چینی سازی تاکسیرانی با همکاری مدیران خودرو

به گزارش افکار به نقل از عصرصنعت، طبق گفته شفیعی دو خودروساز بزرگ کشور با کمبود قابل توجهی در تولید مواجه هستند و توان همکاری با ستاد مدیریت حمل نقل و سوخت را ندارند اما با نگاهی به آمار تولید خودرو که هر ماهه توسط دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت منتشر می شود، مدیران خودرو در مرداد ماه سال جاری بدون تولید بکار خود ادامه داده است و جالب اینکه در ۵ ماه ابتدائی سال تنها ۴۷۷ دستگاه خودرو MVM ۵۳۰ که قرار است وارد ناوگان تاکسیرانی کند را تولید کرده است.

این در حالی است که خودروسازان داخلی در همین مدت آمار تولید قابل قبولی نسبت به مدیران خودرو از خود به نمایش گذاشته اند بطوریکه در ایران خودرو تاپایان مرداد ماه بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ و بیش از ده هزار سمند تولید شده است و در شرکت سایپا نیز از ابتدای سال جاری ۱۱ هزار خودرو تیبا از خطوط تولید خارج شده است.

گرچه خودروسازان داخلی در تولید خودروهای سواری با افت محسوسی نسبت به سال گذشته همراه هستند اما آمار تولید دو شرکت بزرگ تولید خودرو کشور نشانگر آن است که هنوز هم در آمار تولید جایگاه بسیار بهتری نسبت به مدیران خودرو دارند و از این حیثخود را دور از انتقاد می بینند.

بر این اساس پس از اعلام ورود ۱۰ هزار خودرو MVM ۵۳۰ چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور واکنش های مختلفی در این زمینه از سوی کارشناسان صورت پذیرفته است که ورود این خودروها را به ناوگان تاکسیرانی مغایر با منافع ملی و همچنین به ضرر مصرف کنندگان می دانند.

منتقدان معتقدند ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور از این جهت نادرست است که سود سرشاری را از پول ملی به جیب کمپانی چینی سرازیر می کند و انجام این طرح را در حالی که کشور ایران دارای دو شرکت بزرگ خودروسازی است بسیار تاسف برانگیز قلمداد می کنند.

همچنین پیش از این برخی از مسئولان سازمان تاکسیرانی نیز مخالفت خود را با این امر اعلام داشته اند. به گفته آنها خودروهای چینی مورد، نظر امکان ارائه خدمات پس از فروش متناسب با حجم بالای استفاده رانندگان از تاکسی های درون و برون شهری را نداشته و تا کنون بسیاری از شهرهای کم جمعیت فاقد نمایندگی و تعمیرگاه های مجاز برای استفاده کنندگان از این خودرو هستند. این مسئولان البته شرط اصلی تاکسی شدن یک خودرو را دو گانه سوز بودن آنها می دانند و با توجه به عدم دارا بودن MVM به این معیار، این خودرو را فرسنگ ها از شرایط تاکسی شدن دور می بینند.

همچنین رئیس ستاد مدیریت حمل نقل و سوخت گفته بود: «خودروسازان برای نوسازی تاکسی‌ها خودروهایی را پیشنهاد می‌دهند که ما آنها را از لحاظ فنی تایید نکرده‌ایم». این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که خودرو MVM۵۳۰ از جمله همنشین های پراید در قعر جدول ارزشیابی کیفی خودروها بوده و از لحاظ کیفی حتی با قیمت ۴۰ میلیونی، فرق چندانی با پرایدی که از طرح تاکسیرانی خارج شده است نداشته و به باور برخی از منتقدان همانند دیگر اجناس چینی از ظاهری زیبا و در عمل کیفیت بسیار پائین اما این بار از قیمتی بس گزاف برخوردار است.

گفتنی است ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی در حالی صورت می گیرد که هنوز خاطره تلخ خودروهای چینی هوو از اذهان مردم و فعالان خودرو خارج نشده و این بار در سایه بی تدبیری برخی از تصمیم گیرندگان خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشورنیز راه پیدا کرده اند.