توزیع غذای‌گرم به حجاج در مراسم عرفات

به گزارشافکارنیوز،محمد علی هدایت مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر که در مدینه منوره مستقر است درباره آخرین وضعیت تشریح وضعیت بهداشت زائران کشورمان در شهرهای مدینه و مکه اظهار داشت: تمام پزشکان، کارشناسان بهداشت محیط، پرستاران و نیروهای پاراکلینیک در تلاش برای خدمت به زائران کشورمان هستند و الحمدالله تاکنون روال کار خوب پیش رفته است و عفونتها و بیماریهای زائران به خوبی کنترل شده است.

وی افزود: بازرسی بهداشتی از مواد غذایی زائران کشورمان با در نظر گرفتن مباحثبهداشت محیط به خوبی صورت می‌پذیرد و قبل از اعزام زائران به عربستان نیز آموزش‌های بهداشتی به زائران ارائه شده است و با کمک از رسانه‌ها توانسته‌ایم این آموزش‌ها را به زائران ارائه دهیم.

هدایت با اشاره به تراکم بسیار فعالیت‌ها به خصوص در حوزه بهداشت موادغذایی و محیط استقرار حجاج کشورمان عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن مراسم تشیع که همه زائران از مدینه به مکه انتقال می‌یابند تمام تمهیدات برای رعایت موارد بهداشتی در حال انجام است و تا روز چهارشنبه نیز همه زائران از مدینه به مکه خواهند رفت و در حال حاضر نیز فقط ۵ هزار زائر نیز در مدینه مانده‌اند.

وی در تشریح فعالیت آشپزخانه‌ها برای طبخ غذا حجاج کشورمان عنوان کرد: ۲ آشپزخانه مرکزی به نام ذین و دخیل در مدینه داریم که طبخ و آماده کردن غذای حجاج کشورمان را به صورت زنجیره غذای گرم انجام می‌دهند به طوری که این غذای گرم نیز در خودروها با دمای بالای ۶۰ درجه ارائه می‌شود و در این راستا میان وعده غذایی در مسجد شجره که زائران مُحرم می‌شوند نیز توزیع می‌شود.

هدایت با اشاره به اینکه نیروهایی که برای تهیه غذا فعالیت می‌کنند این آمادگی را دارند که به تعداد زائران کشورمان که در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر است غذا تهیه کنند و دیگر کشورها مسلمان نیز از روند تهیه غذای کشورمان الگوبرداری کرده‌اند زیرا تهیه و توزیع غذای زائران هیچ کشور مسلمانی در عربستان را نمی‌توان با ایران مقایسه کرد و به تازگی نیز کشورهای عراق و اندونزی براساس الگوگیری از تهیه غذای ایران دست به راه‌اندازی آشپزخانه‌های مرکزی زده‌اند.

وی به اوج فعالیت‌های بهداشتی برای حمایت از سلامت زائران در ۳ روز مراسم عرفات اشاره کرد و افزود: در این ۳ روز که فعالیت‌های ما به دلیل تجمیع جمعیت زائران بسیار می‌شود نیز غذای گرم به زائران کشورمان در ظروف یکبار مصرف با رعایت موارد بهداشتی توزیع می‌شود.

هدایت درباره چگونگی مراقبت‌ها به خصوص در زمینه تهیه غذاهای رژیمی برای زائران بیمار و سالمند عنوان کرد: ‌ همیشه یک گروه از زائران ما یعنی بالغ بر یک‌سوم آنان به دلیل سن بالا دچار فشار خون و مسائل دیگری هستند بنابراین مراقبت‌های تغذیه‌ای برای آنان نیز انجام می‌شود. مثلاً اگر غذایی با محتوای مرغ بخواهیم توزیع کنیم مسلماً برای آنان مرغ سرخ‌شده ارائه نمی‌شود و از سبزیجات مانند کلم پخته بهره می‌گیریم و حتی‌المکان از نوشیدنی‌های مانند نوشابه نیز پرهیز می‌شود.

این کارشناس بهداشت محیط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در ایام مراسم عرفات نیز تمام تیمهای پزشکی و بهداشتی به صورت آمادهباش برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به زائران کشورمان فعالیت گستردهتری خواهند داشت.