محمدی: دولت به جای نظرسنجی استدلال کند

به گزارشافکارنیوز،مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی درباره نظرسنجی پیرامون برقراری رابطه با آمریکا اظهار داشت: در هیچ کجای جهان، برای مسائل امنیت ملی و استراتژیک خود از طریق نظرسنجی تصمیم‌گیری نمی‌کنند بلکه در این حوزه با تکیه بر ایجاد اجماع نخبگانی و متقاعد سازی افکار عمومی پیش می‌روند و مهمترین شاخص برای آن نیز میزان انطباق با منافع ملی است.

محمدی با بیان اینکه این مسئله را به هیچ وجه نمی‌توان از طریق مکانیزم نظرسنجی کشف کرد و مکانیزم نظرسنجی حداکثر می‌تواند درباره نوع افکار عمومی به ما یک تخمین بدهد ادامه داد: هیچ نظرسنجی‌ای نمی‌تواند نظر مردم را به طور قطعی بیان کند و از سوی دیگر افکار عمومی امری سیال است که مفهوم دقیق آن نیز در ایران شکل نگرفته است.

*‌تولید استدلال از طریق نظرسنجی به دست نمی‌آید


این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه دولت برای اینکه تصمیمات خود را توجیه کند باید بتواند برای آنها استدلال بیاورد و ثابت کند که این تصمیمات به نفع منافع ملی است، تصریح کرد: تولید استدلال از طریق نظرسنجی به دست نمی‌آید لذا اگر دست دولت از استدلال خالی است نمی‌تواند بار خود را با نظرسنجی سبک کند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری برای نظرسنجی درباره مسائل امنیتی خود از نظرسنجی استفاده نمی‌کند، یادآور شد: نکته دیگری که وجود دارد این است که احساس می‌شود در دولت نوعی روش‌های فرافکنانه در پیش گرفته شده است و امروز هم برخی از رفتارهای دولت از سوی رهبری مورد انتقاد قرار گرفت لذا دولت برای اینکه بار خود را در برابر این انتقادات سبک و انتقاد کردن از خود را سخت کند، ‌ دست به این کار(نظرسنجی) می‌زند.

محمدی ادامه داد: ‌ دولت می‌خواهد با این نظرسنجی نشان دهند که تصمیماتش از اعتماد اکثریت مردم برخوردار است و هر کسی با آن مخالفت کند خودش را در مقابل مردم قرار داده است در حالی که این روش شایسته دولتی نیست که می‌تواند از تصمیمات خود دفاع کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما این را به حساب این می‌گذاریم که دولت قادر به دفاع از تصمیمات خود نیست چرا که در غیر این صورت علی القاعده نیازی به این شکل گریزها نداشت.

وی تصریح کرد: ممکن است مجلس قوانینی تصویب کند که دولت آنها را قبول نداشته باشد بنابر این سوالی که پیش می‌آید این است که آیا دولت این مجوز را برای قائل است که مجلس افکار عمومی را بهنظرسنجیدعوت کند و مجلس چنین کاری را جانشین استدلال کند.

محمدی بر همین اساس خاطرنشان کرد: دولت باید خودش را از این شیوه‌های کم عمق، پوپولیستی و عوام‌زدگی هر چه زودتر خلاص کند و از سوی دیگر همه وظیفه دارند به دولت در این مسیر کمک کنند و بخشی از این کمک نیز به معنای انتقاد درست و سنجیده از دولت است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه دولت نباید راه انتقاد را برای خود ببندد و مسیر آن را سخت کند، افزود: منتقدان نیز نباید منافع ملی و حیثیت دولت را در انتقادات خود نادیده بگیرند بنابراین اگر روی این مسئله تفاهم شود بهتر است که دولت از چنین روشهایی استفاده کند.