آغاز همزمان سال تحصیلی در ایران و ۱۱۲ شهر دنیا

به گزارشافکارنیوز،در کمتر مدرسه‌ای می توان گچ و تخته قدیمی پیدا کرد، چراکه در راستای تحول بنیادین طی سالهای اخیر این تخته‌های پر از خاطره جای خود را به وایت بردها و از سال گذشته نیز به تخته‌های الکترونیک داده‌اند و هر مدرسه‌ای بر اساس امکانتی که مهیا کرده بخشی از برنامه‌ و کلاسهای خود را هوشمند کرده اما روز اول مهر همچنان خاطره مشترک همه برای ورود به دنیای دانش است، خاطراتی که چه با گچ و تخته و چه با فناوری روز، بیادماندنی است.

یوسف نوری رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با ایسنا، با اعلام آمار نهایی معلمان، دانش‌آموزان و مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جدید نسبت به سال ۹۱ کاهش نیم درصدی را نشان می‌دهد البته تعداد دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی با رشد ۱.۶ درصدی همراه است.

به گفته وی، سال ۹۳ افزایش دانش آموزان صفر می‌شود، اما برای سال ۹۴ روند افزایشی جمعیت دانش آموزی را شاهد خواهیم بود که البته این افزایش جهشی نیست و تدریجی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد کل دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید ۱۲ میلیون و ۲۴۲ هزار نفر است افزود: بر اساس مقاطع تحصیلی شش میلیون و ۸۵۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی، دو میلیون و ۲۱۲ هزار نفر در مقطع راهنمایی و سه میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در مقطع دبیرستان تحصیل خواهند کرد.

همچنین ۱۱ میلیون و ۲۳۷ هزار نفر از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و یک میلیون نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل خواهند کرد.

به گفته رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، امسال از تعداد کل دانش‌آموزان، ۷۴ هزار نفر را دانش‌آموزان استثنایی و ۴۵۲ هزار نفر را بزرگسالان تشکیل می‌دهند؛ ضمن آنکه ۷۵۷ هزار نوآموز نیز در بخش پیش دبستانی اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی تحصیل خواهند کرد.

نوری اظهار کرد: کل فضاهای آموزشی کشور ۹۱ هزار و ۸۳۰ مرکز است که ۳۸ هزار مدرسه شهری و ۵۳ هزار مدرسه روستایی است. همچنین ۴۹ هزار مدرسه در قالب مجتمع‌ها اداره می‌شوند و ۳۹ هزار مدرسه به صورت مستقل فعالیت خواهند داشت.

رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری نیز گفت: تعداد کل معلمان و کارکنان، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۶۵۵ نفر است که از این تعداد ۴۸۱ هزار نفر را معلمان و کارکنان مرد و ۵۳۲ هزار نفر را کارکنان و معلمان زن تشکیل می‌دهند.

رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین ۳۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی، ۲۳۲ هزار معلم در مقطع راهنمایی و ۳۰۷ هزار معلم در مقطع متوسطه فعالیت خواهند داشت که ۶۱ هزار نفر دیگر نیز در بخش اداری و آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان مشغول به کار خواهند بود. ضمن آنکه تعداد معلمان استثنایی نیز ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

نوری ادامه داد: با توجه به اینکه امسال ۲۴ هزار معلم بازنشسته خواهند شد و از سوی دیگر ۲۱ هزارو ۶۰۰ نیروی متعهد و دبیر جدید خواهیم داشت، لذا تعداد فرهنگیان از یک میلیون ۳۷ هزار و ۱۵۵ نفر به یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۵۵ نفر خواهد رسید.

بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۲ شهر دنیا دراول مهر


علی اصغر یزدانی رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشو نیز از بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۲ شهر دنیا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از مهرماه خبر داد و گفت: برای مهر امسال فعالیت ۱۴۸ آموزشگاه در ۸۳ کشور و ۱۱۲ شهر دنیا آغاز می‌شود.

به گفته وی، در این ۸۳ کشور دنیا که مدارس ایرانی فعالیت می‌کنند، ۱۷ هزار دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و هنرستان در حال تحصیل هستند و ۲۰۰۰ نیروی انسانی نیز اعم از مدیر و معاون و فرهنگی ایرانی در این مدارس مشغول فعالیت هستند.

تحویل ۴۷۰۰ کلاس درس در مهرماه ۹۲

افزایش سرانه فضای آموزشی در ۶ ماهه امسال به ۵ صدم درصد


مرتضی رییسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه برای مهر امسال ۷۰۰ پروژه در قالب ۴۷۰۰ کلاس درس در زیربنایی معادل ۶۳۰ هزار متر مربع تحویل داده خواهد شد، گفت: در شش ماهه نخست امسال با احداث۶۳۰ هزار مترمربع فضای جدید، سرانه فضای آموزشی پنج صدم درصد افزایش یافته، همچنین این سرانه از سال ۸۴ تا سال گذشته به ۱.۲ مترمربع رسیده است.

به گفته وی، برای احداثو تجهیز این پروژه‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، که ۱۷ درصد از این پروژه‌های احداثی به صورت مردمی و مشارکتی بوده و ۸۲ درصد از محل منابع دولتی احداثشده است.

ورود بخاری‌های تابشی به مدارس روستایی از مهر امسال


به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام سازمان نوسازی مدارس کشور، برای تامین اعتبارات سیستم‌های گرمایشی تا کنون رقمی از محل اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی که مجلس برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مصوب کرده تخصیص داده نشده، اما برای حل مشکل سیستم‌های گرمایشی به ویژه مناطق روستایی سردسیر که حداکثر دارای سه کلاس درس هستند، ۴۵ هزار بخاری تابشی خریداری شده است.

خطر همچنان در کمین دانش آموزان است

یک سوم کلاس‌های درس با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شوند


رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه سیستم گرمایشی یک سوم کلاس‌های درس با بخاری نفتی و گازی است، گفت: استفاده از این سیستم‌های گرمایشی از نظر آموزش و پرورش مردود است و خطر بزرگی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

وی هشدار داد: یکی از مشکلات فعلی در بحثسیستم‌های گرمایشی مدارس تامین و نگهداری‌ آنهاست، چراکه در حال حاضر سیستم گرمایشی یک سوم از کلاس‌های درسی از طریق بخاری‌های نفتی کاربراتوری و یا گازی تامین می‌شود که از نظر وزارت آموزش و پرورش هر دوی این سیستم‌ها مردود است و خطری بزرگ برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود، ضمن آنکه استفاده از بخاری‌های گازی نه تنها در کلاس‌های درس بلکه در اماکن عمومی نیز ممنوع است.

ورود پایه هفتم به نظام آموزشی کشور


بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امسال نظام آموزشی به دو دوره ابتدایی و متوسطه تقسیم بندی شد که هر یک از این دوره‌ها نیز در دو دوره سه ساله تعریف شد به این معنا که سه ساله اول ابتدایی را دوره اول ابتدایی و سه ساله دوم را دوره دوم ابتدایی نامگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ‌ همچنین در دوره متوسطه نیز دوره سه ساله اول به متوسطه اول و سه ساله دوم به متوسطه دوم تغییر نام یافت که بر این اساس پایه‌های تحصیلی از اول تا ششم در دوره ابتدایی و هفتم تا دوازدهم در دوره دبیرستان تعریف شد و مدارس از مهر امسال در تابلوی خود عنوان دبستان دوره اول، دبستان دوره دوم، دبیرستان دوره اول، دبیرستان دوره دوم و هنرستان را درج کرده‌اند.

اعطای گواهی نامه در پایان هر سه سال تحصیل


به گفته نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش طبق مصوبه شورا از امسال در پایان هر دوره تحصیلی به دانش‌آموزان گواهینامه پایان آن دوره اعطا می‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت در پایان پایه سوم دبستان، ششم دبستان، اول متوسطه و دوم

متوسطه، دانش آموزان گواهینامه پایان تحصیلات دریافت خواهند کرد.

پنج شنبه‌ها همچنان برای مدارس تعطیل است


سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز یک روز مانده به بازگشایی مدارس ضمن بیان اینکه تعطیلی مطلق «پنج شنبه‌ها» خلاف مصوبه عالی شورای آموزش و پرورش بود، گفت: امسال نیز این تعطیلی‌ها ادامه دارد، اما این طرح را مطالعه می‌کنیم تا با مشارکت خانواده‌ها برنامه‌های فرهنگی در اختیار مردم محله قرار گیرد.

پایان آموزش ضمن خدمت ۲۱۰ هزار معلم / کتابهای جدیدالتالیف سوم و هفتم


مرحله اول آموزش ضمن خدمت ۲۱۰ هزار معلم کلاس‌های سوم و هفتم به اتمام رسیده و معلمان با آمادگی در کلاسهای درس حضور خواهند یافت که از این تعداد ۶۰ هزار معلم پایه سوم و ۱۶۰ هزار معلم پایه هفتم هستند.

با آنکه برنامههای متعددی در آموزش و پرورش در حال اجراست، اما برخی از مشکلات در این وزارتخانه ریشه دوانده که حل وفصل این مشکلات مستلزم برنامهریزی دقیق و علمی است. شاید اول مهر بهانهای باشد که همزمان با آغاز فعالیت مدارس و معلمان، چشم و گوش مسوولان بینا و شنوای این مشکلات خاک خورده باشد و اقداماتی در دستور کار و اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا کلاف سر در گم مشکلات را باز کرده و آرامش را به مدارس، خانواده بزرگ فرهنگیان بازگرداند.