نيروهاي وفادار به معمر قذافي، حاکم ليبي، از مرز مشترک اين کشور با تونس گذشته و با نظاميان اين کشور درگير شدهاند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی‌وی، این درگیری پس از آن رخ داد که نظامیان قذافی روز جمعه(۹ اردیبهشت) با عبور از مرز الذهبیه - وزین وارد خاک تونس شدند.

همچنین نیروهای قدافی با شلیک چندین آتش توپ‌خانه‌ای به خاک تونس به چند ساختمان در منطقه نزدیک به مرز دو کشور آسیب رساندند. درگیری میان نظامیان دو کشور در حالی رخ داد که نیروهای وفادار به قذافی، بر شدت حملات خود به مناطق کوهستانی غرب لیبی افزوده‌اند.

قوم بربر که ساکنان اصلی منطقه نزدیک به مرز لیبی با تونس را تشکیل می‌دهند، از گذشته با معمر قذافی اختلاف داشته‌اند. پیش از این، نیروهای انقلابی لیبی موفق شدند روز جمعه کنترل پست مرزی شهر الذهبیه را پس از درگیری شدید با نیروهای وفادار با معمر قذافی در اختیار بگیرند.

این در حالی بود که چند ساعت پیش از موفقیت انقلابیون، نیروهای وفادار به رژیم قذافی کنترل مناطق مرزی را در دست داشتند و انقلابیون را مجبور کرده بودند به خاک تونس فرار کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی تونس برخی از انقلابیون و نیروهای رژیم قذافی را پس از ورود به خاک این کشور، دستگیر کرده­اند.

انقلابیون لیبی روز پنجشنبه(۸ اردیبهشت) نیز با نیروهای وفادار به قذافی درگیر شدند که در این درگیری‌ها هشت تن از سربازان وفادار به معمر قذافی کشته شدند.

از سوی دیگر، تحرکات اخیر در مرز دو کشور خشم دولت تونس را برانگیخت.

وزارت خارجه تونس با صدور بيانيهاي اعلام کرد: "با توجه به آن چه که رخ داده است ... مقامات تونس مراتب انزجار خود را به اطلاع مقامات ليبي رسانده و از طرابلس ميخواهد هر چه سريعتر به اين اقدامات خاتمه دهد".