرگ سرخپوشان در دربی باشد. از سویی دیگر وضعیت پیام صادقیان هم برای حضور در این دیدار حساس در هاله ابهام قرار دارد.

استقلال اما هاشم بیک‌زاده را به طور قطعی در اختیار نخواهد داشت و سایر نفرات این تیم مشکلی برای دربی ندارند. ساموئل هم که قبل از دربی به خاطر پول قهر کرده مشکلش حل شده است.

استقلال قوی‌ترین خط حمله لیگ را با ۱۳ گل در اختیار دارد و پرسپولیس هم با سه گل خورده صاحب مستحکم‌ترین خط دفاع لیگ است. این رویارویی در نوع خود جالب توجه خواهد بود. سید جلال حسینی و محسن بنگر دو مدافع میانی پرسپولیس به هماهنگی کامل رسیده‌اند و کار فرهاد مجیدی در رویارویی با این مدافعان سخت خواهد بود. از سویی دیگر پرسپولیس هنوز خوب گل نمی‌زند و بازیکنانش قدر موقعیت‌های‌شان را نمی‌دانند. هواداران دو تیم به امید پیروزی تیم محبوب‌شان به ورزشگاه می‌روند با این حال دوست دارند که یک دیدار مهیج و هجومی را شاهد باشند نه یک بازی سرد و کسل کننده را، همه فوتبالدوستان انتظار دارند علی دایی و امیر قلعه‌نویی احتیاط را در دستور کار بازیکنان‌شان قرار ندهند و از شاگردان‌شان بخواهند که با رعایت اصول بازی جوانمردانه یک بازی زیبا را ارائه کنند.

گسترش فولاد - استقلال خوزستان؛ نبرد مربیان جوان

هر دو تیم اولین فصل حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنند و نتایج خوبی هم گرفته‌اند. گسترش فولاد هفته گذشته راه آهن را در خانه‌اش شکست داد تا ۹ امتیازی شود و به رده هشتم صعود کند و استقلال خوزستان هم با برد شیرین مقابل استقلال تهران خود را به رده یازدهم رساند در حالیکه فقط یک امتیاز کمتر از حریفش دارد. هر دو تیم مربیان جوانی در اختیار دارند. ویسی و خطیبی جوان‌ترین مربیان لیگ برتر هستند و باید دید در این نبرد کدام مربی جوان برنده می‌شود.

فجر سپاسی - داماش گیلان؛ غزل خداحافظی شاغلام؟

فجر با غلام پیروانی در این فصل نتایج ضعیفی گرفته و اکنون با چهار امتیاز آخرین تیم جدول است. فجری‌ها که هفته گذشته شکست سنگین ۳ بر صفر را مقابل صبا متحمل شدند باید این هفته در خانه جبران کنند و اگر نتوانند از داماش امتیاز بگیرند شاید پیروانی غزل خداحافظی را در حافظیه بخواند. داماشی‌ها هفته گذشته یک مساوی ارزشمند را مقابل تیم قدرتمند سپاهان به دست آوردند. جالب است که داماش تنها برد خود را خارج از خانه به دست آورده و همین مسئله می‌تواند برای فجر خطرناک باشد.

صبای قم - تراکتورسازی؛ سبقت مایلی‌کهن از تراکتور؟

دو دوست قدیمی در این دیدار مجبورند رو در روی یکدیگر قرار بگیرند. مجید جلالی و محمد مایلی‌کهن رفقای صمیمی در فوتبال ایران هستند و حتی زمانی قرار بود این دو به اتفاق یکدیگر در پرسپولیس فعالیت کنند که این اتفاق هیچ‌وقت رخ نداد. تراکتورسازی با پیروزی که هفته گذشته مقابل سایپا به دست آورد وضعیتش را سامان بخشید و مدیرعامل باشگاه نیز صراحتا از مجید جلالی حمایت کرد. محمد مایلی‌کهن هم که در این فصل نتایج قابل قبولی با صبا گرفته تلاش می‌کند از تراکتورسازی سبقت بگیرد و اگر بتواند هر سه امتیاز را از تراکتوسازی بگیرد ۱۳ امتیازی می‌شود و یک پله بالاتر از تراکتور ۱۲ امتیازی قرار می‌گیرد با این حال بعید است که تراکتورسازی در خانه‌اش تسلیم شود به خصوص اینکه پرشورها از تیم‌شان ۹۰ دقیقه در ورزشگاه یادگار امام تبریز حمایت می‌کنند و به خصوص اینکه تراکتورسازی اگر در این بازی پیروز شود و چهار تیم بالاتر از آن نتوانند به پیروزی برسند شاید جلالی با تراکتوسازی صدرنشین جدید لیگ شود. البته فولاد باید شکست بخورد تا تراکتورسازی به صدر برسد!

نفت تهران - مس کرمان: شانس صدرنشینی یحیی!؟

نفت هفته گذشته در اصفهان سه امتیاز را به ذوب آهن داد و به تهران برگشت و اکنون باید از تیم بحران‌زاده مس میزبانی کند. مسی که هفته گذشته در خانه‌اش مقابل ملوان ۳ بر یک شکست خورد و حاشیه‌ها و مشکلات زیادی هم دارد. از شایعه تغییر مدیرعامل گرفته تا قهر کاپیتان مس از یک طرف و حرف و حدیثدر مورد مذاکره با سرمربی جدید! همه این مسایل باعثمی‌شود که مس روز سختی را در تهران مقابل نفت داشته باشد. نفت اگر در این بازی پیروزی شود و در صورتی که فولاد، استقلال و پرسپولیس نتوانند به پیروزی برسند ممکن است صدرنشین شود. بنابراین یحیی ‌گل‌محمدی دوست ندارد این فرصت را از دست بدهد. گل‌محمدی که فصل گذشته سرمربی پرسپولیس بود جمعه آرزو می‌کند که دو تیم استقلال و پرسپولیس امتیاز‌ها را تقسیم کنند زیرا مساوی سرخابی‌ها به سود او خواهد بود. روی کاغذ تیم یاوری با توجه به شرایط بحرانی که دارد شانس کمی برای برد دارد.

سپاهان - راه آهن سورینت؛ اصفهان شهر خوشبختی ابراهیم‌زاده

سپاهان در این فصل هنوز نتوانسته در قواره یک مدعی ظاهر شود و نتایج این تیم دور از انتظار بوده با این حال اگر کرانچار می‌خواهد تیمش همچنان در کورس باشد باید در این دیدار خانگی سه امتیاز را از یک مربی اصفهانی بگیرد. منصور ابراهیم‌زاده که این روزها روی ریل ناکامی قرار گرفته و شکست‌های متوالی داشته باید در روند نتیجه‌گیری تیمش تغییر ایجاد کند وگرنه امکان دارد خودش از خط لیگ برتر خارج شود و مدیران راه آهن مربی دیگری را جانشین او کنند. ابراهیم‌زاده برای رسیدن به هدفش باید تیم شهرش را شکست بدهد شهری که برایش یادآور روزهای خوش در فوتبال بوده و هست. همین که هر دو تیم برای پیروزی به میدان می‌روند باعثمی‌شود انتظار دیدن یک دیدار مهیج و زیبا از هر دو تیم می‌رود.

ملوان - سایپا؛ نبرد مربیان خارجی

ملوان هفته گذشته در کویر سه امتیاز از مس گرفت تا وضعیتش را در جدول بهتر کند و سرمربی کروات این تیم می‌خواهد در انزلی امتیازهای تیمش را به ۱۰ برساند و سایپا هم دوست ندارد دو هفته متوالی بازنده شود. هر دو تیم مربی خارجی دارند. اسکوکیچ اهل کرواسی است و فیرات یک مربی ترک‌تبار آلمانی. باید دید در انزلی تفکرات کدام مربی برنده می‌شود.

فولاد - ذوب آهن؛ فولاد صدرنشین می‌ماند؟

فولاد صدرنشين که هفته گذشته بعد از پنج برد متوالي برابر پرسپوليس شکست خورد، ميخواهد در خانه جبران کند و با يک برد همچنان صدرنشين ليگ باقي بماند. حسين فرکي بايد تيم اوج گرفته ذوب آهن را شکست بدهد و بوناچيچ دو برد متوالي داشته است و اگر بتواند سومين بردش را هم به دست بياورد باعث خوشحالي استقلال، پرسپوليس، تراکتورسازي و نفت تهران ميشود. ضمن اينکه شکست فولاد دربي را حساستر از قبل ميکند و استقلال و پرسپوليس براي صدرنشيني در دربي تلاش خواهند کرد. با اين حال شاگردان حسين فرکي نميخواهند که در خانه سه امتياز را به حريف اصفهانيشان تقديم کنند.