به گزارش افکارنیوز، با گذشت چندین روز از سخنرانی ضد ایرانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهارنظرها و تحلیل ها در مورد این سخنرانی هنوز ادامه دارد. روزنامه آسیا تایمز هم به نوبه خود به تحلیل این سخنرانی پرداخته و نتانیاهو را به یک اسکانک تشبیه کرد.


آسیا تایمز در گزارش خود می نویسد بنیامین نتانیاهو از نوبت سخنرانی خود در سازمان ملل متحد استفاده کرد تا ۹۶ ساعت پس از بازگشت حسن روحانی از سفر ۴ روزه خود به نیویورک که امیدواری های بی سابقه ای را برای آشتی با امریکا و غرب ایجاد کرد، رئیس جمهور جدید ایران را مورد توهین و تحقیر قرار دهد.

نتانیاهو با تکرار اظهارات پیشین خود در مورد روحانی او را «گرگی در لباس میش توصیف کرد.». او خواستار آن شد که ایران برنامه هسته ای خود را به طور کامل کنار بگذارد وآن را بهای رفع تحریم ها علیه تهران دانست.

در سخنانی که تقریبا فقط به ایران اختصاص داشت نخست وزیر اسرائیل همانند گذشته عنوان کرد او آماده است دستور اقدام نظامی یک جانبه علیه تاسیسات هسته ای ایران را صادر کند.

سخنرانی نتانیاهو که پس از گذشت چهار روز از تماس تلفنی روحانی و اوباما انجام شد به دنبال دیدار محدود او با اوباما در کاخ سفید صورت گرفت.

در آن دیدار او گفت «الفاظ آشتی جویانه ایران باید با اقدامات واقعی همراه باشد» - نکته ای که باراک اوباما هم از هفته گذشته بارها آن را به زبان آورد - نتانیاهو تاکید کرد «آزمون نهایی توافقات آینده با ایران این است که آیا ایران برنامه هسته ای خود را تعطیل می کند یا نه».

آسیا تایمز در ادامه گزارش خود می نویسد به چند دلیل حضور نتانیاهو در سازمان ملل متحد در بدترین زمان ممکن برای نخست وزیر اسرائیل صورت گرفت یکی از این دلایل این است که فضای بسیار مثبتی در پس سفر حسن روحانی و محمد جواد ظریف ایجاد شده است. ظریف در نیویورک مانده تا هم به مشاوره های خود با تصمیم سازان برجسته امریکا ادامه دهد و هم برای مذاکرات ۱۵-۱۶ اکتبر میان ایران و گروه ۱ + ۵ در ژنو آماده شود.

ایرانی ها در دیدار های خود با شخصیت های رسانه ای موثر، ایرانیان امریکا، اندیشمندان و دیپلمات ها و مقامات سابق امریکا و همچنین دردیدار ۳۰دقیقه ای ظریف و جان کری در حاشیه دیدار وزیران خارجه ایران و گروخ۱ + ۵ این پیام را منتقل کردند که تهران آمادگی دارد به شرط لغو تحریم ها و پذیرفته شدن حق غنی سازی اورانیوم ایران در مورد اعمال محدودیت هایی برای برنامه هسته ای خود مذاکره کند.

پس از آن دیدارها گفتگوی تلفنی ۱۵ دقیقه ای میان اوباما و روحانی اتفاق افتاد که فضای حاکم بر آن را می توان به نوعی با فضای نزدیکی واشنگتن به چین دراوایل دهه ۷۰ میلادی مقایسه کرد. رسانه ها و مطبوعات این اتفاق را «تاریخی» توصیف کردند و آن را نقطه عطفی در روابط امریکا با کشوری که ۳۴ سال با آن مانند دشمن رفتار کرده دانستند.

نیویورک تایمز نوشت «دیپلماسی نرم ایران، اسرائیل را به لرزه در آورد»
جدا از موفقییت روحانی نتانیاهو این هفته با مشکل غیر عادی روابط عمومی هم مواجه شد. تعطیلی روز سه شنبه دولت فدرال امریکا تیتر اول رسانه های خبری شد و از پوشش خبری مرسوم پیام نتانیاهو خبری نبود.

اما کارشناسان سیاست خارجی امریکا و اجماع بزرگ ایرانیان حتی همین پیام نتانیاهو - مبنی بر این که ایران برنامه هسته ای خود را کامل منهدم کند و از حق غنی سازی خود طبق معاهده ان پی تی دست بکشد – را مانع مذاکرات و اسرائیل را تباه کننده مذاکره تلقی کرده اند.

" گری سیک " کارشناس ایران در دانشگاه کلمبیا که در دوران فورد، کاتر و ریگان در شورای امنیت ملی خدمت می کرد، می گوید: «وقتی ما با این پیش شرط که ایران باید تمام زیر ساخت علمی خود را منهدم کند مذاکره را شروع می کنیم همگی می دانیم که شانس توافق نزدیک به صفر است»

وی می افزاید «محدودیت بله، اما خیلی وقت است که روزهایی که ما خواهان صفر یا نزدیک به صفر شدن سانریفروژها بودیم به سر آمده است.»

آسیا تایمز می افزاید: در واقع اشخاص مهم در لابی اسرائیل از جمله دنیس راس مشاور «موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن» - وابسته به آیپک - بیش از یک سال است که می گوید واشنگتن باید ایران را بیازماید که آیا محدودیت در غنی سازی را می پذیرد و اگر ایران پذیرفت واشنگتن هم در ازای آن لغو تحریم ها را بپذیرد.

در واقع اوایل سال ۲۰۱۱ وقتی دنیس راس به عنوان دستیار اصلی اوباما در مورد ایران فعالیت می کرد هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت تلویحا عنوان کرد ممکن است واشنگتن نهایتا برنامه هسته ای صلح آمیز را - که شامل مقداری توانمندی غنی سازی باشد - بپذیرد.

حتی دیوید هریس رئیس کمیته یهودیان امریکا –یکی دیگر از گروه های مهم لابی اسرائیل - به نتانیاهو هشدار داد که رویکرد بی اعتنایی او - که با تحریم سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داده شد - به رئیس جمهور ایران خطر منزوی شدن اسرائیل را به دنبال دارد.

در واقع گری سیک گفت نتانیاهو در سخنرانی روز سه شنبه خود ترس و حالت تدافعی را نشان داد. روحانی در تازه ترین دیدار خود امتیازاتی کسب کرد و نتانیاهو هم تلاش کرد تا در امتیازات با او برابری کند.