به گزارش افکارنیوز، بسیاری از ثروتمندان سراسر دنیا همواره بخشی از ثروت کلان خود را صرف کارهای عام‌المنفعه و فعالیت‌های بشردوستانه می‌کنند. البته برخی از ثروتمندان نیز پیدا می‌شوند که نه تنها چندان علاقه‌ای به کارهای خیریه ندارند، بلکه برخی رقیبان میلیاردر خود را که به فعالیت‌های بشردوستانه شهره‌اند به خودنمایی و دورویی متهم می‌کنند. در این میان میلیاردرهای قاره سیاه نیز دستی بر آتش کارهای خیرخواهانه دارند.

در فهرست این نیکوکاران که «فوربس» آن را منتشر کرده است، البته نکات جالب‌توجهی به چشم می‌خورد. مثلا اینکه سابقه ثروتمندترین میلیاردر آفریقایی در کارهای بشردوستانه چندان طولانی نیست و به تازگی وارد این عرصه شده است. نکته دیگر این است که نخستین فرد اگرچه ثروت کمتری را نسبت به دیگر افراد این فهرست به نام خود ثبت کرده، بیشترین حجم کارهای خیریه را دارد.

Strive Masiyiwa

کشور: زیمبابوه - ثروت: ۲۸۰ میلیون دلار

متولد ۱۹۶۱ میلادی و ۵۲ ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنعت مخابرات به‌ دست آورده است. یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های مخابراتی زیمبابوه و یکی از بزرگ‌ترین نیکوکاران آفریقا لقب گرفته است. «استریو» و همسرش در سال ۱۹۹۶ میلادی موسسه خیریه‌ای را پایه‌گذاری کردند که بیش از ۲۸ هزار کودک یتیم زیمبابوه را تحت پوشش خود قرار داده است.



Theophilus Danjuma

کشور: نیجریه - ثروت: ۶۰۰ میلیون دلار

متولد ۹ دسامبر ۱۹۳۸ میلادی و ۷۵ ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه نفت به‌ دست آورده است. وی که از ژوئن سال ۱۹۹۹ تا می‌سال ۲۰۰۳ میلادی وزیر دفاع نیجریه بوده است، موسس یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های استخراج نفت در نیجریه است. وی در یکی از فعالیت‌های خیرخواهانه با اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار رکورد فعالیت‌های بشردوستانه در تاریخ نیجریه را به نام خود ثبت کرد.


Aliko Dangote


کشور: نیجریه - ثروت: ۱۰/۱ میلیارد دلار

ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه تولید شکر، آرد و سیمان به‌ دست آورده و بارها به عنوان ثروتمندترین مرد آفریقا انتخاب شده است. او اگرچه ثروتمندترین مرد آفریقاست اما سابقه روی آوردن او به کار خیر چندان طولانی نیست. در یکی از کارهای انسان‌دوستانه او مبلغ ۱۵ میلیون دلار به «پی‌ام‌ای» کمک کرد. «پی‌ام‌ای» صندوقی است که به کسب و کارهای محلی و ضعیف کمک می‌کند.

Nicky Oppenheimer

کشور: آفریقای جنوبی - ثروت: ۶/۵ میلیارد دلار

متولد ۸ ژوئن ۱۹۴۵ میلادی و ۹۸ ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه فروش الماس به‌ دست آورده است. وی چندین بار، عنوان دومین مرد ثروتمند قاره آفریقا را به نام خود ثبت کرده است. او همچنین مدیریت موسسه خیریه‌ای را برعهده دارد که پدرش در سال ۱۹۵۸ میلادی بناگذاشته و هرسال ۶ میلیون دلار به دانشجویان آفریقای جنوبی بورس تحصیلی اعطا می‌کند.


Raymond Ackerman

کشور: آفریقای جنوبی - ثروت: ۵۵۰ میلیون دلار

متولد ۱۰ مارس ۱۹۳۱ میلادی و ۸۲ ساله است. او ثروت خود را از راه تجارت به‌ دست‌ آورده است. «آکرمن» همچنین موسس یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آفریقای جنوبی با نزدیک به ۸۷۰ شعبه در سراسر کشور است. او همچنین مدیریت موسسه خیریه‌ای را برعهده دارد که به نام او و خانواده‌اش است و هرسال به ۶۰ دانش‌آموز آفریقای جنوبی بورس تحصیلی اعطا می‌کند.


Hakeem Belo - Osagie

کشور: نیجریه - ثروت: ۴۵۰ میلیون دلار

متولد ۱۹۵۵ میلادی و ۵۸ ساله است. او ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنایع مخابراتی به‌ دست آورده است. وی رئیس و اصلی‌ترین فعال بخش خصوصی در زمینه صنایع مخابرات در آفریقای جنوبی است. او هرسال میلیون‌ها دلار به موسسه‌های خیریه‌ای اعطا می‌کند که در زمینه آموزش کودکان فعالیت می‌کنند. او همچنین هرسال تعدادی از دانشجویان را انتخاب و به آنها بورس تحصیل در هاروارد اعطا می‌کند.


Naguib Sawiris

کشور: مصر - ثروت: ۲/۵ میلیارد دلار

یکی از سه برادر خانواده متمول «ساویریس» است. متولد ۱۵ ژوئن ۱۹۵۴ میلادی و ۵۹ ساله است. وی ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنایع مخابرات به‌ دست آورده است. البته «نجیب ساویریس» بخشی از ثروت خود را نیز به ارثبرده است. او پانصد و هشتاد و نهمین میلیاردر دنیا و دومین میلیاردر مصر است. او هرسال به موسسه‌های خیریه‌ای که برای آموزش کودکان فعالیت می‌کنند، مبالغی اهدا می‌کند.

Nassef Sawiris

کشور: مصر - ثروت: ۶/۵ میلیارد دلار

دومين پسر خانواده ساويريس و ثروتمندترين عضو اين خانواده است. متولد ۱۹۶۱ ميلادي و ۵۲ساله است. ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه املاك و مستغلات و صنعت هتلداري به دست آورده است. ناصف صد و هشتاد و دومين ميلياردر جهان و نخستين ميلياردر مصر است. ناصف ساويريس مديريت موسسه خيريهاي را برعهده دارد كه در راه سلامت و بهداشت كودكان فعاليت ميكند.