مجری طرح پایلوت کنتورهای هوشمند گاز با بیان اینکه شرکت ملی گاز قصد دارد از سال جاری هر سال ۲ میلیون دستگاه کنتور هوشمند نصب کند، گفت: از دوم اردیبهشت ماه کار نصب ۵ هزار دستگاه از این نوع کنتور به عنوان پایلوت این طرح در تهران آغاز شد.


حامد دباغ در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شرکت ملی گاز از سالها پیش تصمیم داشت کنتورهای گاز مصرف‌کنندگان را هوشمند کند که این تصمیم بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها قوت گرفت و در نمایشگاه نفت سال گذشته وزیر نفت در غرفه شرکت توسعه انرژی پارس این کنتورها را رونمایی کرد.

وی افزود: آبان ماه سال گذشته ساخت این کنتورها به یک مناقصه عمومی تبدیل شد و شرکت‌ ما به عنوان اولین طراح و مجری شبکه هوشمند گاز کشور در بخش پایین دست و سیستم‌های قرائت از راه دور کنتورها برنده این مناقصه شد.
وی اضافه کرد: در نمایشگاه سال ۹۰ طرح عملیاتی این کنتورها توسط مدیرعامل شرکت ملی گاز رونمایی شد و از دوم اردیبهشت ماه کار نصب این کنتورها در منطقه ۲۲ شهرداری یا منطقه ۱۱ گاز استان تهران آغاز شد که در حال انجام است.
دباغ با تاکید بر اینکه تنها مجموعه‌ای که در کشور این پروژه ملی را انجام می‌دهد شرکت توسعه انرژی پارس است گفت: عنوان مناقصه طراحی و اجرای سیستم قرائت از راه دور کنتورهای هوشمند گاز است و قرار است در مرحله پایلوت ۵ هزار عدد از این کنتورها نصب شوند.

مجری طرح پایلوت کنتورهای هوشمند گاز با بیان اینکه مرحله نصب ۵ هزار عددی ظرف ۴ یا ۵ ماه آینده به صورت کامل اجرایی می‌شود اضافه کرد: شرکت ملی گاز قصد دارد از سال جاری هر سال ۲ میلیون دستگاه از این کنتورها را نصب کند و طبعا مجموعه‌هایی که پیش‌تر وارد این حوزه شده‌اند شانس بیشتری برای برنده شدن در مناقصات خواهند داشت.

وی اظهار داشت: شرکت ملی گاز قصد دارد در پروژه پایلوت کنتورهای هوشمند امکان سنجی‌های خود را نهایی کرده و سپس به خرید از شرکت‌های کنتورساز اقدام کند که در مرحله تدوین استاندارد و شرایط خرید هم از ما به عنوان مجری طرح پایلوت کمک خواسته‌اند.
دباغ گفت: پروژه پایلوت کنتورهای هوشمند به صورت EPC‌ به ما واگذار شده و بحثطراحی، تأمین تجهیزات و نصب و بهره‌برداری نیز بر عهده شرکت ما خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: شرکت ملی گاز برای هزینه نصب کنتورهای جدید برآوردی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد.