نیویورک تایمز: ایران بزرگترین بازیگران در سوریه

به گزارشافکارنیوز،روزنامه نیویورک تایمز با تاکید بر این ارزیابی نوشت: ایران مهم‌ترین بازیگر غایب در مذاکرات مربوط به سوریه است و اگر آمریکا واقعا خواستار حل و فصل دیپلماتیک جنگ سوریه است باید ایران را وارد مذاکرات کند.

در این مقاله آمده است: صادقانه امیدواریم که رئیس‌جمهوری روسیه خواستار ایفای نقش صلح‌آفرین در سوریه باشد. البته در این زمینه شک وجود دارد.

این روزنامه می‌نویسد: «اما اگر آمریکا واقعا به حل و فصل دیپلماتیک جنگ در سوریه اعتقاد دارد - فراتر از هدف مهم اما ناکافی خلع سلاح شیمیایی - باید چند صندلی بیشتر در پشت میز مذاکرات قرار دهد. ایران مهم‌ترین بازیگر غایب است. روسیه اسلحه به سوریه می‌دهد و از این کشور حمایت سیاسی می‌کند. اما ایران بطور مستقیم و از طریق جنگجویان حزب‌الله، به بشار اسد برتری در صحنه نبرد داده است.»

تحلیلگر نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: «تمایل ما این بوده که ایران را به عنوان یک برنامه هسته‌ای یاغی که کشوری هم به آن الصاق شده است در نظر بگیریم تا یک قدرت منطقه‌ای که می‌توانیم با آن تعامل مفید داشته باشیم. من در مورد رژیم ایران دچار توهم نیستم. خودم را هم گول نمی‌زنم. اما ایران منافع زیادی در حفظ سوریه دارد. سوریه پایدارترین متحد ایران در منطقه و مسیر ارسال امکانات برای حزب‌الله و نیز سنگری در برابر افراط‌گراهای سنی است. تنها این هدف آخری با منافع آمریکا همپوشانی دارد. بنابراین با حضور ایران در میز مذاکرات سوریه نیز هیچ تضمینی برای موفقیت دیپلماسی نیست اما با غیبت ایران، احتمال شکست مذاکرات بیشتر است بخصوص اگر بخواهیم از موضوع سلاح شیمیایی فراتر برویم.»

نیویورک تایمز در پایان نوشت: سادهلوحانه است که فکر کنیم دراز کردن دست تعامل به سوی ایران در این بحران فوری (سوریه) قدمی در مسیر نزدیکی و آشتی با ایران است. اما به هرحال این اقدام دستکم یک قدم برای دور شدن از لبه پرتگاه رویارویی است.