ظریف و اشتون دیدار می‌کنند

به گزارشافکارنیوز،این اولین دیدار یک مقام ایرانی بعد از آخرین مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در آلماتی ۲(۱۶ و۱۷ فروردین ۱۳۹۲) است که با محوریت موضوع هسته‌یی برگزار می‌شود.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پیش از این درباره این دیدار در پاسخ به این‌که " آیا گروه ۱ + ۵ در گفت‌وگو با تیم مذاکراتی جدید ایران پیشنهاد جدیدی برای تهران خواهد داشت یا خیر؟ " به ایسنا گفته بود: ما در آلماتی پیشنهاد خوبی روی میز مذاکرات گذاشتیم و امیدواریم ایران به شکل سازنده‌ای به آن واکنش نشان دهد.

وی در پاسخ به این‌که " محور مذاکرات اشتون و ظریف چیست؟ " تاکید کرد که " این گفت‌وگوها درباره چگونگی پیشبرد پرونده هسته‌یی ایران خواهد بود. "

سخنگوی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که پیشنهادات گروه ۱ + ۵ در مذاکرات آینده با ایران در نیویورک همان پیشنهادی خواهد بود که در آلماتی مطرح شد.

مان در پاسخ به این‌که " آیا ملاقاتی بین ظریف و گروه ۱ + ۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد " اظهار کرد: این‌که چه اتفاقی در ادامه می‌افتد باید در ملاقات بین اشتون و ظریف مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی اشتون در ادامه در پاسخ به این‌که " آیا گروه ۱ + ۵ در گفت‌وگو با تیم مذاکراتی جدید ایران پیشنهاد جدیدی برای تهران خواهد داشت یا خیر؟ " گفته بود: ما در آلماتی پیشنهاد خوبی روی میز مذاکرات گذاشتیم و امیدواریم ایران به شکل سازنده‌ای به آن واکنش نشان دهد.

مان در پاسخ به این‌که " شما انتظار دارید ایران رویکرد جدیدی را اتخاذ کند. آیا رویکرد گروه ۱ + ۵ نیز تغییر خواهد کرد یا همان رویکرد قبلی خواهد بود؟ " گفته است: رویکرد ما همیشه مثبت بوده است. ما خواستار شرکت در مذاکرات جدی هستیم که به راه حلی از طریق مذاکرات بیانجامد. ما امیدواریم تیم جدید ایران در این روند تعامل مثبتی داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین روز شنبه با خاویر سولانا، رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار کرد.