بازگشت ساعت کاری به ۸ تا ۱۶

به گزارش افکارنیوز، با توجه به اینکه از سال ۸۹ بحثآلودگی هوای شهر تهران و ترافیک سنگین شهری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود در نهایت دولت به بهانه حفظ سلامت شهروندان تهرانی و پیشگیری از آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهری ساعت کاری ادارات را کاهش داد و از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ رساند.

این در حالی است که طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کار کارمندان دولت ۴۴ ساعت در هفته بوده و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت‌ وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است.

بر این اساس محمدباقر نوبخت - سخنگوی دولت و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور - ساعات کار را از جمله عوامل موثر در بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تقلیل رشد اقتصادی به یک دهم درصد و با توجه به این‌که با محدودیت منابع در سرمایه‌گذاری مواجه هستیم، انتظار داریم که به طرق مختلف بهره‌وری از جمله بهره‌وری نیروی انسانی افزایش پیدا کند.

وی افزود: متاسفانه مطالعات انجام شده در ماه‌های گذشته بیانگر واقعیتی مبنی بر اینکه تعداد ساعات کار کارکنان دولت بر اساس مصوبه صریحی که در ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری وجود دارد، باید ۴۴ ساعت باشد، اما عملا کمتر از ۴۴ ساعت است.

نوبخت با اشاره با محاسبات انجام شده همچنین گزارش‌های دریافت شده از دستگاه‌های مختلف دریافت گفت: دولت به این نتیجه رسید که در حالی ساعات کارکمتر از ۴۴ ساعت است که با توجه به این‌که در آذر ماه و تیر ماه ۸۹ به علت وضعیت آب و هوا یک ساعت از کار کارکنان کمتر شده بود، بعد از این‌که اوضاع اقلیمی به حالت عادی برگشت، تعداد ساعات به حالت اولیه بازنگشت.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت تاکید کرد: از آنجا که دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه و سرمایه نیروی انسانی ابلاغ شد که طی آن تعداد ساعات کاری بر اساس قانون مورد توجه قرار بگیرد و ما به قانون برگردیم.

وی ابراز امید واری کرد تا تمامی دستگاه ها بازگشت به قانون در ساعت کاری را مد نظر قرار دهند.

اما در بخشنامه ای که با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سر مایه انسانی رییس جمهور به تصویب دولت رسیده به کلیه دستگاه‌های اجرایی تاکید می‌شود که ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل در شهر تهران به روال قبل بر خواهد گشت.

بر اساس این بخشنامه، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار ادارات شهر تهران را با رعایت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره‌های ذیل آن و مصوبات هیات وزیران در سقف ۴۴ ساعت در هفته تنظیم و اجرا کنند با بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار ادارات شهر تهران را با رعایت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های ذیل آن و مصوبات هیئت محترم وزیران در سقف ۴۴ ساعت در هفته تنظیم و اجرا کنند.

متن کامل بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور به شرح زیر است:

با عنایت به استعلام های بعمل آمده از سوی دستگاه های اجرایی در خصوص ساعات کار ادارات شهر تهران موضوع بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۴۵مورخ ۱۳۹۰/۱ / ۲۸ این معاونت، همچنین پیرو گزارش های مراجع قانونی ذی‌ربط از جمله تاکید دیوان محاسبات کشور طی نامه شمراه ۴۰۰۰۰/۶۰مورخ ۱۳۹۰/۲ / ۳در مورد رعایت مفاد ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های آن به اطلاع می رساند، موضوع بخشنامه یاد شده مربوط به شرایط بحرانی و اضطرار در هوای شهر تهران بوده و اجرای این مصوبه در شرایط فعلی موضوعیت ندارد. لذا کلیه دستگاه های اجرایی موظفند ساعات کار ادارات شهر تهران را با رعایت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های ذیل آن و مصوبات هیات وزیران با موضوع ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل در شهر تهران در سقف ۴۴ ساعت در هفته تنظیم و اجرا کنند.

بدیهی است چنانچه در هر زمان شرایط بحران و اضطرار از سوی مراجع و مقامات ذیربط اعلام شود موضوع برای تغییر در ساعات اداری به دستگاه های اجرایی اعلام خواهد شد.