به گزارش افکارنیوز، بازی های رایانه این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکا به یک صنعت تبدیل شده اند و انسان های بسیاری از این طریق گذران زندگی می کنند. بازی های ویدیوئی راهی برای وارد کردن عقاید و اعتقادات خاص در جوانان است از این رو با سرمایه گذاری روی آن می توان به اهداف بزرگی دست پیدا کرد.

بازی سازی در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست اما سازندگان جوانی هستند که با قدرت و هوش خود بازی های جالبی را تا به حال ساخته اند که از جمله مهمترین آن ها می توانیم به " نبرد در خلیج عدن " اشاره کنیم. بازی های رایانه ای ساخت ایران از داستان های حماسی برخوردار هستند که هر کدام می توانند راهی برای آشنا کردن بچه ها و جوانان با تاریخ این مرز و بوم باشد.

ایده و طرح های مختلف در ذهن بازی سازان ایرانی می چرخد که تا به امروز تعدادی از ان ها واقعا ساخته شده و آماده عرضه به بازار است. در ادامه با هم ۱۰ بازی برتر ایرانی که در حال ساخت هستند یا ساخت آن ها به پایان رسیده است را مرور می کنیم.

** شبگرد: طلوع تاریکی

سبک: اکشن سوم شخص سازنده: پردیس رایان مهر پلتفرم: PC

این بازی که با استفاده از موتور بازیسازی UDK ساخته شده، داستان فردی را روایت می‌کند که بر اثر حادثه‌ای بدنش دچار سوختگی وحشتناکی شده و حافظه‌اش را هم از دست داده است. همین موضوع باعثمی‌شود با باندپیچی بدنش به شکلی جذاب فقط شب‌ها بیرون برود.

سفرهای درون‌شهری شبانه او، مملو از درگیری با خلافکارانی است که ذره ذره آنچه از یاد رفته است به خاطرش بازمی‌گرداند. برای روایت این سیر داستانی، از فلاش‌بک استفاده شده است. از المان‌های ثابت بازی هم پناه گرفتن و شلیک‌کردن است که پای ثابت شوترهای سوم‌شخص امروزی است.

همچنین قسمت‌هایی در قالب QTE نیز طراحی شده و انیمیشن‌های نسبتا جذابی هم برای برخوردهای از نزدیک و ناکار‌کردن دشمنان ساخته شده است. از قدرت‌های در دست شبگرد، توانایی مارک‌کردن(علامت زدن) دشمنان در حالت صحنه آهسته و سپس گلوله‌باران آنهاست.

موسیقی بازی توسط پیام آزادی، از بهترین موزیسین‌های بازی‌های رایانه‌ای ایرانی کار شده و حضور گویندگان بنامی مانند آقای علیمردانی، در کنار افکت‌های صوتی اختصاصی، نوید کاری قدرتمند از این حیثرا می‌دهد. هر مرحله از بازی به یک باس‌فایت ختم می‌شود. ساخت این بازی از سال ۸۹، با سرمایه مشترک بین پردیس رایان مهر و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز و به‌زودی به بازار عرضه می‌شود. پیشرفت بازی طی این سه سال، واقعا حیرت‌انگیز است و امید می‌رود جایگاه درستش را بین مخاطبان ایرانی و حتی خارجی پیدا کند.

** هفت ‌خوانک

سبک: سکوبازی سازنده: استودیوی چشمه ناشر: نامشخص پلتفرم: PC

بازی " هفت‌خوانک " بازی زیبا و خوش ساخت مارتونی است که با رویکردی طنزگونه می‌کوشد ما را با داستان شخصیت‌هایی همچون رستم، گودرز، زال، سیمرغ و افراسیاب آشنا کند.

این بازی در سبک سکوبازی است و قرار است صحنه های اکشن متفاوتی در آن وجود داشته باشد. در این بازی می‌توان پنج سلاح مختلف برای شخصیت اصلی تهیه کرد که از آن جمله می‌توان به شمشیر، تیر‌و‌کمان و گرز اشاره کرد. طراحی گرافیکی بازی با الگوبرداری از معماری دوره هخامنشی و بعضا دوره ساسانی صورت گرفته ولی به نحوی که ظاهر کارتونی و فانتزی بازی دچار خدشه نشود.

کار روی ساخت این بازی از بهار گذشته آغاز شده و انتظار می‌رود تابستان آینده شاهد عرضه آن به دو صورت دیجیتال و فیزیکی باشیم. هفت‌خوانک با موتور یونیتی ساخته شده و مخاطب هدف آن نیز افراد ۱۲ سال به بالاست.

** جزیره بیگانگان

سبک: Top - Down Shoot’em Up سازنده: شیوا پرداز کرمان ناشر: نامشخص پلتفرم: PC

یکی از بازی های شرکت شیوا پرداز کرمان با نام جزیره بیگانگان شناخته می شود که در نمایشگاه بازی های امسال نیز شرکت داشت. این بازی در سبک اکشن می تواند یک بازی خوب ملی باشد.

اکشن و خشونت موجود در این عنوان نسبتا بالاست و مخاطب هدف آن افراد بالای ۱۸ سال هستند. داستان بازی از این قرار است که با به دست آمدن اطلاعاتی از فعالیت‌هایی مشکوک در یک جزیره، تیمی تحقیقاتی به آنجا فرستاده می‌شود اما با رسیدن به موقعیت، هلی‌کوپتر آنها دچار سانحه شده و فقط دو نفر از این تیم زنده می‌مانند.

آنها که تمام ارتباط خود را با دنیای بیرون از دست داده‌اند، خود را گرفتار موجودات فضایی یافته و باید تلاش کنند زنده بمانند. گیم‌پلی بازی با الهام از نسخهPSP عنوان قتلگاه و مبتنی بر سرعت عکس‌العمل بالا برای زنده‌ماندن طراحی شده است.

جزیره استوایی بازی زیبا به نظر می‌رسد و درخت‌ها، مدل کاراکترها و مسیرهای خاکی از عوامل جذابیت و خوب بودن گرافیک بازی هستند. این بازی نیز با موتور یونیتی ساخته شده و شروع آن به اواخر سال ۹۱ برمی‌گردد. اکنون PC تنها پلتفرم بازی است اما در صورت امکان می‌توانیم شاهد پورت آن روی PS۳ و X۳۶۰ نیز باشیم. بازی در سال ۹۳ منتشر خواهد شد و امیدواریم شاهد گرین‌لایت شدن آن نیز برای عرضه روی استیم باشیم.

** ارتش‌های فرازمینی

سبک: تیراندازی اول شخص سازنده: شرکت راسپینا ناشر: نامشخص پلتفرم: PC

اواخر سال گذشته بود که پیش نمایش یک بازی جدید ایرانی بسیاری از بازی خور ها را شگفت زده کرد. بازی ارتش‌های فرازمینی اکنون جزو بازی‌های انگشت‌شمار ایرانی است که از نظر گرافیکی تنه به تنه بازی‌های غربی می‌زند. ظاهر بازی واقعا دیدنی و جذاب است و مدل‌سازی و رنگ‌آمیزی آن با استادی صورت گرفته است.

این بازی که در سبک شوتر اول شخص کار شده، به آینده‌ای نسبتا دور می‌پردازد؛ آینده‌ای که در آن بر سر انرژی‌های نویافته جنگ در گرفته و ایران هم جزو ابرقدرت‌های کاشف این انرژی است. گروهی برای انجام ماموریت به یک سیاره غریبه اعزام می‌شود.

بیشتر زمان بازی در پالایشگاه فضایی رخ می‌دهد، اما مراحلی هم در صحرا وجود دارد که به زیور معماری باستانی هخامنشی مزین شده است. راسپینا قصد دارد در پس داستان اکشن بازی، پیامی صلح‌جویانه و انزجار از جنگ‌ستیزی را به نمایش بگذارد.

موسیقی بازی قرار است درون‌مایه‌ای هیجان‌انگیز داشته باشد و با دموی نمایش داده شده، پیشاپیش بدون اغراق، می‌توان روی کار عالی گویندگان(همچون آقای والی‌زاده) حساب کرد. دوبله نسخه انگلیسی بازی نیز توسط گویندگان شبکه‌های بین‌المللی صدا و سیما کار شده است.

** مزرعه شادی

سبک: مدیریتی سازنده: بازی رسانه ناشر: بازی رسانه پلتفرم: iOS، اندروید

سبک مدیریتی یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیای بازی‌های ویدئویی و بخصوص عناوین کژوال به شمار می‌رود. در این بازی‌ها مدیریت یک کارخانه، شهر، رستوران یا مزرعه به شما داده می‌شود و باید همه چیز را از صفر شروع کرده و کاسبی خود را رونق ببخشید. «مزرعه شادی» یک بازی مزرعه‌داری ایرانی با استانداردهای جهانی است.

این بازی درمورد سهراب است، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی که به‌دلیل اصرار در انجام کار مرتبط با رشته به همراه پدرش بهادر یک زمین کوچک خریداری کرده و به رشد و پرورش گل و گیاهان زینتی می‌پردازد. شما باید با مدیریت درست منابع و کاشت، برداشت و حتی فروش محصولات به سهراب و خانواده‌اش کمک کنید تا در این حرفه به موفقیت برسد.

بازی ۲۰ تراز دارد که برای کسب آنها باید فعالیت‌های مختلفی انجام دهید. هر محصول یا خانه‌ای که می‌خواهید بسازید برای تکمیل شدن، زمان نیاز دارد. مزرعه شادی از نظر گرافیکی در عین ساده بودن، جذاب است و خوشبختانه حجم آن نیز حدود ۲۵ مگابایت است. این بازی را می‌توانید به صورت کاملا رایگان از سایت آن یعنی www. myhappyfarm. com دانلود کنید. ساخت این بازی پنج ماه زمان برده که برای یک عنوان کژوال ایرانی بسیار مناسب است.

ساخت این بازی که از موتور UDK بهره گرفته است، از پانزدهم مرداد ۹۰ کلید خورده، از دوازدهم دی ۹۰ تولید رسمی و فنی آن آغاز شد و اکنون مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. بازی به احتمال زیاد پاییز امسال عرضه خواهد شد.

** فریاد آزادی: تنگستان

سبک: شوتر اول شخص سازنده: پردازش افزار پژواک ناشر: نامعلوم پلتفرم: PC

بازی فریاد آزادی برداشتی آزاد از زمان جنگ جهانی اول و نبرهیا رئیس علی دلواری است. در این بازی شما با شخصیت هیا خسرو و خالو بازی خواهید کرد و می توانید با تاریخ و وقایع ان زمان بیشتر اشنا شوید. در این بازی از تصاویر واقعی مناطق ان زمان و سلاح های قدیمی استفاده شده است که گرافیکی نسبتا خوبی دارد.

در ساخت موسیقی بازی از سازهای محلی جنوب مانند دمام و نی‌انبان استفاده شده که حال و هوایی بس گیرا به بازی داده است. دوبله بازی نیز توسط انجمن گویندگان جوان صورت گرفته است. برای ساخت این بازی از موتور Unity ۳D استفاده شده است. ساخت بازی از سال ۸۸ آغاز شده و به احتمال زیاد پاییز امسال منتشر خواهد شد.

** دوران افتخار

سبک: شوتر اول شخص سازنده: شرکت سپاسه فتح پارسه پلتفرم: PC

یکی از امیدهای اینده بازی های ایرانی را می توان بازی دوران افتخار دانست. این بازی بر اساس خاطرات جانبازان نوشته شده است و به عملیات هایی مانند مرصاد و بیت المقدس می پردازد.

در این بازی به انواع سلاح‌های مورد استفاده در آن زمان دسترسی دارید. بیشتر بازی به صورت پیاده صورت می‌گیرد، اما مراحلی نیز روی موتور یا سوار بر تانک انجام می‌شود. میان‌پرده‌های بازی حالتی کاملا پویا دارد و اگر یکی از یاران خود را در میانه نبرد از دست بدهید، در صحنه بعدی او را نخواهید دید. برای ساخت این بازی از موتور یونیتی استفاده شده است.

برای خلق محیط بازی، تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته و تیم سازنده سعی کرده در کنار تهیه عکس‌های متعدد از زمین‌های جنگی، با مراجعه به موزه‌های جنگ، فضایی هرچه واقعی‌ و ملموس‌تر از آن دوران ارائه کند که نظرات مثبت خانواده‌های شهدا و رزمندگان در مراجعه به این غرفه، تائیدی بر این مهم بود. سازندگان نه تنها در فضاسازی، بلکه در زمینه گیم‌پلی و خلق ماهیت کلی بازی نیز بخوبی از عهده آن برآمده‌اند.

شخصیت اصلی بازی، چهره‌ای کاملا ایرانی و در عین حال پذیرفتنی و جذاب دارد. ساخت این بازی از سال ۹۰ آغاز شده و در مراحل پایانی قرار دارد. به احتمال فراوان آبان امسال عرضه عمومی آن را شاهد خواهیم بود. در صورت موفقیت بازی، نسخه‌های کنسولی و Android و iOS آن نیز تولید خواهد شد.

** جاده خطر

سبک: قلعه بازی سازنده: توسعه سامان ناشر: توسعه سامان پلتفرم: iOS و اندروید

بازی جاده خطر به سبک قلعه‌بازی است. به این معنی که باید مقر خود را مستحکم کرده، با استقرار انواع تله‌ها با هجوم دشمنان مقابله کنید. بخش یکنفره بازی شش سلاح اصلی(شامل انواع توپ و کمان) و سلاح‌های یکبارمصرف، مانند رعد و برق و بمب را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا از هجوم دشمنان جلوگیری کند.

در حالت چندنفره با دنیایی از قلعه‌ها روبه‌رو می‌شوید و باید در نقش گروهی متمدن، به دل این دنیای مملو از هیولاها و غول‌های خبیثبروید و همزمان با اشغال قلعه‌های جدید و پاکسازی آنها، از قلعه اصلی خود هم محافظت کنید. برای طراحی دشمنان بازی از فرهنگ‌های ایرانی، چینی و تایلندی الهام گرفته شده و موسیقی بازی بنا به مراحل مختلف تغییر می‌کند.

اصل بازی از ۳۰ مرحله ۱۰۰ سطحی تشکیل شده است که به معنی یک بازی طولانی و پر آب و تاب است. ساخت این بازی از سال ۹۰ آغاز شده و هم‌اکنون به پایان رسیده است. کمتر از یک ماه دیگر این بازی در فروشگاه‌های آنلاین گوگل، اپل، آی‌تونز و بازار عرضه خواهد شد. البته انتشار نسخه ایرانی بازی با اندکی تاخیر همراه خواهد بود. این بازی مخاطبان از تمام رده‌های سنی را هدف گرفته است.

** بازگشت

سبک: تیراندازی اول شخص سازنده: استودیوی چشمه ناشر: تکین لوح نقره‌ای پلتفرم: PC

استودیوی چشمه در کنار هفت‌خوانک، «بازگشت» را نیز در دست ساخت دارد که بازی متفاوت و در سبک شوتر اول شخص است.

کلیت داستان آن سرگذشت فردی است که هنگام حمله نیروهای عراقی به خرمشهر بنا به دلایلی مجبور می‌شود از شهر خارج شود و حالا بعد از گذشت مدتی می‌خواهد به شهر خود بازگشته و آن را از دست نیروهای متخاصم عراقی آزاد سازد.

به گفته تیم سازنده، آنها در خلق تجربه گیم‌پلی بیش از هر چیز از بازی «ندای وظیفه: جنگاوری نوین» الهام گرفته‌اند و درون بازی سلاح های مختلف زمان جنگ مانند ژ - ۳ را می توان پیدا کرد. این بازی قصد دارد تا صحنه هایی از جنگ را روایت کند. کار ساخت این بازی با موتور یونیتی از آذر ۹۰ آغاز شده و امید است تا یک ماه آینده به پایان برسد، با این حال زمان دقیق عرضه بازی توسط ناشر مشخص خواهد گردید.

** قصابی زورعلی

سبک: آرکید سازنده: پیچپا رایان آریان ناشر: پیچپا رایان آریان پلتفرم: iOS، اندروید

این بازی به نوعی شما را یاد بازی محبوب " فروت نینجا " خواهد انداخت زیرا ماجرای بازی از این قرار است که یک روز زورعلی به قصابی‌اش می‌آید تا مثل همیشه به کار و کاسبی‌اش برسد که می‌بیند انواع و اقسام پرنده‌ها به مغازه او حمله کرده‌اند. زورعلی هم ساتور را برداشته و به جان آنها می‌افتد.

شما باید با کشیدن انگشت خود روی صفحه پرنده‌ها را قلع‌و‌قمع کنید. ماهیت بازی‌های آرکید به این‌گونه است که شما سرانجام در آن خواهید باخت؛ ولی این رکورد و امتیازی که به شما داده می‌شود و انگیزه شکست و بهتر‌کردن رکوردهای قبلی خود است که بازی‌های آرکید را حسابی پرطرفدار می‌کند. از نکات جالب بازی وجود نوار سلامت است که با خارج شدن پرنده‌ها از صفحه از مقدار آن کاسته می‌شود.

با وجود این هنگامی که پرندههای حامل دینامیت را بکشید، دیگر همه چیز تمام است. چهار پاورآپ در بازی وجود دارد که با انفجار، آرامکردن زمان، منجمدکردن پرندهها و کشتن پرندههای زرهپوش با یک ضربه به شما کمک میکنند تا مدت بیشتری دوام بیاورید. گرافیک بازی، کارتونی و پرجزئیات بوده و به جرات میتوان گفت از استانداردهای App Store و Google Play چیزی کم ندارد.