آیا سقوط قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟
گروه اقتصادی

- این روز‌ها دوباره رویای سکه ۸۵۰ هزار تومانی به واقعیت نزدیک شده و انتظار بازاریان و مردمی که اخبار این کالای سرمایه‌ای را رصد می‌کنند و حتی دستی در معاملات آن دارند، این است که سکه تا ۸۵۰‌هزار تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت به ۸۰۰هزار تومان هم ریزش کند.

به گزارشافکارنیوز؛ وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم چنین نظری دارد. او چند روز قبل پیش‌بینی کرد، قیمت سکه تا چند ماه دیگر به ۸۵۰‌هزار تومان می‌رسد. دلار هم در شیب نزولی افتاده و به نزدیکی‌های ۳۰۰۰ تومان رسیده است. در مورد این ارز دوست‌داشتنی هم همگان انتظار کاهش قیمت دارند.

کار‌شناسان هم جز کاهش قیمت سکه و دلار انتظار دیگری ندارند اما آنان این کاهش را مقطعی می‌دانند. میثم رادمرد در گفتگو با افکارنیوز می‌گوید: «قیمت سکه و دلار همچنان کاهشی خواهد بود اما این کاهش قیمت پایدار نیست.»

او برای این گفته خود دلیل هم می‌آورد: ‌ «آنگونه که از سیاست‌های دولت پیداست دولت‌مردان بنا ندارند، قیمت دلار را از ۳۰۰۰ تومان پایین‌تر بیاورند زیرا تولید و صادرات با بالا بودن نرخ دلار به صرفه خواهد بود و رونق می‌گیرد. در صورتی که دولت قیمت دلار را کاهش ندهد، بهای سکه هم کاهش نمی‌یابد زیرا یکی از پارامترهای تعیین قیمت سکه، نرخ دلار است.»

در حال حاضر سکه پا به زیر یک میلیون تومان گذاشته است. افت سکه تا این قیمت برای دومین بار است که در هفته جاری رخ داده است. دلیل این رکورد کم‌سابقه ورود اونس جهانی طلا به کانال ۱۲۰۰ دلار است. سقوط اونس جهانی طلا با سفر رییس‌جمهور به نیویورک مصادف شد و بازار سکه و طلا را با شدت بیشتری در مسیر نزولی هل داد.

اما روز چهارشنبه، ورق برگشت. اونس طلا با افزایش ۶۰ دلاری که گفته می‌شود به دلیل تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر ادامه سیاست‌های محرک پولی رخ داد، به ۱۳۶۹ دلار رسید. در صورت تقویت یا حفظ همین نرخ، بازار سکه و طلای داخل با افزایش قیمت مواجه شده و احتمال پرش سکه به بیش از یک میلیون تومان بسیار زیاد است مگر اینکه دلار با ورود به مسیر کاهش به عنوان یک عامل تاثیرگذار مانع این جهش شود. اما به زعم کار‌شناسان، احتمال جهش بازار سکه و طلا در اولین روز هفته پیش‌رو بسیار زیاد است زیرا عاملی که دلار را در مسیر کاهش وارد کند، مشاهده نمی‌شود.

سرنوشت سکه و طلا تا پایان سال ۹۲

هادی حق‌شناس، کار‌شناس اقتصادی پیش‌بینی خود از قیمت سکه و دلار تا پایان سال را چنین توضیح می‌دهد: «دلار تا پایان سال کمتر از ۳۰۰۰ تومان نخواهد بود.»

او برای این گفته، از دو دسته دلایل سیاسی و اقتصادی سخن می‌گوید: «در صورتی که دولت دلار را به کمتر از ۳۰۰۰ تومان برساند، ‌ تراز پرداخت دولت منفی شده و همچنین در بخش بودجه با کسری بیشتری مواجه می‌شود. از این رو در بخش سیاسی دولت دست به چنین اقدامی نمی‌زند. دلیل اقتصادی دولت برای اینکه به دلار کمتر از ۳۰۰۰ تومان راضی نشود، این است که دولت قبلی برای دلار بالای ۳۰۰۰ تومان قبلا ریال چاپ کرده است و چون رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱ منفی بود و در سال جاری هم منفی است، مفهوم اقتصادی این اتفاق این است که تولید کشور زیاد نشده و به دیگر بیان تعداد کالا در اقتصاد زیاد نشده، در حالی که ریال چاپ شده باید بر کالاهای جدید سرشکن می‌شد اما با توجه به عدم افزایش تولید، ریال چاپ شده دوباره بر کالاهای قدیمی سرشکن خواهد شد. این کالاهای قدیمی هم طلا، دلار، مسکن و… هستند. از این رو، انتظار این است که دلار و سکه گاهی اوقات دچار نوسان کاهش یا افزایشی شوند، اما در حالت پایدار دلار کمتر از ۳۰۰۰ تومان و سکه کمتر از یک میلیون تومان با ۵درصد نوسان مثبت و منفی نخواهد شد.»

حق‌شناس می‌افزاید: «در صورتی که قیمت دلار و سکه بیش از این رقم یا کمتر از آن شود این نرخ‌ها واقعی نیست و حبابی است. یعنی اگر قیمت دلار و سکه از این ارقام که عنوان شد، بالا‌تر بروند دچار حباب مثبت و در صورتی که از این ارقام کمتر شوند، حباب قیمتی آن‌ها منفی است.

سکه و دلار در سال ۹۳


در بخشی دیگر، این کار‌شناس اقتصادی پیش‌بینی خود از قیمت دلار و سکه را ارایه می‌دهد که مربوط به سال ۹۳ است. او می‌گوید:» تورم در پایان سال ۹۲ در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۵ درصد است و دولت ناگزیر است نرخ دلار را تعدیل کند. نحوه تعدیل نرخ دلار هم به این شکل است که تورم داخلی را منهای تورم خارجی می‌کنند و درصد به دست آمده را مبنای افزایش قیمت دلار قرار می‌دهند. حالا اگر تورم ایران در خوشبینا‌نه‌ترین حالت به ۲۵درصد برسد و تورم کشورهایی که از آن‌ها کالا وارد می‌کنیم هم ۱۰ درصد در نظر گرفته شود، دولت باید نرخ دلار در سال آینده را ۱۵ درصد افزایش دهد. یعنی دولت باید قیمت دلار را ۴۵۰ تومان در سال ۹۳ افزایش دهد.

در صورتی که دولت بر مبنای نظریه برابری قدرت خرید(ppp) عمل کند، دلار در پایان سال ۹۳ حدود ۳۴۵۰ تومان می‌شود اما اگر دولت روحانی هم بخواهد دلار را مانند ۱۰ سال گذشته تثبیت کند، دلار دچار‌‌ همان سرنوشتی خواهد شد که امروز دارد. یعنی با جهش یکباره طی دو سال گذشته مواجه شده و قیمت آن تا چندین برابر افزوده خواهد شد. بنابراین دولت چاره‌ای جز افزایش نرخ دلار و تعدیل قیمت آن ندارد. «

به گفته این کارشناس، زمانی که نرخ دلار توسط دولت افزایش پیدا کند، قیمت سکه هم افزایش مییابد زیرا همانطور که گفته شد، دلار یکی از عواملی است که قیمت سکه براساس آن تعیین میشود. بنابراین میتوان گفت، از آنجایی که دولت تدبیر و امید در همین گام نخست نشان داده که از سیاستهای غیرکارشناسی دوری میکند، بعید به نظر میرسد که دلار را تثبیت کند. در نتیجه در سال ۹۳ هم شاهد افزایش دلار به بیش از ۳۰۰۰ تومان خواهیم بود و هم سکه را با قیمتی بیش از یک میلیون تومان معامله خواهیم کرد.