تشکیل ۶ کمیسیون تخصصی در شورای تهران

به گزارشافکارنیوز،در ابتدای ششمین جلسه از چهارمین دوره شورا ی اسلامی شهر تهران الهه راستگو عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس، از ۸سال دفاع مقدس و جانانه ملت در برابر دشمن یاد کرد و خاطر نشان کرد: این دفاع منشاء غرور ملی پایان ناپذیر مردم سلحشور ایران شد و این غرور سبب شد توطئه‌های شرق و غرب را به عنوان فرصتی برای اثبات توانمندی های اسلام و ایران اسلامی مبدل کند.

وی همچنین آغاز سال تحصیلی جدید را به فرهنگیان و تلاش گران عرصه علم و دانش تبریک گفت.

احمد مسجد جامعی - رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تبریک هفته دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در شورای اسلامی شهر تهران برخی اعضا هم سابقه حضور در جبهه ها را داشته اند و هم خود از ایثارگران، آزاده گان، جانبازان و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس هستند که حضورشان در شورا برای ارائه خدمت به مردم پایتخت بسیار مغتنم است.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری ششمین جلسه خود با ادامه بررسی طرح افزایش تعداد کمیسیون های شورا، تشکیل کمیسیون‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری - برنامه و بودجه و کمیسیون حقوقی و نظارت را به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه - احمد مسجد جامعی –رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تشکیک به وجود آمده برای رای گیری در جلسه پیشین شورا نسبت به نام کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، مجددا این موضوع را به رای گذاشت.

سید عبدالحسین مختاباد پیشنهاد اضافه کردن موضوع هنری را به کمیسیون فرهنگی اجتماعی مطرح کرد و افزود: اضافه شدن کلمه هنری به این کمیسیون موجب می‌شود رویکرد جدیدی در فعالیت‌های شورا و شهراری به وجود بیاید.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: در بودجه شهرداری تهران اعتبارات قابل توجهی برای تمام فصول فرهنگی و اجتماعی شهر که بعضا موضوعات هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی و دینی و … در آن مستتر است دیده شده است بنابراین گنجاندن نام تک تک فصول مربوط به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در عنوان کمیسیون ضرورتی ندارد.

اسماعیل دوستی عضو چهارمین دوره شورا نیز در موافقت با گنجاندن نام هنری در عنوان اصلی کمیسیون مورد بحثاظهار داشت: کسی مخالف هنر نیست. شهرداری تهران مجموعه‌های زیادی را تحت عنوان فرهنگسرا در اختیار دارد که باید بر آنها نظارت جامع تری صورت گیرد اگر در شورا کمیسیون تخصصی در این زمینه وجود داشته باشد کمیته‌های مربوطه با قوت بیشتری به نظارت و برنامه ریزی خود می‌پردازند.

در ادامه جلسه برای عنوان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی رای گیری صورت گرفت که در نهایت به تصویب اعضا رسید.

همچنین موضوع کمیسیون چهارم شورا به عنوان سلامت - محیط زیست و خدمات شهری مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

احمد دنیا مالی - عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با عنوان سلامت در این کمیسیون اظهار اشت: موضوع محیط زیست را در کمیسیون محور قرار دهیم چراکه بیشتر نگرانی‌های حوزه سلامت با اجرای طر حهای زیست محیطی مرتفع می‌شود.

معصومه آباد دیگر عضو شورا نیز در موافقت با گنجاندن کلمه سلامت در عنوان کمیسیون مورد بحثافزود: بسیاری از دغدغه‌های مسائل زیست محیطی مرتبط با سلامت است.

وی خاطر نشان کرد: در دوره قبل برخی موضوعات که در کمیته محیط زیست شورا مورد بررسی قرار می گرفت با کمیته سلامت نیز نشست های مشترکی گذاشته می‌شد.

رحمت الله حافظی نیز در موافقت با موضوع سلامت خاطر نشان کرد: عنوان کمیسیون نماد رویکردی از راهبرد های شورا است. اگر شورا می‌خواهد از پوسته شورای شهرداری بودنش خارج شود باید نگرش‌ها و راهبرد هایش همسطح تمام مسائل شهری باشد.

وی افزود: بسیاری از موضوعات سلامت تنها در محیط زیست مستتر نیست.

هادی ساعی دیگر عضو شورا نیز گفت: موضوع سلامت و محیط زیست در اولویت‌های کاری و حوزه اصلی وظایف شهرداری نیست. این موضوعات متولیان خود را دارند این موضوعات در کمیته‌های شورا نیز به صورت تخصصی جای پیگیری دارد.

احمد مسجد جامعی با تاکید بر این که مسئله سلامت برای شهری مثل تهران بسیار پر اهمیت است عنوان کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری را به رای گذاشت که به تصویب رسید.

همچنین در جریان بررسی عنوان کمیسیون " حقوقی و تنظیم مقررات " مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع جلسه هیئت رئیسه مبنی برتقویت و توسعه جایگاه ستادهای مردم نهاد و شورایاریها، گفت: پیشنهادم این است که عنوان کمیسیون " حقوقی و تنظیم مقررات " حذف شود و به دلیل اهمیت و توسعه جایگاه مشارکتهای مردمی کمیسیون " مشارکتهای مردمی " ایجاد شود. که مورد موافقت قرار نگرفت.

مهدی چمران عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اصل یکصد قانون اساسی که وظایف شوراها را تبیین کرده است، موضوع تغییر عنوان کمیسیون حقوقی و تنظیم مقررات را به کمیسیون نظارت و حقوقی را پیشنهاد داد و خاطر نشان کرد: در اصل یکصدم قانون، بر بحثنظارت شوراها بر برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی وسایر امور مربوط در حوزه شهری تاکید شده است که تحقق این اصل به همان وظیفه مدیریت یک پارچه شهری می انجامد.

وی تاکید کرد: بنابراین ایجاد کمیسیون " اصل ۱۰۰ " قانون اساسی می‌تواند شورا را در تحقق وظیفه ذاتی خود که همان بحثنظارت در کنارتقنیین است را کمک کند.

چمران یاد آور شد: نتیجه کار نظارت به مسائل حقوقی می‌رسد، بنابرین خواسته اکثریت اعضاء که کمیسیون نظارت و حقوقی است نیز تامین می‌شود.

پرویز سروری دیگر عضو چهارمین دوره شورا ها با تاکید بر اینکه مهمترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی کمیسیون اصل ۹۰ است خاطر نشان کرد: کمیسیون اصل ۱۰۰ در شورای اسلامی شهر تهران نیز می‌تواند همان کارکرد کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس را برای شوراها داشته باشد.

وی افزود: وجود معاونت نظارت در شورا ناقض کمیسیون اصل ۱۰۰ نخواهد بود. این کمیسیون برای تقویت بعد نظارت شورا بر تمام مدیریت های فعال در شهر است.

احمد مسجد جامعی –رئیس شورا ی اسلامی شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: نظارت یکی از مباحثکلیدی و پایه‌ایی شوراها است.

وی تاکید کرد: شوراهای سراسر کشور ذیل ماه ۱۰۰ قانون اساسی شکل گرفته است بنابراین وظیفه اصلی سلسله مراتب شوراها اجرای اصل ۱۰۰ قانون اساسی و یا تحقق همان مدیریت یکپارچه شهری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تاکید کرد: در تمام کمیسیون‌های شورا باید بحثنظارت مورد توجه قرار گیرد و هر حوزه‌ایی بر موضوعات مورد نظر خود نظارت داشته باشد.

وی به شیوه نظارت دوره سوم شورا اشاره کرد افزود: در آن دوره موضوعات به جای آنکه از سوی کمیسیون های مربوطه مورد بررسی و نظارت قرار گیرد توسط کمیسیون برنامه و بودجه مورد بازرسی قرار می گرفت.

این در حالی بود که بسیاری از موضوعات در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته بود.

در نهایت عنوان کمیسیون حقوقی و نظارت به جای کمیسیون حقوقی و ننظیم مقررارت به رای گذاشته شد که به تصویب رسید.

بر این اساس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با شش کمیسیون معماری و شهر سازی – عمران و حمل و نقل – فرهنگی و اجتماعی – سلامت، محیط زیست و خدمات شهری – برنامه و بودجه و کمیسیون حقوقی و نظارت فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

اعضا شورا همچنین موافقت کردند تا شرح وظایف تخصصی کمیسیون‌ها و نیز تعداد کمیته‌ها پس از انتخاب اعضاء در کمیسیون‌های مربوطه مورد بحثو بررسی قرار گیرد و جهت تصویب نهایی به صحن شورا ارائه شود.

از سوی دیگر در این جلسه فرم‌هایی به اعضاء ارائه شد تا عضویت خود را در کمیسیون‌های شورا با توجه به تخصص و علاقه شان به هیئت رئیسه اعلام کنند.

همچنین علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران با اشاره به قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد درمسابقات جهانی بوداپست مجارستان پس از ۱۱ سال،خاطر نشان کرد: باتوجه به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر تجلیل از قهرمانان تهرانی ،خواستار تقدیرازمدال آوران وسرمربی تیم ملی کشتی شد.