وقتی محسن قهرمانی پدیده میشود!

به گزارش افکارنیوز، هنوز سوت پایان بازی سپاهان و پرسپولیس به صدا در نیامده بود که معتبرترین کارشناس داوری فوتبال ایران در صفحه اجتماعی اش نوشت:((هم پنالتی اشتباه بود، هم کارت قرمز.)) همین یک جمله برای کارشناسی این بازی کافی بود.

هر چند لازم نبود کارشناس برجسته داوری باشی تا بتوانی حدس بزنی شاهکار محسن قهرمانی در بازی دیروز یک اشتباه مرگبار بود. این البته برای ما که این سال ها عادت کرده ایم که محسن قهرمانی را متمایز از دیگر داوران ببینیم چندان عجیب نیست. چه ان زمان که همه از گوش های شنوای این داور صحبت می کردند و خودش هم باورش شده بود که واقعا حرف های پشت دیوار را هم می شنود چه وقتی که منصور ابراهیم زاده سرمربی وقت ذوب آهن او را مخترع داوران نامید که برای خودش قوانینی جدای از دیگران دارد. حالا یکبار دیگر محسن قهرمانی – این داور اخموی مشهدی - نه نهفته بعد از آخرین قضاوت پخش مستقیمش بار دیگر حاشیه ساز می شود. در این جا نگاهی داریم به سوت های حاشیه ساز این داور.

استقلال – سایپا سال ۱۳۸۲: رونمایی از گوش های شنوای محسن قهرمانی

لیگ سوم در ایستگاه سوم. دو تیم استقلال و سایپا با قضاوت محسن قهرمانی به مصاف هم رفتند. دقیقه ۶۰ بازی این محسن قهرمانی بود که در حرکتی عجیب دست به جیب پشتش برد و کارت قرمز را به علیرضا نیکبخت واحدی - ستاره آن روزهای استقلال - نشان داد. تصمیم جنجال سازی که باعثشد تا محسن قهرمانی نامش بر سر زبان بیفتد. از آن روز بود که یک داور چهره شد. نامش بارها و بارها بر سر زبان ها چرخید. او همان هفته در برنامه نود پرده از رازی برداشت که تا سال ها سوژه خوبی برای گزارشگران تلویزیون بود. او در برنامه نود اعلام کرد گوش های فوق العاده قوی ای دارد و حرف های بازیکنان را از فاصله دور می شنود. ادعایی که هیچوقت صحت و سقم ان به صورت علمی ثابت نشد. اما باعثجنجال های زیادی شد.

استقلال - سپاهان سال ۱۳۸۳: توصیه جنجال ساز

یک سال بعد باز هم کارت قرمز محسن قهرمانی جنجالی دیگر را در لیگ رقم زد. رضا غیاثی ریئس وقت کمیته داوران - ترجیح داده بود بازی حساس استقلال و سپاهان را به شاگرد جوانش بسپارد. او قبل از بازی به قهرمانی توصیه کرده بود قوانین را کامل اجرا کند و به بازیکنان سخت بگیرد. در یک صحنه علی سامره بعد از اینکه قهرمانی سوتش را به نشانه آفساید به صدا در آورد شوت محکمی به سمت دروازه زد. این آقای داور بود که توصیه استاد و ریئسش را عمل کرد و او را با کارت زرد جریمه کرد. کارت زردی که او را دو اخطاره می کرد و بلافاصله کارت قرمز آقای داور را جلوی چشمان بهت زده اش می دید. سامره ادعا می کرد در شلوغی فریاد تماشاگران صدای سوت داور را نشنیده اما جنجال بزرگ در راه بود. همان هفته محسن قهرمانی در برنامه نود از ریئسش گله کرد که از او حمایت نکرده. چرا که غیاثی ادعا کرده بود رفتار قهرمانی بچه گانه بود و نمی بایست به سامره اخطار می داد. او دومین جنجال داوری اش را اینگونه رقم زد.

استقلال – سایپا سال: ۱۳۸۵: همیشه پای گوش یک داور درمیان است

باز هم گوش های شنوای آقای داور جنجال دیگری به پا کرد. بازی استقلال و سایپا دو سال بعد از اخراج جنجالی نیکبخت اینبار نوبت سیاوش اکبرپور بود تا قربانی گوش های شنوای محسن قهرمانی شود. او در حالی که بازی در جریان بود بدون اینکه خطایی رخ داده باشد بازی را قطع کرد و به سمت سیاوش اکبرپور رفت و کارت قرمزش را به او نشان داد. باز هم همان توجیه همیشگی. قهرمانی ادعا کرد باز هم گوش هایش به وظیفه تاریخی خود عمل کرده و شنیده که اکبرپور به او توهین کرده. اما قسمت جالب نمایشنامه هنگامی بود که این داور از وسط زمین به سمت نیمکت سایپا دوید و دروزاه بان ذخیره سایپا را اخراج کرد. گوش های آقای داور در حالی که ۶۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی فریاد می زدند از فاصله ۵۰ متری صدای دروازه بان ذخیره سایپا را شنیده بود. بعد از ان بازی بود که قهرمانی ادعا کرد او حتی از پشت دیوار هم می تواند پچ پچ دیگران را بشنود.

پرسپولیس - سپاهان نیمه نهایی جام حذفی: چشمای آقا مصطفی رو گریان کردی محسن

پرسپولیس مصطفی دنیزلی دستش از قهرمانی در لیگ کوتاه شده بود و همه امیدش به قهرمانی جام حذفی بود. آن ها در ورزشگاه آزادی در حضور صد هزار تماشاگر خودی به مصاف سپاهان رفتند. مجسن قهرمانی داوری که آن روزها با اضافه وزن شدیدی مواجه بود قضاوت این بازی حساس را برعهده داشت. بازی تا دقیقه ۸۶ با یک گل به سود پرسپولیس در جریان بود. ۴ دقیقه زمتن لازم بود تا قرمزها خود را در فینال جام حذفی ببینند. اما در این لحظه مهاجم سپاهان در محوطه جریمه سرنگون می شود. داور که از صحنه دور است در سوتش می دمد. هیچکس نمی داند قهرمانی چکار می خواهد بکند. اما در میان چشمان حیرت زده صد هزار تماشاگر و دستانش را به سمت نقطه پنالتی نشانه می گیرد. پنالتی سپاهان گل می شود و بازی به وقت اضافه می کشد. در وقت اضافی سپاهانی ها سه گل دیگر به پرسپولیس می زنند و دست دنیزلی از جام کوتاه می شود. تماشاگران محسن قهرمانی را عامل اصلی حذف تیم شان می دادنند. او تا مدت ها کابوس هواداران پرسپولیس بود. هر بار که نامش برای بازی پرسپولیس اعلام می شد همه هواردان پرسپولیس این بازی را به یاد می آوردند. بازی ای که هیچوقت از یاد پرسپولیسی ها محو نمی شود.

استقلال - ذوب آهن سال ۱۳۸۷: داور مخترع

در حالی که بازی تا اواسط نیمه دوم صفر بر صفر در جریان است عیسی اندوی دروازه بان ذوبی ها توپ را در دستانش نگه داشته. هنگامی که قصد ضربه زدن به آن را دارد ناگهان داور بازی در سوتش می دمد. بهت و حیرت دروازه بان دوب اهن نشان می دهد که از تصمیم داور تعجب کرده. اما این داور بازی است که خطای شش ثانیه دروزاه بان را گرفته. اعتراض ذوبی ها ره به جایی نمی برد و داور در تصمیمش مصر است. خطای پر حاشیه ای که سرنوشت بازی را عوض می کند و همان توپ وارد دروزاه سبرقباهای اصفهانی می شود تا استقلال این بازی را ببرد. بعد از پایان بازی این منصور ابراهیم زاده بود که داور را یک مخترع نامید که دوست دارد متفاوت از دیگران جلوه کند. برای اینکه نام داور را حدس بزنید لازم نیست خیلی به مغزتان فشار بیاورید. او محسن قهرمانی بود. داوری که این سال ها تصمیمات جنجالی اش همیشه تیتر اول بود.

مس کرمان - راه اهن سال ۱۳۸۷: محسن، از نوع قهرمانی اش

وقتی کمیته داوران اسامی داورانش را اعلام کرد قرار بود محسن ترکی قاضی بازی مس و راه آهن باشد اما آن داوری که سوت بازی را به صدا درآورد تنها یک شباهت به محسن ترکی داشت. او نیز نام کوچکش محسن بود. داور بلند بالا و تنومندی که دیگر هیچ شباهتی به محسن ترکی نداشت. ترکی که یک روز قبل از بازی بیمار شده بود به اجبار کمیته داوران همشهری اش – محسن قهرمانی را جایگزین او کرده بود.
در یک صحنه بازیکن مس در محوطه جریمه به زمین خورد و داور به نشانه پنالتی در سوتش دمید. اما صحنه اهسته خلاف تصمیم قهرمانی را نشان می داد. هیچ برخوردی بین بازیکن راه اهن با مهاجم مس صورت نگرفته بود. پناتی اشتباه قهرمانی مسی ها را یک بر صفر جلو انداخت
در دقایق پایانی بازی بازیکن راه اهن توپی را به دروازه راه آهن سانتر می کند. مهاجم راه اهن بدون اینکه مدافعی از مس مانع حرکتش شود با سر توپ را وارد دروازه مس می کند تا گل مساوی به ثمر برسد. امتا سوت داور همه را میخکوب می کند تصمیم قهرمانی مبنی بر خطای مهاجم راه اهن در حالی که معتقد بود او با دست گل زده سر و صدای زیادی به پا می کندو تصمیمی که حتی احتیاج به صحنه آهسته هم نبود تا به اشتباه بودنش پی ببری. آه نفته محمود یاوری سرمربی راه اهن در برنامه نود اعلام کرد در بازی بعدی با روبان مشکی به زمین می آیند تا اینگونه اعتراض ان را به تصمیم های جنجالی داور نشان دهند.

داماش - ملوان سال ۱۳۹۰: فحش بدی خطا نمی گیرم. قانون هجدهم

((تا وقتی که تماشاگراتون فحش میدن خطا نمی گیرم)) این شاید تاریخی ترین جمله ای باشد که محسن قهرمانی در یک بای بر زبان اورده. جمله ای که خود او نیز در برنامه نود آن را تایید کرد و گفت بخاطر اینکه تماشاگران رشتی به او فحاشی می کرده اند عمدا برای تیم شان خظا نمی گرفته. جمله ای که علاوه بر اینکه باز هم او را در صدر جدول حاشیه سازان قرار می دهد دو ماه محرومیت را برایش به همراه دارد.
همان کارشناس داوری در پایان نوشته اش توصیه ای هم به این داور می کند. هوشنگ نصیرزاده معتقد است قهرمانی دیگر برای پرسپولسی ها قضاوت نکند . چرا که قضاوت های او همیشه با جنجال برای این تیم همراه بوده است. راستی داربی پارسال را هم باید به این لیست بلند بالا اضافه کنیم. جایی که پرسپولیسی ها دو پنالتی سوخته از قهرمانی طلبکار هستند.