واکنش امریکا به وحدت فلسطین

به گزارش افکارنیوز ،نشريه اسرائيلي يديعوت آحارنوت پنجشنبه (۸ ارديبهشت) گزارش داد، در پي انتشار خبر توافق دو حزب فلسطيني حماس و فتح به رياست محمود عباس براي تشکيل دولت وحدت فلسطيني، قانونگذاران امريکايي از اختصاص نيافتن کمکهاي مالي واشنگتن به دولت ائتلافي جديد فلسطين خبر دادهاند.

گروهی از قانون‌گذاران امریکایی متشکل از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اندکی پیش از صدور بیانیه درباره این موضوع، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در تل‌آویو دیدار کردند.

بر اساس این بیانیه، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم گرفته‌‌اند به جای پذیرش آن چه قانون‌گذاران امریکایی آن را ارزش‌های دموکراتیک پیشنهادی از سوی رژِیم اسرائیل خوانده‌اند، با خشونت و افراطی‌گری متحد شوند.

ایلنا رز لتینن نماینده جمهوری‌خواه کنگره امریکا و رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان این کشور گفته است: " پول مالیت‌دهندگان امریکایی نباید برای حمایت از کسانی که امنیت و منافع امریکا و متحد همیشگی ما، اسرائیل را تهدید می‌کنند، صرف شود. "

امریکا سالیانه بالغ بر ۴۰۰ میلیلون دلار به عنوان کمک مالی به سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان پرداخت ‌کرده است.

رژیم اسرائیل به شدت درباره توافق سران فتح و حماس که پیش از این و در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۰۶، روابط‌شان به تیره‌گی گراییده بود، ابراز نگرانی کرده است.

نخست وزیر رژیم اسرائیل در واکنش به این توافق اظهار کرده است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید بین صلح با اسرائیل و صلح با حماس یکی را انتخاب کند.

نتانیاهو در ادامه گفته است: " صلح همز‌مان گروه فتح با حماس و رژیم تل‌آویو غیرممکن است، زیرا حماس خواهان نابودی اسرائیل است. "