ایجاد آزادی در دانشگاه با رعایت سه خط قرمز

به گزارشافکارنیوز،حسین سلیمی سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبایی در جلسه تودیع و معارفه رئیس و سرپرست این دانشگاه گفت: دانشجویان ما از پرشورترین و با نشاط‌ترین دانشجویان کشور هستند.

وی افزود: به عنوان یکی از اساتید این دانشگاه افتخار می‌کنم که در پرافتخارترین دانشگاه کشور مشغول به کار هستم.

وی ادامه داد: حضور افتخارآمیزم در این دانشگاه به عنوان یک دوست است و بنده با بسیاری از اساتید و دانشجویان این دانشگاه رابطه دوستی داشتم و امیدواریم این فرصتی که به عنوان فرصت خدمت‌گذاری به من داده شده است، بتواند دوستان جدیدی را برایم به همراه داشته باشد.

سلیمی خطاب به حضار گفت: خواهشم این است که حرمت همه افراد را نگه داریم. ممکن است برخی از افراد مشرب و شیوه برخوردشان با ما یکی نباشد و ما با مشرب آنها مشکل داشته باشیم، اما این دلیل نیست که حرمت آنها را نگه نداریم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به خدمات انجام شده از سوی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آقای شریعتی زحمات و خدمات بزرگی برای دانشگاه علامه طباطبایی متحمل شدند که از آن میان احیای بسیاری از املاک دانشگاه، ارتقای تعداد دوره‌های تحکصیلات تکمیلی و نشریه‌های پژوهشی خدماتی جدی را داشتند و بر خود لازم می‌دانم حتی در نبود ایشان و در عدم حضورشان از زحمات ایشان قدردانی کنم و خواهشم نیز این است که حرمت آقای شریعتی را نگه دارید، زیرا ایشان هم از خانواده دانشگاه علامه طباطبایی هستند.

سلیمی با اشاره به برنامه و نوع نگاهش در مدیریت آینده دانشگاه علامه طباطبایی افزود: من فکر می‌کنم به رغم تلاش‌‌های صورت گرفته و پیشرفت‌هایی که دانشگاه علامه طباطبایی داشته است، به جایگاه اصلی خود نرسیده است و تلاش من این است که با کمک همدیگر دانشگاه علامه طباطبایی را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های صنعتی کشور عمدتا به عنوان دانشگاهی مرجع در حوزه خود معرفی شده‌اند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم دانشگاه علامه طباطبایی را نیز در حوزه فعالیت خود به دانشگاهی مرجع تبدیل کنیم.

وی افزود: ما تقاضاهای بسیار زیادی از سوی دستگاه‌های دولتی و نظریه‌پردازی دینی داریم و پتانسیل پاسخگویی به آنها نیز در دانشگاه وجود دارد، اما دانشگاه گاهی اوقات به قدری دچار حاشیه شده است که از این مسائل جا مانده است.

وی به کمبود دانشگاه علامه طباطبایی در بخش‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: دانشگاه علامه طباطبایی هنوز مسجد، کتابخانه مرکزی و مکانی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی ندارد، در حالی که پتانسیل این مسئله نیز در دانشگاه وجود دارد.

سلیمی ادامه داد: باید در دانشگاه‌های علامه طباطبایی کمپینگ‌‌های بزرگ دانشجویی ایجاد کنیم و این را در حوزه‌های مختلف علمی و آموزش فعال سازیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی در برخی زمینه‌ها به جای دانشگاه به آموزشگاه تبدیل شده است، تصریح کرد: باید دانشگاه باشیم و تلاش کنیم از خلاقیت‌های فکری و علمی استفاده کنیم.

سلیمی افزود: دانشگاه در بحثتحصیلات تکمیلی ارتقای کمی پیدا کرده است، اما باید از نظر کیفی نیز این پیشرفت را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به شادابی، آزادی و نشاط احتیاج دارد، گفت: فضایی که همه اساتید، کارمندان و دانشجویان در آن احساس امنیت کنند و برای گفتن چند جمله مجبور نشوند به پشت سر خود نگاه کنند، مورد نیاز همه دانشگاه است.

سلیمی افزود: برای ایجاد فضای شور و نشاط در دانشگاه خطوط قرمز و محدودیت‌هایی در دانشگاه داریم، زیرا جامعه ما مثل همه جوامع برای خود خطوط قرمزی را تعریف کرده است که باید بر همان اساس حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز اول من مباحثدینی و اسلامی است، زیرا ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنم و خط دوم قرمز من ارکان نظام اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و نقش محوری ایشان است که به عنوان خط قرمز دیگر من تعریف می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه فضای آزادی به معنای شکسته شدن این خطوط نیست، گفت: سومین خط قرمز من اخلاق‌مداری و حفظ آبروی افراد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم میز ریاست هیچ انسانی را نگیرد و هرگز تکبر ناشی از جایگاه مدیریتی بر من چیره نشود.