با این لنز دنیا را از چشم حشرات می‌توان دید!

به گزارش افکارنیوز، این نمونه‌ اولیه دارای عرض پنج میلی‌متر بوده و از مجموعه‌ای از پاکت‌های پلیمری شفاف و مملو از مایع ساخته شده که می‌تواند برای تغییر کانون و جهت لنزها منقبض و منبسط می‌شود.

در حال حاضر، این مایع با استفاده از دست و از یک مخزن خارجی به درون و خارج پمپاژ می‌شود، اما نسخه‌ای دیگری نیز وجود دارد که از یک پلیمر فعال ساخته شده و شکل را در پاسخ به سیگنال‌های الکتریسیته تغییر می‌دهد.

چشمان انسان می‌توانند کانون را تغییر دهند و چشم حشره نیز از اجزای نوری کوچکی ساخته شده که نمی‌تواند کانون را تغییر دهد، اما نمای وسیعی را ارائه می‌دهند.

دانشمند دانشگاه اوهایو این دو مشخصه را در سیستم جدید ادغام کرده‌ و آن‌چه بدست آورده لنزهای با زاویه وسیع و عمق میدان است.

در حالی که عدسی‌های دارای زاویه فوق‌وسیع با استفاده از ساختار چشم از پیش طراحی شده‌اند، توانایی تغییر کانون با تغییر شکل، هدفی است که به عدسی‌ها پتانسیل افزوده‌ای برای کارکردهای بالقوه‌ای مانند لاپاراسکوپی، میکروسکوپ‌ها و دوربین‌های گوشی‌های هوشمند می‌دهد، به طوری که این ابزار قادر خواهند بود به عمق میدان مطلوب بدون افزودن اجزا دست یابند.

با عدسی جدید، پزشکان می‌توانند به دید زاویه وسیعی که نیاز دارند، برسند، با این حال، قادر به سنجیدن فاصله بین عدسی‌ها و بافت باشند.

آن‌ها می‌توانند ابزار را با اطمینان بیشتری جاسازی و تومورها را به آسانی خارج کنند.

محققان مدعی‌اند آزمایشات بر روی عدسی‌های ابداعی تاکنون توانایی تغییر کانون و تولید تصاویری با عمق متغیر را نشان داده‌اند.

مطالعات بیشتری برای کوچکترکردن این ابزار و توسعه یک مکانیسم خودکفای تغییردهنده شکل با هدف واردکردن این سامانه به صنعت لازم است.