زنگنه خبر داد: اصلاح قراردادهای نفتی

به گزارش افکارنیوز، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: اصلاح قراردادهای نفتی به منظور ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی است.

به گزارش ایسنا، وزیر نفت پیش از اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس به ایسنا گفته بود: در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس در اولین روزهای حضورم در صنعت نفت با کمک همه مجموعه نفت، مطالعه برای تغییر و اصلاح ساختار قرار دادهای نفتی با استفاده از نخبگان و کارشناسان داخلی و خارجی را در دستور کار قرار خواهم داد.

زنگنه گفته بود: باید این قراردادها جاذبه کافی برای پیمانکاران و شرکت ملی نفت داشته باشد؛ استفاده از قراردادهای نفتی اصلاح شده برای ایران که میدانهای با عمر بالا دارد ضروری است.

وی در مورد اجرای پروژه های جدید در صنعت نفت گفت: بخشی از این پروژه ها در میدان های اصلی ایران که عمر بالایی دارند با تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت نفت و گاز اجرا خواهد شد و تصمیم دارم با اصلاح قرار دادهای نفتی بیش از ١ پروژه از این دست را در اولویت کاری خود قرار دهم.

زنگنه تاکید کرد: وظیفه من به عنوان یک ایرانی و مدیر ارشد صنعت نفت این خواهد بود که منافع ملی کشور را حداکثر سازی کرده و پتانسیل کاری برای نیروها و شرکت های ایرانی فراهم کنم، اما این موضوع نباید منافاتی با ایجاد ارتباط و تعامل با شرکت های خارجی داشته باشد، هرچند استفاده از توانمندی داخلی و فناوری خارجی در صنعت نفت مغایر یکدیگر نیست و نبوده است، زیرا ما قبلا این کار را در کشور انجام داده ایم.

وی همچنین با با تاکید بر این که ایران باید از دیپلماسی نفتی برای عبور موفق از شرایط ویژه ای که در آن به سر می برد استفاده کند، گفت: اولین کار من برگرداندن ظرفیت تولید نفت کشور به سال ٨٤ است و از هر گونه تلاش و تخصیص منابع برای این کار دریغ نخواهم کرد. البته نمی گویم که بلافاصله تولید باید به میزان گذشته باز گردد بلکه شاید به دلیل تحریم این امر امکان پذیر نباشد اما ظرفیت پایدار تولید باید ایجاد شود تا ما در هر شرایطی بتوانیم از نفت برای تامین نیازهای داخلی بهره بگیریم.