سردار سلامی: آمریکا از جنگ فاصله گرفته است

به گزارشافکارنیوز،سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران با حضور در برنامه نگاه یک در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه برداشت شما از تعبیر نرمش قهرمانانه که رهبری چند روز گذشته در جمع نیروهای سپاه مطرح کردند چیست، گفت: این مفهوم بسیار متعالی و ارزشمندی است که نیاز به بسط عملیاتی و تئوریک دارد، شاید نتوان اضلاع اصلی این مفهوم و شاکله حقیقی محتوای آن را بیان کرد.

وی افزود: با آشنایی که من با افق‌های بلند اندیشه‌های حضرت آقا دارم و با شناختی که با مدل‌های تفکر و نگرش ایشان و عظمت انقلاب و سربلندی ملت ایران در دیدگاه‌های ایشان دارم، برداشت من این است که قدرت‌های بزرگی که در دنیای امروز در مقابل مسیر حرکت توفانی و عظیم انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده‌اند و انواع مختلف سناریوها را به کار می‌برند و همه استراتژی‌های مدرن و سنتی‌شان را برای غلبه با اراده ملی و مقابله با ایمان حقیقی و حتی آرمانهای ملت ایران به کار برده‌اند، به جایی نخواهد رسید.

سردار سلامی ادامه داد: دلیل این مسئله این است که ملت ایران با رهبری رهبر عظیم‌الشان انقلاب به یک حس کاملا مشترکی برای مقاومت در برابر همه دشمنان در امتداد حقوق اساسی و منافع حیاتی و ملی نظام مقدس اسلامی رسیده است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: مفهوم قهرمانانه مفهومش این است که ما به هیچ عنوان از خطوط اساسی و منافع ملی و حیاتی خودمان تحت هیچ عنوانی عقب نخواهیم نشست و حقوق اساسی ملت ایران چیزی نیست که با هیچ امتیازی قابل معاوضه باشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی استراتژی‌های ما ثابت هستند، یعنی چارچوب‌های اساسی و رفتار ما که تضمین کننده منافع ملی ماست، ثابت‌اند و در اینجا نرمشی وجود ندارد. اهداف آرمانی ما هرگز تنزل پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال اینکه ما باید از حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای درجهان مطابق همه معیارهای جهانی و ضوابط جهانی برخوردار باشیم این مسئله کاملا تردید‌ناپذیر است و هیچگونه نرمش و عقب‌نشینی در این مسئله وجود ندارد.

سردار سلامی اضافه کرد: هر چیزی که عزت ملت ایران را تضمین کند و در چارچوب ضمانت‌نامه‌های قطعی برای حفظ منافع حیاتی، حقوق اساسی و ارکان استقلال و عزت عمومی ما باشد، در این چارچوب وجود دارد و هیچ خدشه‌ای به عزت، استقلال، آزادگی، کرامت و شکوه این ملت و ارزش‌های دینی آن وارد نمی‌شود و در این چارچوب نرمش‌های سیاسی با عنوان تاکتیک‌ها و روش‌های تعامل با جهان قابل قبول است.

وی افزود: این مسئله هم به این دلیل است که ما نمی‌خواهیم در حل مسائل بن‌بست ایجاد کنیم و معتقدیم حل مسائل باید در فضای کاملا عادلانه، متوازن و محترمانه اتفاق بیفتد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: نرمش قهرمانانه هرگز شامل انفعال، قرار گرفتن در یک فضای نابرابر و پذیرش هیچ اراده‌ای را شامل نمی‌شود، اما اجازه می‌دهد که در میدان اعمال تاکتیک‌ها و در چارچوب ملی استراتژیست‌ها و دیپلمات‌ها و سیاست‌ورزان روش‌های حل را بیابند و اگر به راه‌ حل‌هایی رسیدند، چه در موازنه دستاوردهای عزت ملی و استقلال ملی، آرمان‌های ملی و ارزش‌های ملی حفظ شود.

سردار سلامی گفت: در آنجا به این دیپلمات‌ها اجازه می‌دهند به تعامل و گفت‌وگو و مذاکره و حتی تفاهم هم دست بزنند و این اصلی است که از ابتدا هم وجود داشته است، اما از امروز در قالب مفهومی به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر مواضع آمریکادر حمله به سوریه و اینکه نقش ایران در این تغییر چگونه بوده است، گفت: دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن دلایل این بود که آمریکا نمی‌توانست چشم‌انداز روشنی از مسیر مداخله نظامی در سوریه ترسیم کند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه هرگاه آمریکایی‌ها نتوانستند چشم‌انداز دقیقی از تحولات به دست بیاورند، به صورت طبیعی با شک و تردید روبرو شدند، گفت: آنها نمی‌دانستند که در صورت بروز این جنگ زمان آن محدود خواهد بود یا نه و اینکه واکنش سوریه به این جنگ چه خواهد بود، آیا این جنگ در محدوده جغرافیایی سوریه باقی می‌ماند و اینکه آیا جنگ در یک فضای غیرخطی اتفاق می‌افتد.

سلامی ادامه داد: وقتی بازیگران یک صحنه متحد هستند و از هر یک از آنها برای سامان دادن به سیاست خود استفاده می‌شود که قابل پیش‌بینی نیست، این یک فضای عدم اطمینان و عدم قطعیت و فضای غیرخطی ایجاد می‌کند که نمی‌توان پیش‌بینی مسیر تحولات را کرد.

وی با بیان اینکه پاسخ بسیاری از سوالات آمریکایی‌ها در صورت حمله به سوریه با شک و تردید داده می‌شد، گفت: آنها نمی‌دانستند که اگر جنگی صورت بگیرد و ناامنی سیاسی و امنیتی به درون سرزمین‌های اشغالی کشیده شود، آیا سایر همسایه‌های سوریه از آن بی‌تاثیر می‌شوند؟ آیا این مسئله دامنگیر رژیم صهیونیستی نیز می‌شود؟

جانشین فرمانده سپاه پاسداران افزود: در تاریخ شاهد اشتباهات فاحش آمریکایی‌ها در سطح محاسبات عملیاتی و استراتژیکی بودیم که آنها خود از آن به عنوان شکست اطلاعاتی یاد می‌کنند. نمونه‌هایی از قبیل وقوع انقلاب اسلامی، حادثه ۱۱ سپتامبر و مسائلی از این قبیل که آمریکایی‌ها درآن چندان موفق نبودند.

سردار سلامی یادآور شد: اینکه آمریکایی‌ها دارای هوشمندی اطلاعاتی هستند که می‌توانند تمام متغیرهای تشکیل دهنده اضلاع هندسی یک موضوع را تشخیص دهند، چنین چیزی وجود ندارد و آنها وقتی احساس کردند سوریه در محیط بین‌الملل تنها نیست، یعنی عکس‌العمل‌های روسیه و واکنش‌های سنگین سیاسی جمهوری اسلامی ایران را دیده‌اند و با واکنش‌های دولت عراق روبرو شدند و همچنین عقب‌نشینی دولت انگلیس و عکس‌العمل‌های محیط اجتماعی آمریکا را دیده‌اند، احساس کردند انرژی لازم برای این عملیات را ندارند.

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر برژینسکی مبنی بر اینکه سلطه آمریکا در منطقه در حال افول است گفت: این یک واقعیتی است که یک نظریه‌پرداز آمریکا که شاهد شکست‌های متعدد آمریکایی‌ها بوده است و بحران‌های مختلفی را در ایام مختلف مانند بحران اقتصادی را دیده است، آن را بیان می‌کند. این اظهار نظر مبتنی بر صعود و نزول آمریکا در منطقه و بیانگر یک واقعیت است.

سردار سلامی با اشاره به اینکه این واقعیت با چند شاخصه عمومی قابل بررسی است، گفت: یکی از آنها فاصله زمانی تصمیم است. قبلا آمریکایی‌ها اگر امروز تصمیم می‌گرفتند به کشوری حمله کنند، ظرف چند روز این حمله صورت می‌گرفت، اما آنها در سوریه درگیر شدند و دائم اعلام می‌کنند همه گزینه‌ها روی میز است، امابه تصمیم نمی‌رسند. ۳ سال است در این وضعیت به سر می‌برند. وقتی آنها از جنگ محدود صحبت می‌کنند، این نشانه آن است که انرژی آنها مستهلک شده است و قدرت آمریکا هر چقدر هم بزرگ باشد، به دلیل گسترش بیش از حد در زمان طولانی به فرسایش رسیده است.

وی ادامه داد: وقتی یک کشور از این صحبت می‌کند که حمله محدود می‌کند، ولی نمی‌خواهد یک نظام سیاسی را جابه‌جا کند، مفهومش این است که بضاعت سیاسی برای این تحول را ندارد و به دنبال راه حل آبرومندی برای بازگشت از فاز نظامی به فاز سیاسی است. اتفاقی که در مسئله سوریه از سوی آمریکا صورت گرفت و نشان دهنده این است که در منطقه بازیگران اصلی آن سیاست‌گزارانی که خارج از منطقه آمده‌اند نیستند و آنها دیگر پتانسیل وقوع یک جنگ دیگر را ندارند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فاصله توانمندی نظامی ایران با کشروهای دیگر در منطقه چگونه است، گفت: فاصله ما از این نظر با کشورهای منطقه بسیار زیاد است و من نمی‌توانم قدرت نظامی و توانمندی نظامی ایران را با سایر کشورهای منطقه قیاس کنم و البته قصد تحقیر هیچ قدرتی را ندارم، ولی اگر قدرت ما را در سطح جهانی بخواهند بررسی کنند یا با آمریکا مقایسه کنند می‌توانند حرفی بزنند، اما قدرت نظامی ما با منطقه بسیار زیاد است و این به این دلیل است که براساس جنگ موفق، نه صرفا دفاع شرافتمندانه از نیروهای مقتدر منطقه هستیم.

سردار سلامی افزود: آمریکا در منطقه گسترش عملیات پیدا کرد و استعدادها و ظرفیت‌های آن برای ما قابل اندازه‌گیری شد و ما توانستیم مولفه‌های اصلی توسعه قدرت را در امتداد خطوط آن به خوبی متوجه شویم و نقطه ضعف آنهارا به خوبی ارزیابی کنیم و برهمین اساس راه‌های غلبه را بشناسیم.

وی افزود: ما در همطرازی تاثیر و همطرازی قدرت فیزیکی موازنه تاثیر و موازنه خطر را با قدرت‌های بزرگ در یک ائتلاف جهانی ترسیم و تنظیم کرده‌ایم، زیرا مجبور بوده‌ایم در این فضا رشد کنیم و توسعه قدرت دهیم، بنابر این من معتقدم که خیلی با منطقه نمی‌شود خود را مقایسه کنیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران با مثالی در این زمینه افزود: مثلا ما می‌توانیم با فوران موشک‌ها نقاط متعددی را با هر شرکتی در شعاع نفوذ و تاثیر امنیت ملی‌مان که مورد نظر ماست در منطقه به شکل نامحدود مورد اصابت قرار دهیم و قدرتی در منطقه چنین توانایی را ندارد.

سردار سلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بالاخره آمریکا به سوریه حمله می‌کند یا نه و نظر شخصی شما در این زمینه چیست، گفت: جواب قاطعی برای این مسئله نمی‌توان داد. اگر آمریکایی‌ها واقعا عقل‌گرایانه عمل کنند، کما اینکه در یکی، دو هفته قبل مختصری از آن را دیدیم و آنها از عقل سیاسی در تعاملات خود استفاده کردند و از حوزه نظامی به حوزه برخورد سیاسی تغییر پیدا کرده‌اند و مقدور به سازه‌های قدرت فیزیکی که در اختیار دارند، جنگ نخواهد شد.

وی افزود: اعتقاد من این است که آمریکایی‌ها از جنگ فاصله گرفته‌اند. چون ما تقریبا پیش‌بینی می‌کردیم که آمریکایی‌ها صددرصد به سوریه حمله کنند و با آن تمهیداتی که از نظر روانی و نظامی پیچیده بودند این احتمال وجود داشت، اما در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای که حاکی از تن دادن آنها به واقعیت‌ها بود که در گذشته وجود نداشت، فاصله گرفتند و به نظر می‌رسد از جنگ فاصله گرفتند.

سلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما با چند نفر از مسئولان کشور قبلا در دوران جنگ دوست و هم رزم بوده‌اید گفت: سردار رستم قاسمی که وزیر نفت بودند از همرزمان من در دفاع مقدس بودند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بهترین دوست شما در ارتش کیست، گفت: مصطفی سلامی برادر بزرگترم که معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح هستند و من به ایشان علاقه فراوانی دارم و هم دوست و هم برادرم محسوب می‌شوند، البته همه براداران ارتش دوست حقیقی من هستند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه رسانه‌های بیگانه فعالیت اقتصادی سپاه را از مضرات موجود کشور در مقابله با بخش خصوصی می‌دانند و اینکه این اقدامات از چه زمانی در سپاه آغاز شد، گفت: یکی از حوزه‌هایی که دشمنان ما خیلی تلاش می‌کنند با توجه به آن عملیات روانی علیه سپاه ایجاد کنند، موضوع فعالیت سپاه در عرصه اقتصاد است و تلاش می‌کنند افکار عمومی را نسبت به سپاه در این زمینه دچار خدشه کنند.

سردار سلامی با بیان اینکه ما امروز درگیر یک جنگ حقیقی اقتصادی هستیم و برای عبور از جنگ اقتصادی باید به شکلی موفق و همه جانبه عمل کنیم و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌‌های سپاه در این زمینه استفاده کنیم، گفت: مبداء ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و توسعه اقتصادی و عمرانی کشور دولت‌ها بودند و این خیلی طبیعی است که هیچ وقت سپاه نمی‌تواند بدون درخواست دولت‌ها هیچ پروژه بزرگ و کوچکی را در اختیار بگیرد و منابع آن را تامین کند.

وی ادامه داد: سپاه هرگز نمی‌تواند دولت را وادار به عقد قرارداد کند و اصلا چنین رویه‌ای در کشوری که دولت‌ها از یک استقلال و اقتدار سیاسی در آن برخوردارند، وجود ندارد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه ورود سپاه به عرصه اقتصادی و توسعه از سوی دولت‌ها بوده است، گفت: سپاه هرگز خودش را به دولت‌ها تحمیل نکرده است و این حضور از دولت سازندگی و دولت‌ آقای هاشمی رفسنجانی براساس درخواست خود دولت ایجاد شد، در آن زمان این دولت احساس می‌کرد سپاه استعدادها و ظرفیت‌های مهندسی بالایی برای انجام پروژه‌های فراملی و سطح ملی دارد. بنابراین از سپاه درخواست کرد مجموعه استعدادها و ظرفیت مدیریتی خود را به عرصه سازندگی وارد کند.

سردار سلامی ادامه داد: اگر عاقلانه فکر کنیم، مدیریت زمان در انجام پروژه‌های بزرگ سازندگی ملی برای کشورها دارای اهمیت بالایی است و با توجه به حجم نیازهای کشور ما برای سازندگی این مسئله بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ورود سپاه به این مقوله بر اساس رسالت انقلابی و درخواست دولتها بوده است به شکلی که در فضای مدیریت زمان برای اینکه استعدادها و تجهیزات مجموعه ظرفیت عظیمی که در اختیار سپاه است، معطل نماند و در جهت توسعه کشور به کار رود، استفاده میشود. زیرا تمام این لودرها، بلدوزرها، گریدرها و جکهای بزرگ حفاری که در دنیا تعداد آن اندک است و در اختیار سپاه است، با پول ملت ایران تامین شده است.