خط نشان تاسیسات دریایی برای وزارت نفت

به گزارش افکارنیوز، فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز در میان تمامی فازهای گازی میدان مشترک پارس جنوبی شهرت یافته است که هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

روز گذشته قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی که مسئولیت احداثخطوط لوله و تاسیسات دریایی این فاز را برعهده دارد در یک نشست خبری و به طور رسمی اعلام کرد برای تکمیل بخش دریایی فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار از مطالبات تاسیسات دریایی پرداخت شود، که اگر این منابع به موقع و به اندازه اختصاص یابد، فاز ۱۲ پارس جنوبی نیمه‌ی نخست سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

صحبت های قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی در حالی مطرح می شود که وزیر نفت در نخستین بازدید خود از این پروژه اعلام کرده است تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که تا پایان سال جاری گاز فاز ۱۲ وارد مدار شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۲ در شرکت پتروپارس هم مدعی است در اجرای فاز۱۲ هم اکنون بخش خشکی ۹۱.۸۱ درصد، بخش فراساحل ۹۴.۹ درصد و بخش حفاری ۸۳.۵۳ درصد پیشرفت دارد به طوری که تاکنون ۲۵ حلقه چاه در این فاز حفاری و تکمیل شده که ۱۸ حلقه آن آماده تولید است.

مجری این فاز نیز با تاکید صحبت های وزیر نفت ابراز امیدواری می کند با تلاش انجام شده، تولید از این فاز در نیمه دوم سال جاری انجام شود.

با توجه به صحبت های قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی که از مشکلات مالی در یک نشست خبری به خبرنگاران شکایت کرده و همچنین گفته های وزیر نفت مبنی براین که صنعت نفت مشکل مالی ندارد بنابراین باید دید در روزهای آتی وضعیت توسعه این فاز به کجا خواهد کشید؛ زیرا دولت می داند که در شرایط فعلی نیاز به تامین گاز در آستانه فصل سرما برای سوخت رسانی به نیروگاه ها، گاز رسانی مستمر و پایدار به مشترکین خانگی، تجاری، صنایع عمده و غیر عمده و همچنین تامین گاز برای صادرات به عراق از الزامات است و در غیر این صورت این احتمال وجود خواهد داشت که در فصل سرما کشور با کمبود گاز مواجه شود.

لازم به توضیح است که با اتمام طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی روزانه ۸۱ میلیون متر مکعب گاز ،۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.