شورای شهر تیم ملی شهری است

به گزارشافکارنیوز،اعضای چهارمین دوره شورای شهر در جریان برگزاری چهارمین جلسه خود علاوه بر بررسی موضوعاتی که در دستور جلسه قرار داشت، پیرامون موضوعات داخلی شورای شهر نیز نقطه نظرات و پیشنهاداتی را ارائه کردند.

تعیین صندلی اعضا بر اساس شماره


بر اساس این گزارش، در ابتدای برگزاری جلسه اعضای شورا با برداشتن برگه‌های حاوی اعداد نگارش شده از یک تا ۳۱، به سمت صندلی‌هایی که با شماره مشخص شده بود هدایت شدند و با این ترتیب جایگاه ثابت اعضا برای نشستن بر صندلی‌ها مشخص شد.

همچنین احمد مسجد جامعی نیز از رونمایی اثر جدید استاد فرشچیان، به مناسبت تولد امام رضا(ع) خبر داد و از استاد فرشچیان به عنوان حکیم عرصه هنرهای سنتی و تجسمی یاد کرد و افزود: در گذشته افرادی را حکیم می‌نامیدند که عالم بر مجموعه‌ای از علوم و معارف و هنرها بود، استاد فرشچیان هم زیبنده این لقب هستند چرا که وقتی ضریح بارگاه امام رضا(ع) را ساختند تمام هنرهای ایرانی و اسلامی را با ترکیبی ایرانی در آن به کار گرفتند از میناکاری، منبت کاری گرفته تا فلز کاری، خط و خوشنویسی، گره چینی و خاتم کاری و … را در خود داشتند و توانستند این شاهکار را خلق کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن دعوت از اعضای شورا برای بازدید از آخرین اثر استاد، پیشنهاد اختصاص موزه‌ای مستقل برای حفظ و ارائه آثار جهانی این استاد بزرگ را نیز ارائه داد.

اعضای شورا تیم ملی شهری‌اند


در ادامه جلسه سید عبدالحسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران تذکری در خصوص نظافت شهر دارد و خاطرنشان کرد: نظفات شهر طی هفته‌های گذشته به خوبی صورت نمی‌گیرد، گویا پیمانکاران خدمات شهری فکر می‌کنند، شهر صاحب ندارد. بهتر است نسبت به جمع آوری زباله‌ها و پاکیزگی شهر اقدامات سریعی صورت گیرد.

وی همچنین از مجموعه اعضای شورا به عنوان یک تیم ملی یاد کرد و افزود: حال که از بحثانتخاب شهردار و رییس شورا فارغ شده‌ایم، ‌همه اعضا شورا در غالب یک تیم همچون تیم ملی باید در عرصه خدمت رسانی به ملت و شهروندان تهرانی گام بردارند.

احمد مسجدجامعی - رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر خاتمه دادن مباحثمربوط به انتخاب شهردار گفت: ادامه دادن به این مباحثبه نفع شهر و فعالیت‌های شهرداری که حوزه عمل اجتماعی می‌باشد، نیست.

وی افزود: چون منافع عده‌ای در دامن زدن بر اختلاف نظرهاست، ‌حرف‌هایی را نسبت می‌دهند و عنوان می‌کنند که از اصل مسئله اشتباه است. وقتی این گونه باشد نظارت و بازرسی در شهر کم رنگ شده و موجب می شود شیرینی انتخابات حماسی خرداد به کام مردم تلخ شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برخی مسائل که خارج از حوزه کار شورا مطرح می‌شود ربطی به عضویت افراد در شورا ندارد ممکن است هر یک از دوستان در حزب و یا تشکیلی باشند و مسائل خودشان را داشته باشند، بنابراین در حوزه عمل شورا این مباحثجایگاهی ندارد.

مسجد جامعی نیز شورا را تیم ملی شهری نامید و خاطرنشان کرد: هرچند برخی رسانه‌ها نفع خود را در دامن زدن به اختلافات می‌دانند و حتی به جعل خبری می‌پردازند اما اعضای شورا یک تیم ملی شهری‌اند که باید به حل مسائل شهری بپردازند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورا بحثی تمام شده است و باید برای اداره شهر به شهرداری کمک شود، البته این کمک کردن به آن معنا نیست که نظارت و بازرسی و تذکر بر عملکرد شهرداری وجود نداشته باشد.

همچنین در ادامه جلسه، علیرضا دبیر از تهیه پیش‌نویس شرح وظایف کمیسیون‌های شورای شهر تهران خبرداد و خاطرنشان کرد: این پیش نویس برای طرح در جلسه آتی شورای شهر آماده است.

از سوی دیگر پرویز سروری عضو دیگر شورا پیشنهاد تعیین روزهایی در خصوص رسیدگی به مباحثقانونی و نظارتی شورا را داد و افزود: بحثنظارت به پای تقنین همیشه قربانی شده است. پیشنهاد می‌شود روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر کدام به عنوان روز قانون و نظارت تعیین شود تا اعضا شورا در این روزها به بررسی امور نظارتی و قانونی شهر بپردازند.

در ادامه این جلسه همچنین محمدمهدی تندگویان - عضو شورای شهر تهران با اشاره به حاشیه‌های پیرامون انتخاب شهردار پییشنهاد داد:

بیانیه‌ای در خصوص ترویج فرهنگ و اخلاق سیاسی، تهیه و به تمام نشریات و گروه‌ها داده شود تا کسی دیگر حق نداشته باشد به بهانه‌های گوناگون راه توهین و افترا را در پیش بگیرد.

همچنین الهه راستگو - عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان این جلسه در خصوص پرداخت نشدن حقوق کارگران شرکت واگسن سازی متروی تهران اعتراض کرد و از رئیس شورا خواست تا نسبت به این موضوع از شهرداری توضیح بخواهد.

حسین محمدپورزرندی - معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز که در جلسه حضور داشت در توضیح این موضوع گفت: تنها ۲۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به شهرداری تهران است و سهامداران دیگری از جمله شرکت‌های چینی و وزارت صنایع در آن سهیم هستند.

وی افزود: شهرداری تهران تاکنون نسبت به پرداخت سهام خود کوتاهی نکرده و نه تنها سهم خومد از حقوق کارگران را پرداخت کرده بلکه سهم سایر سهامداران را نیز پرداخت کرده است. بنابراین لازم است که سهامداران دیگر در این زمینه همکاری کنند.

همچنین مسجدجامعی از درگذشت عبدالمحمد آیتی از اعضای فرهنگستان ادب و هنر فارسی خبر داد و گفت: وی یکی از چهره‌های فرهنگی بود که آثار بسیاری از متون کهن و کلاسیک فارسی را تدوین کرده است و سه کتاب عمده آئینی، مذهبی، قرآن مجید، ‌نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را ترجمه کرده است.

وی درگذشت این شخصیت ارزنده را به جامعه فرهنگی و ادبی تسلیت گفت.

در این جلسه همچنین کاشانی عضو شورای شهر تهران درگذشت والده سردار سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را تسلیت گفت.