هزینه یک خانوار تهرانی ماهیانه ۳ میلیون تومان

به گزارش افکارنیوز، علی قنبری در خصوص اقتصاد شهری و ملزومات اقتصاد پایدار خانواده‌ها در شهر اظهار داشت: زندگی امروز شهری به نحوی شده‌ است که لازم است برای زندگی راحت در شهرها خانواده‌ها از یک اقتصاد پایدار و با ثبات برخوردار باشند.

وی داشتن شغل پایدار را از مهم ترین شاخصه‌های اقتصاد خانواده در شهرهای امروزی و مدرن دانست و تاکید کرد: و اگر خانواده‌ها در شهرهای بزرگ شغل پایدار و یک درآمد قابل قبول نداشته باشند و نتوانند با توجه به هزینه‌های فراوان کنونی زندگی خود را ادره کنند زندگی در کلانشهرها برای آنها دشوار خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به درآمد سرانه خانوارها در کشورهای مختلف گفت: در کشورهای توسعه یافته هر خانوار درآمد سرانه در حدود ۴۰۰۰۰ دلار را باید داشته باشد و در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته به ترتیب این درآمد باید چیزی در حدود ۱۵۰۰۰ دلار و ۵۰۰۰ دلار باشد.

قنبری افزود: امروز در کشور ما توجه به این که جز کشورهای در حال توسعه به شمار می رود درآمد سرانه خانوارها باید چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار باشد که این مساله در حال حاضر تحقق پیدا نکرده است. در کنار شغل پایدار و همچنین درآمد سرانه مناسب هر خانواده در زندگی شهری باید از امکانات ورزشی و فرهنگی و بهداشتی مناسبی هم برخوردار باشد و بتواند زندگی نسبتا خوب و مرفهی را داشته باشد.

وی در پایان در خصوص هزینه زندگی در کلانشهری مانند تهران برای یک خانواده اظهار داشت: با توجه به برآوردهای صورت گرفته در یک خانواده چهار نفر که تعدا معمولی برای یک خانواده ایرانی است هزینه مسکن و خوراک و پوشاک بدون احتساب هزینه مسکن چیزی در حدود ۳ میلیون تومان می شود و در یک خانواده که از مسکن برخوردار نیست این رغم چیزی در حدود ۴ میلیون تومان می شود که نشان می دهد که زندگی در تهران از زندگی در سایر کلانشهرهای کشور هم برای خانوادهها سخت تر است.