سمج‌ترین ماده اعتیادآور در دنیا

به گزارشافکارنیوز،آذرخش مکری با محتمل دانستن نقش توزیع نامناسب متادون بر افزایش مصرف هروئین و بازگشت آن به چرخه اعتیاد در کشور اظهار داشت: علاوه بر ضعف درمان که ممکن است در بالا رفتن مجدد هروئین موثر باشد باید به این نکته نیز توجه داشت که مصرف هروئین همواره با افت و خیزهایی همراه بوده و مشاهدات ما حاکی از آن است که مصرف این ماده مخدر هر چندسال یکبار رونق می‌گیرد و مدتی پس از استهلاک مصرف‌کنندگان آن، مجددا مصرف آن کاهش می‌یابد. از این روست که هروئین را به عنوان سمج‌ترین ماده اعتیادآور در دنیا می‌شناسند.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ضمن مقایسه درمان اعتیاد هروئین باشیشه تاکید کرد: گرچه اعتیاد به هروئین دارای خطرات بسیاری است ولی ما از ابزار دارویی برای درمان اعتیاد آن برخورداریم و این در حالی است که درمان شیشه به مراتب سخت‌تر و درمان عوارض روحی و روانی آن به مراتب طولانی‌تر است.

مکری در ادامه با تاکید بر روش درمانی بسیار پیچیده در ترک شیشه و همچنین عوارض طولانی مدت آن، ‌ روش روان‌درمانی را مناسب‌ترین روش در ترک شیشه خواند و گفت: تا امروز بهترین روش شناخته شده برای درمان شیشه، ادغام روش‌های روان‌درمانی با روش‌های دارو درمانی است و در بیماران مبتلا به شیشه مشاهده شده که روش دارودرمانی سبک، در کنار روان‌درمانی پیچیده، بیشترین بازده درمانی را داشته است. لذا استفاده از داروهای خاص اعصاب و روان در کنار بهره‌گیری از تجارب مشاوران و روان شناس مناسب‌ترین روش درمانی در حال حاضر است.

وی در پایان با بیان موفقیت استفاده از شربت تریاک در درمان اعتیاد به برخی مواد مخدر تاکید کرد: با توجه به استانداردهای موجود شربت تریاک توانسته موفقیتهای خوبی را به دستآورد و می توانم قاطعانه عنوان که استفاده از شربت تریاک توانسته کمک بسیاری به روشهای درمان اعتیاد نماید.