گزارش کامل از حاشیه جلسه امروز هیئت دولت

به گزارشافکارنیوز،جلسه هیئت دولت صبح امروز به ریاست رئیس جمهور برگزار شد که در حاشیه این جلسه وزرای دولت اظهار نظرهای مختلفی درباره مسائل مختلف کشور مطرح کردند.

** سفر روحانی به نیویورک قطعی شد / تعیین تیم مذاکره‌کننده با آژانس انرژی اتمی


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از قطعی شدن سفر رئیس جمهور به نیویورک خبر داد و در خصوص تحولات امروز منطقه نیز گفت: تصمیم جنگ با سوریه تصمیمی نیست که کنگره بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری کند و برای این‌گونه اقدامات مرجع قانونی آن مشخص شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تهران پیغام خاصی را به اسد در روزهای اخیر انتقال داده است یا خیر، گفت: ما پیامی به‌صورت خاص به رئیس جمهور سوریه ندادیم. جمهوری اسلامی مواضع خود را اعلام کرده و گفتیم که هرگونه اقدام نظامی در منطقه ما هم با اصول حقوق بین‌الملل مغایرت دارد و هم بیرون بردن کار از چارچوب سازمان ملل متحد است و باعثعواقب ناخواسته‌ای در منطقه خواهد بود که حتماً هرکس که حمله را شروع کند، نمی‌تواند عواقب آن را کنترل کند.

وزیر خارجه تصریح کرد: ما این نکات را به‌صورت شفاف مطرح کرده‌ایم و تحلیل ما نیز همین است. استفاده از سلاح شیمیایی را به‌عنوان قربانی این سلاح‌ها همواره محکوم کرده‌ایم و به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بپذیریم که سلاح شیمیایی در منطقه ما به کار برود.

ظریف با تأکید بر " ما از طرفی نیز نمی‌توانیم بپذیریم که در این منطقه که به‌شدت ملتهب است، با استفاده از زور به‌صورت غیرقانونی شرایط منطقه ملتهب‌تر شود "، گفت: استفاده از زور افراط و زور در منطقه را تشدید می‌کند و اختلافات درونی را افزایش می‌دهد. ما فکر می‌کنیم اوباما به‌خاطر اینکه بر اساس یک دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شد و همواره تلاش کرده به‌صورت علنی جنگ‌های آمریکا را پایان دهد، تمایلی داشته باشد که وارد جنگ جدیدی شود.

وی افزود: احساس می‌کنیم که یک گروه تندرویی در منطقه ما و حتی در داخل آمریکا دامی را برای اوباما و همه منطقه ما گسترده‌اند و امیدواریم کسی گرفتار این دام نشود و کسانی که امیدوار به آینده بهتر در این منطقه هستند، باید تمام تلاش خود را به کار گیرند از یک جنگ فاجعه‌آمیز جدید جلوگیری کنند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: سخنرانی در صحن سازمان ملل، دیدار با ایرانیان و نخبگان مقیم آمریکا و سخنرانی در حوزه خلع‌ سلاح هسته‌ای از برنامه‌های رئیس جمهور است.

ظریف در خصوص احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده جنبش غیرمتعهدها مبنی بر مانع شدن در جنگ احتمالی در منطقه نیز گفت: ما و همکارانمان در دفتر هماهنگی جنبش عدم‌تعهد که در سازمان ملل متحد در نیویورک مستقر هستند، مشغول رایزنی هستیم، چرا که جنبش عدم‌تعهد موضع اصولی مخالفت با استفاده از زور در منطقه را دارد و همواره بر این موضع پافشاری کرده است.

وی در خصوص اینکه این جنبش چگونه می‌تواند موضع خود را اعلام کند، گفت: باید جلساتی صورت گیرد و متعاقب آن موضع این جنبش اعلام شود.

ظریف در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آژانس تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط رئیس جمهور مشخص شده، اما باید توسط دفتر رئیس‌جمهور اعلام شود.

وی در خصوص درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با وی و رئیس جمهور کشورمان گفت: وی درخواست کرد که دیداری داشته باشد و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد.

وزیر خارجه در خصوص وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن، اظهار داشت: ما هیئت کنسولی اعزام کرده‌ایم و دولت یمن قول داده است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک خبرهای خوبی را داریم.

** حضور آمریکا در منطقه بحران را فرا‌تر از مرز سوریه خواهد برد / نیازی به ارسال تجهیزات به سوریه نیست

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه، گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه سطح بی‌ثباتی را افزایش می‌دهد و این حضور در منطقه بحران را فرا‌تر از مرز سوریه خواهد برد.

وی با بیان اینکه جریان تروریستی که در سوریه حضور دارد و با نظام سیاسی سوریه درگیر است و مقابل مردم ایستاده است، می‌تواند در سایه تغییرات فعلی که آمریکایی‌ها به آن دامن می‌زنند به صورت ویروسی به کل کشورهای منطقه و خارج از منطقه منتقل شود و ناامنی را در سطح منطقه افزایش دهد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از دخالت در سوریه نگرانی‌هایی خواهند داشت که این بخاطر تجربیات آن‌ها در افغانستان و عراق است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها مطمئن نیستند‌ که عملیاتی موفق و قابل کنترل داشته باشند چرا که آغاز جنگ با آنهاست، اما اینطور نیست که در مورد خاتمه آن تصمیم بگیرند.

سردار دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به سوریه تجهیزاتی خواهد داد یا خیر، گفت: سوری‌ها نیازی ندارند که ما تجهیزات خاص در اختیارشان قرار دهیم و آن‌ها خودشان از سیستم‌های پدافندی و آفندی مناسبی بهره‌مندند و می‌توانند خودشان را تامین کنند.

وی همچنین درباره برگزرای رزمایش مشترک ایران با دیگر کشورها نیز تاکید کرد: برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای همسایه در دستور کار ما نیست و برنامه‌ای نبوده است.

** تلاش وزارت ورزش برای برگزاری اردوی تیم ملی در پرتغال


سید رضا صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان در حاشیه جلسه صبح امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا سفر اردویی تیم ملی ایران به پرتغال برگزار شود.

وی افزود: در این زمینه آقای کفاشیان نشستی با من داشت و قرار شد تا تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی درباره تغییر مدیران عامل استقلال و پرسپولیس، گفت: این موضوعی نیست که درباره آن به سرعت تصمیم بگیریم و باید کار کارشناسی صورت بگیرد.

** نامه وزیر کشور به رهبر انقلاب درباره تفویض اختیارات فرماندهٔ ناجا را " به‌وقتش " می‌نویسم


عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه‌ جلسه صبح امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما به رهبر معظم انقلاب دربارهٔ تفویض اختیارات فرماندهٔ نیروی انتظامی به وزیر‌کشور نامه نوشته‌اید، اظهار داشت: هنوز نامه‌ای ننوشته‌ام و به وقتش این نامه را خواهم نوشت.

وی در خصوص اینکه آیا بحثابقای ۸ استاندار مطرح شده است‌؟ گفت: این موضوع در حال حاضر مطرح نیست.

وزیر‌ کشور در پاسخ به این سوال که تغییر معاونان وزارت کشور تا چه زمانی قطعی خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع مشخص نیست و عجله‌ای در این باره نداریم.

** " امین " رئیس‌کل بیمه مرکزی شد / تصمیمی برای حضور شهردار تهران در جلسات دولت گرفته نشده است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به جهت جلسه مهمی که در خصوص تامین منابع لازم برای هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت به موقع آنها داشتیم، با تاخیر خدمت شما رسیدیم، ‌گفت: در جلسه امروز هیئت وزیران ۲ مصوبه مهم داشتیم که ۲ گروه مصوبات را در دستور کار خود قرار داده بود.

وی افزود: مورد اول ۲۰ مورد طرح‌های مطرح در مجلس شورای اسلامی بود که از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده بود و دولت بایستی نسبت به آنها موضع واحد و کارشناسی را اعمال می‌کرد و خوشبختانه در این جلسه هیئت وزیران موفق شدند برای هر ۲۰ مورد نظر کارشناسی خود را مشخص کنند و دستگاه ذیربطی که باید برود و از نظر تعیین شده دولت در مجلس دفاع کند معین شد.

سخنگوی دولت افزایش سرمایه شرکت ملی نفت را دیگر دستور کار امروز هیئت وزیران عنوان و تصریح کرد: لازم است که هر یک از نهادها و دستگاه‌های داخلی به ویژه دستگاه‌هایی که باید منابع مالی بودجه را تامین کنند، از قدرت و پایگاه مستحکم‌تری برخوردار باشند و جایگاه شرکت ملی نفت ایران در مجموعه دستگاه‌هایی که تامین منابع برای بودجه می‌کند، نقش ممتازی دارد. بنابراین لازم بود که شرکت نفت را در اقتصاد مقاومتی با افزایش سرمایه ممتاز می‌کردیم که خوشبختانه این مصوبه انجام شد و افزایش سرمایه شرکت ملی نفت هم صورت گرفت.

نوبخت انتخاب رئیس کل بیمه مرکزی به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی را دیگر موضوع مطرح در جلسه امروز هیئت وزیران عنوان و افزود: بر این اساس و به پیشنهاد وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی آقای " امین " برای این مسئولیت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه هیئت وزیران سوابق اجرایی و برنامه‌ای آقای امین را مورد ارزیابی قرار دادند و وی را مناسب برای این پست دیدند، تصریح کرد: اینها مصوباتی بود که در جلسه امروز هیئت وزیران مطرح و به تک‌تک آنها رسیدگی شد.

سخنگوی دولت در خصوص جزئیات بیشتر طرح مطرح شده در مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی متعدد است و نمی‌شود که در اینجا به آنها اشاره کرد، اما این طرح‌ها در دستور کار مجلس قرار دارد و دولت باید نسبت به تک تک آنها نظر دهد.

نوبخت با بیان اینکه مصوبات امروز بیشتر در خصوص طرح‌هایی بود که در دستور کار مجلس قرار دارد، اظهار داشت: طرح‌های دیگر نیز مطرح است که در هفته‌های دیگر در جلسه هیئت وزیران به آنها رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تصویب طرح دو فوریت اصلاحیه بودجه ۹۲ و تصمیم دولت درباره آن گفت: من در جلسه گذشته توضیح دادم که با توجه به اینکه منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۹۲ قابل تحقق نیست و شرایط اقتصادی این را نشان می‌دهد، ما باید یک رقم واقع‌بینانه‌ای را می‌دانستیم که تا پایان سال بر روی چه عددی می‌توانیم حساب باز کنیم. اگر بر مبنای ۲۱۰ هزار میلیارد تومان باشد، همه دستگاه‌های اجرایی به اندازه ۲۱۰ هزار میلیارد تومان می‌روند و تعهد ایجاد می‌کنند و ما در ماه‌های پایانی متوجه شویم که این مقدار تعهد ایجاد شده قابل تامین نیست و مجبور می‌شدیم برای اینکه پاسخ دستگاه‌ها را بدهیم، برویم تامین منابع کنیم و راحت‌ترین منابعی که تجربه سال‌های پیش نشان داده، این بوده که از بانک مرکزی استقراض کنیم و این یعنی افزایش پایه پولی و تورم.

سخنگوی دولت افزود: تورم ۴۴ درصدی امروز محصول همین تصمیم‌گیری‌هایی است که سال‌های گذشته انجام شد. بنابراین ما در این اصلاحیه تعهد کردیم که اجازه ندهیم تورم افزایش پیدا کند و به همین جهت تمامی آن اقدامات قانونی و برنامه‌ای که منجر به کاهش و مهار تورم شود را مد نظر قرار دادیم و یکی از آنها نیز همین اصلاحیه بودجه بود. اگر مجلس که قطعا با نظر کارشناسی دولت مواجه خواهد شد، با تعامل با دولت درهای ورودی افزایش تورم را ببندد، به این ترتیب برای مهار تورم به یکدیگر کمک کرده‌ایم.

نوبخت تصریح کرد: آ نچه که در اصلاحیه قانون بودجه ۹۲ مطرح شده بود، این بود که ما ۲۱۰ هزار میلیارد تومان را در سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که منابع مطمئن است پایین بکشیم، البته منابعی که در بودجه گنجانده شده، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بود و ما نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان منبع مطمئن دیگری را اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه منبع مطمئن اعلام شده ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفا برای طرح‌های عمرانی بود که هم اکنون بیش از ۳ میلیون خانوار از این منبع خود را تامین می‌کنند، اظهار داشت: اگر درآمدهای دولت کاهش پیدا کند، ما حقوق کارمندان را کم نمی‌کنیم، بلکه از طرح‌های عمرانی این کاهش انجام می‌شود و طرح‌های عمرانی حقوق و دستمزد افرادی را که در بخش خصوصی مشغول هستند، تامین می‌کنند و ما اگر به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به حضور فعال بخش غیر دولتی اعتقاد داریم، نباید از طرف دولت چیزی به آنها تحمیل شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اصلاحیه‌ای که ما به مجلس ارائه دادیم، کاملا قابل دفاع و شفاف و واقع‌بینانه است، ضمن اینکه همه دستگاه‌ها باید منضبط باشند. من اطمینان دارم که همکاران ما در هیئت وزیران همپیمان شده‌اند که منابع ملی را ببینند، نه منابع بخشی خودشان را. به همین جهت آنها خودشان را آماده‌ کرده‌اند و پذیرفته‌اند کاهش سقف منابع بودجه‌ای و دولتی تصویب شود و قبول کردند که ما اگر می‌خواهیم بودجه منضبط داشته باشیم و بی‌جهت بر اساس اعداد واهی دستگاه‌ها را فراخ نکنیم، ناچار هستیم این کار را به انجام برسانیم. به هر صورت کار کارشناسی قوی روی این بحثصورت گرفته است و تردید ندارم که نمایندگان مردم خیرخواه اقتصاد کشور هستند و اینکه به فوریت آن رای ندادند، از نظر دولت قابل توجیه بود چرا که آنها برنامه‌ریزی کرده بودند که امروز وارد تعطیلات تابستانی شوند. البته این تعطیلات به معنای تعطیلات واقعی آنها نیست و آنها به مشکلات حوزه‌های انتخاباتی خودشان رسیدگی می‌کنند.

نوبخت در خصوص چگونگی جبران منابع مالی برای ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز گفت: من استقرار از بانک مرکزی را توضیح دادم که چه عواقبی دارد، اما اینکه ما توضیحی درباره اینکه این اعداد و ارقام را از کجاها می‌توانیم داشته باشیم، در لایحه تقدیمی به مجلس پیش‌بینی کرده‌ایم. حتما به اندازه ۱۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای را از این طریق کاهش خواهیم داد، اما بیشتر این منابع مربوط به طرح‌های عمرانی می‌شود، اما برای اینکه این طرح‌های عمرانی مورد فشار قرار نگیرند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان از منابع دیگر تامین کردیم که خاص طرح‌های عمرانی است.

وی در خصوص تصمیم دولت مبنی بر طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز تصریح کرد: اجازه بدهید که من بار دیگر تاکید کنم، ما در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها که الان حداقل ۷ ماه دیگر از آن باقی مانده است، هیچ تعرضی نسبت به اعداد و ارقامی که به صورت نقدی توزیع می‌شود نداریم. اما برای مرحله دوم قرار شد که یک بازبینی و آسیب‌شناسی کنیم که چه اتفاقی افتاد و قانون در مورد هدفمندی چه می‌گفت.

سخنگوی دولت با طرح این پرسش که باید روشن کنیم که آیا آنچه که در مورد هدفمندی اجرا شد قانون بود، گفت: باید مشخص کنیم که اگر بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده پیش نرفته‌ایم، خودمان را برای برطرف کردن آن مشکلات آماده و اصلاح کنیم و این آسیب‌شناسی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت و در این آسیب‌شناسی به درستی خواهیم گفت که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه خواهیم کرد.

نوبخت تاکید کرد: قطعا از نظرات کارشناسان استفاده خواهیم کرد و این اطمینان را مردم داشته باشند که تلاشمان در جهت بدتر کردن کارها نیست، بلکه برای بهتر کردن کارها خواهد بود و همه جوانب را در نظر خواهیم گرفت، چرا که برخی از تصمیمات ممکن است یک وجه مثبت داشته باشد، اما اگر بقیه موارد را نبینیم، ممکن است دچار مشکل شویم.

وی بر همین اساس تصریح کرد: از یک بچه داخل گهواره تا انسان سالمند شریفی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند از این قانون هدفمندی یارانه‌ها متاثر می‌شوند و این ۷۵-۷۶ میلیون نفری که از این طرح منتفع هستند و اگر ما یک تصمیم درست نگیریم یک عده از مردم خوبمان را دچار مشکل می‌کنیم. در اینکه قطعا عده‌ای نیازمند و باید بیشتر از هم‌اکنون بگیرند شکی نیست اما سوال این است که ایا همه جامعه نیازمند این بودجه عمومی که ما برای تامین ریال به ریال آن " بال بال " می‌زنیم نیازمند هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همه این سوال‌ها و پاسخ به ما در مرحله دوم هدفمندی‌یارانه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: ما تا پایان امسال که پایان مرحله هدفندی‌یارانه‌هاست هیچ تغییری که دگرگونی در زندگی مردم انجام شود، صورت نخواهد گرفت و به ترتیب روال قبل ادامه خواهیم داد و بر اساس همان زمان قبلی که پرداخت می‌شد یک روز هم تاخیر در پرداخت نقدی یارانه‌ها نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا هیئت وزیران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شهردار تهران در جلسات آنها حضور پیدا کند؟ گفت: خیر هنوز تصمیم‌گیری در این خصوص نشده است.

نوبخت همچنین در خصوص پرداخت بخشنامه‌های ویژه برای کارمندان دولت نیز خاطرنشان کرد: فعلا همان چیزی که در گذشته اعمال می‌شد در دست انجام است. به غیر از یکسری مصوبه‌هایی که از خرداد به بعد اعمال شد، مشمول بخشنامه‌ای خواهد شد که معاون اول رئیس‌جمهور آن را از قبل داده‌اند بنابراین در این زمینه نیز تغییری صورت نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس سازمان محیط‌زیست و رئیس بنیاد شهید انتخاب شده است یا خیر گفت: هنوز چیزی در این مورد مطرح نشده است.

** به تعامل " مجلس با دولت " امیدوارم / اصلاحیه بودجه یک فوریتی شده است


حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه صبح امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عدم تصویب دو فوریت اصلاح بودجه ۹۲ در مجلس، گفت: عدم تصویب دو فوریت لایحه اصلاح لایحه بودجه به معنای عدم تعامل مجلس با دولت نباید تلقی شود. دوستان ما در کمیسیون برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی این نظر را داشتند که در رابطه با اصلاح بودجه خیلی احتیاج به قانونگذاری فوری نباشد و می‌توان از مکانیزم‌های دولت استفاده کرد و در واقع موضوع کاملا طبیعی و عادی بود و دولت در بحثاصلاح بودجه ۹۲ مشکل خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه در این راستا اهرم‌هایی در اختیار دولت است که از آن استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: ما بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون مربوطه حضور پیدا خواهیم کرد و این موضوع را با همکاری نمایندگان ساماندهی می‌کنیم. البته نکته‌ای که در اخبار آمده و منشاء سوء برداشت شده، این بود‌ که گفته شده نه تنها دو فوریت تصویب نشده، بلکه یک فوریت هم تصویب نشده است که این درست نیست چرا که لوایح بودجه و اصلاحات آن طبق آیین‌نامه یک شوری است، بنابراین وقتی دو فوریت تصویب نشد، خود به خود یک شوری است و نیازی به تصویب یک فوریت نبود، بنابراین عملا یک فوریتی است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به این‌که روز گذشته اولین روزی کاری من در مجلس بود، با اقبال و ابراز محبت گسترده نمایندگان مجلس مواجه شدم و لازم می‌دانم از ابراز محبت تمامی نمایندگان تشکر کنم. همه دوستان ما از فراکسیون‌ها و جناح‌های مختلف به بنده ابراز محبت کردند و من به تعامل گسترده و سازنده و روزافزون مجلس با دولت در حل مشکلات مردم و پیشبرد امور کشور بسیار امیدوارم.

انصاری در خصوص مهلت رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای باقیمانده، ‌گفت: رییس‌جمهور طبق قانون فرصت کافی در این باره دارد.

** تغییر‌ در قراردادهای نفتی جذابیت برای شرکت‌های داخلی و خارجی را افزایش می‌دهد


بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در خصوص تغییر در قراردهای نفتی، گفت: تغییر‌ در قراردادهای نفتی در راستای افزایش جذابیت برای شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی انجام می‌شود چرا که ‌این تغییرات موجب تقویت زنجیره اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری در مجموعه صنعت نفت می‌شود و از نظر مالی به نفع‌کشور است.

وی تصریح کرد: باید امتیازات ارائه شده به شرکت‌های مختلف برای توسعه میادین نفتی به نحوی باشد که به تولید صیانتی در کشور کمک شود.

وزیر نفت در خصوص قراردادهای جدید گازی نیز اظهار داشت: در فکر این مسئله هستیم اما تاکنون قرارداد جدیدی را به تصویب نرسانده‌ایم.

** ساختمان وزارت دادگستری کاربرد اداری ندارد / ماجرای نامه به آملی لاریجانی


حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه جلسه صبح امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی برای انتقال بخشی از ادارات قوه قضائیه به وزارت دادگستری نوشته اید، اظهار داشت: بنده چنین نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه ننوشته‌ام و از زمان تصدی وزارت دادگستری‌ حتی یک دیدار خصوصی با ایشان نداشته‌ام.

وی درباره اینکه آیا این وزارتخانه به ساختمان لادن منتقل می شود، ‌ گفت: ‌وزارت دادگستری و ساختمان آن کاربرد اداری ندارد و ما باید برای فعالیت بهتر به جای دیگری منتقل شویم که هنوز جای آن مشخص نیست.

نرخ سود بانکی باید براساس " عقود اسلامی " باشد / تعیین " نرخ دستوری " خلاف شرع است

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه گفته می‌شود نرخ سود بانکی بر اساس نرخ بازار انجام می‌شود، گفت: هرگونه تعیین دستوری در خصوص نرخ سود بانکی بر اساس نرخ بازار، خلاف شرع محسوب می‌شود و نرخ سود بانکی در‌ کشور باید براساس عقود اسلامی باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پرداخت یارانه‌های نقدی به دهک‌های پردرآمد جامعه تغییر‌ی انجام خواهد شد، اظهار داشت: روند‌ فعلی پرداخت یارانه‌ها ادامه پیدا می‌کند و اگر نیازی به تغییر باشد در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود.

تعاونی‌ها‌ جایگاه شایسته‌ای در اقتصاد کشور ندارند / باید تقویت‌شان کنیم

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در خصوص مهمترین برنامه‌های آتی این وزارتخانه برای احیاء تعاونی‌های تعطیل شده، ‌گفت: تصمیم داریم در‌‌ گام اول موضوع تعاونی‌ها را که در قالب طرحی در مجلس مطرح شده را مجددا برگردانیم و بررسی بیشتری انجام دهیم تا نقش تعاونی‌ها را در اقتصاد کشور تقویت‌کنیم چراکه جایگاه شایسته‌ای ندارند.

وی افزود: در بخش فرهنگ‌سازی و ضعف مالی تعاونی‌ها و تسهیلاتی که باید دریافت کنند، در برنامه ۱۰۰ روزه تصمیماتی را خواهیم گرفت.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: تقریبا آسیبشناسی خوبی درباره تعاونیها انجام داده ایم و اقداماتی که باید در رابطه با اصلاح لایحه تعاونی ها انجام شود، نیز بررسی شده است.