به گزارش افکارنیوز، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار آقای جمیل چیچک، رئیس مجلس ترکیه با اشاره به اهمیت حسن همکاری سیاسی کشورهای همسایه در توسعه اقتصادی و مسائل فرهنگی و اجتماعی، گفت: در همه تحولات سیاسی، آینده کشورها از آن مردم است و دولت‌ها باید زمینه‌ها را برای همکاری ملت ها فراهم نمایند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر سوابق کهن روابط دو کشور و تأثیر همکاری‌های ایران و ترکیه برای پایداری ثبات و آرامش در منطقه، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکنون، همکاری با ترکیه همیشه از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده است.

ایشان با یادآوری نمونه‌هایی از مذاکرات و همکاری‌های دو کشور در زمان مرحوم دمیرل و تورگوت اوزال فقید گفت: با حاکمیت حزب اسلامی اعتدال و توسعه، ایران و ترکیه می‌توانستند در دنیا و جهان اسلام بهترین روابط را داشته باشند که اگرچه از این ظرفیت به طور کامل استفاده نشد، اما حاکمیت تفکر و شرایط فعلی بهترین فرصت برای جبران گذشته و ترسیم همکاری بهتر در آینده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر تأثیر اعتماد سیاسی ایران و ترکیه به هم بر کشورهای منطقه و جهان اسلام گفت: با انفجار اطلاعاتی که در دنیا برای رشد آگاهی مردم اتفاق افتاد، ملت‌ها براساس منافع خویش، عملکرد دولت‌ها را تجزیه و تحلیل می کنند و سوابق مشترک فرهنگی بین ایران و ترکیه نشان می‌دهد که مردم هر دو کشور خواستار تعمیق این روابط می‌باشند.

ایشان با یادآوری اتفاقاتی که در افغانستان، پاکستان، عراق، مصر، تونس، سوریه، یمن، بحرین و دیگر مناطق اسلامی جهان می‌افتد، گفت: جای تأسف است که این تندروی‌ها به عنوان صدای اسلام در دنیا منتشر می شود، در حالی که اسلام دین برادری، برابری و احترام به عقاید و حقوق دیگران است.

آقای جمیل چیچک نیز در این دیدار با توصیف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان «شخصیتی برجسته در دنیا جهان اسلام و ترکیه» گفت: برای هر سیاستمداری یک ضرورت حکومتی است که از تجربیات جناب‌عالی در جهت تعمیق روابط کشور متبوع خود با ایران استفاده نماید.

رئیس مجلس ترکیه با تشکر از نقش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بسط روابط دو کشور گفت: اگرچه این همکاری ها فراز و فرود داشته، اما علاقمندیم که در شرایط جدید، روابط خود را با جمهوری اسلامی گسترش دهیم.

وی با ابراز نگرانی از عملکرد گروه‌های افراطی در مخدوش کردن روابط دولت‌ها و ملت‌ها و با اشاره به تحولات سیاسی کشورهای اسلامی منطقه گفت: زمستان سیاسی بسیاری از کشورها را فرا گرفته و گروه‌های افراطی نمی گذارند آفتاب اعتدال برای بهار عربی در آسمان اراده سیاسی دولت‌ها بتابد.

آقاي چيچك بر اراده مسئولان كشور تركيه در گسترش روابط ايران تأكيد كرد و گفت: اميدواريم ديدار و مذاكرات وزراي خارجه و رؤساي دو كشور در نيويورك، فصل تازهاي براي حسن همكاري دو كشور باشد.