چرا قرارداد فدراسیون فوتبال و اسپانسر «برد - برد» است؟

به گزارش افکارنیوز، سرانجام اسپانسر تیم‌های ملی فوتبال ایران رونمایی و در نشست خبری این رونمایی، چندین بار از اصطلاح برد - برد برای دو طرف نام برده شد. اصطلاحی که بیشتر در مباحثسیاسی شنیده می‌شود اما چرا این قرارداد برای دو طرف برد - برد بوده است؟ پرداختن به ماهیت حامی مالی جدید فوتبال ملی ایران می‌تواند پاسخگوی این سوال باشد.

آنها کیستند؟

اسپانسر جدید فوتبال ایران نه تنها شرکتی شناخته شده نیست بلکه در مورد فعالیت‌های آن حرف و حدیثهای بسیاری وجود دارد. فردی که بعنوان مدیرعامل این شرکت قرارداد همکاری را با کفاشیان امضا کرد، خانمی بنام جاودانی بود اما گفته می شود اتاق کنترل و چهره اصلی این مجموعه مردی ثروتمند است که البته ترجیح بر این است تا نامی از او به میان نیاید و حتی مسئولان مطلع از فعالیت این شرکت هم همین ترجیح را دارند. با این حال پیش از این فردی با نام مجید جاودانی تبریزی بعنوان نماینده حقوقی شرکت خدمات بین المللی فیدال فرانسه درباره این شرکت صحبت کرده و نام خانوادگی او نشان می دهد که احتمالا با خانم جاودانی مدیر شرکت نسبت دارد.

مجید جاودانی پیش از این در مورد اختلاف نظری که بر سر ارتباط فعالیت شرکت حامی تیم ملی ایران و شرکت پژو پیش آمده بود، توضیح داده که این شرکت در ارتباط با جنرال موتورز آمریکاست.

فعالیت‌شان قانونی است؟

سوال اصلی این است که آیا فعالیت این شرکت در ایران قانونی است؟ اگر پاسخ این سوال منفی است آیا مشکلی برای همکاری فدراسیون فوتبال با این شرکت پیش نخواهد آمد؟ پاسخی که پیش از این مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به این سوال داده، این است: فعالیت شرکت ائل خودرو ارس در زمینه واردات هر خودرویی با هر برندی از هر کشوری غیر قانونی است.

جواد احمدی فعالیت این شرکت بدون اخذ مجوز را غیر قانونی عنوان کرده است اما مجید جاودانی در این باره گفته است: به صورت یقین نماینده جنرال موتورز در ایران هستیم و من هر زمان که صلاح بدانم مستندات مرتبط را به وزارت صنایع ارائه خواهم کرد. منتظر بودیم وزیر جدید و معاونانش مستقر شوند تا اطلاعات شرکت ما وارد سامانه این وزارتخانه شود.

او همچنین گفته است: فعالیت‌های اقتصادی به مسایل سیاسی گره خورده و همه چیز آن طور که به نظر می‌رسد نیست.

شایعه کلاهبرداری

این شرکت در برهه‌ای از زمان با اتهام کلاهبرداری روبرو شده، اما جاودانی گفته که آنها یک سال پیش تنها برای حضور در بازار ایران اطلاع رسانی کردند و هیچ قراردادی نبسته و وجهی دریافت نکرده‌اند. او این شایعات را ساخته برخی رسانه‌ها دانست.

لیموزین کجاست؟

در معارفه حامی مالی تیم‌های ملی فوتبال ایران اعلام شد که یک دستگاه خودروی لیموزین از سوی این شرکت به فدراسیون فوتبال اهدا خواهد شد. مجید جاودانی در اظهاراتش عنوان کرده این شرکت تنها یک خودرو کامارو را وارد منطقه آزاد ارس کرده است. البته گفته می شود سه خودرو این شرکت نیز در گمرک مانده و اجازه ترخیص پیدا نمی‌کند. بنابراین مشخص نیست که رویای لیموزین سواری کفاشیان و دوستان چگونه محقق خواهد شد.

آنها چگونه برنده شدند؟

این قرارداد برد - برد چه نفعی برای شرکت حامی مالی تیم‌های ملی دارد؟ تمام نقل قول‌هایی که ذکر شد نشان می دهد که این شرکت برای فعالیت در ایران نتوانسته نظر مساعد مسئولان را جلب کند. مدیرعامل این شرکت هم زمانی که در نشست خبری با سوال خبرنگار تسنیم در مورد نداشتن مجوز روبرو شد، اعلام کرد که از طریق وکلای بین المللی در حال پیگیری هستیم. مجید جاودانی هم تعریف دیگری را ارائه داده و گفته ما در ایران پیش نماینده هستیم و موافقت های حقوقی و فنی در ایالات متحده صادر شده و تنها پروسه تایید نمایندگی در وزارت صنایع مانده است.

برد شرکت حامی تیم های ملی فوتبال این است که با توجه به اینکه هنوز آنها مجوز فعالیت در ایران را نگرفته‌اند امکان داشت شرکت و بخش دیگری در این زمینه ورود کرده و بتواند نمایندگی خودروهای آمریکایی در ایران را به نام خود زده و عنوان انحصاری که این شرکت به دنبال آن است از دست خواهد رفت. اکنون در اختیار گرفتن برند اسپانسری تیم‌های ملی فوتبال ایران، علاوه بر اینکه برای این شرکت بردی تبلیغاتی در جلب اعتماد طرف آمریکایی محسوب می‌شود، می تواند اهرم فشاری برای تسهیل روند کسب مجوز آنها در ایران باشد.

فدراسیون فوتبال هم برنده بود

مهم نیست که کارلوس کی‌روش از اینکه اسپانسر تیم ملی یک برند نامدار جهانی نیست، راضی به نظر نمی رسد و محاسبه دلاری رقم پرداختی آنها به نظر سرمربی تیم ملی چشمگیر نیست، اما ۱۵ میلیارد تومان حداقل خیال کفاشیان را بابت برگزاری اردوهای تیم ملی راحت می‌کند. ضمن اینکه اینجا دیگر ایرادی به کفاشیان وارد نیست او بهترین پیشنهاد را پذیرفته و وقتی اپراتوری که ادعای حامی اول ورزش را دارد حاضر نشد بیش از ۷ میلیارد برای تیم ایران پرداخت کند، او این پیشنهاد را قبول کرد.

بعید است فدراسیون برای این قرارداد از نهادهای ذیربط و مسئول استعلام نگرفته باشد که البته اگر این کار انجام نشده اشتباه بوده، با این حال فدراسیون فوتبال سازمانی مردم نهاد و غیر دولتی محسوب می‌شود و فارغ از هر چه که در روابط شرکت مذکور با وزارت صنایع رخ دهد، آنها چندان به این موارد توجه نمی‌کنند. تنها یک نکته باقی می ماند اگر فعالیت‌های این شرکت مجوز نگیرد و خودروهایش ترخیص نشود، تصضمینی برای پرداخت ۱۵ میلیارد وجود دارد؟ آنهایی که مرد پشت پرده این شرکت را می شناسند معتقدند که او مشکلی برای پرداخت این رقم نخواهد داشت.

به گزارش تسنیم، برد فدراسیون فوتبال را باید در یک جمله دیگر کفاشیان جستجو کرد، آنجا که گفته شد از ظرفیت های دیگر این شرکت نیز استفاده می کنیم. گفته می‌شود این ظرفیت دیگر همان بازی ایران آمریکاست. گویا این شرکت در بطن رایزنی برای هماهنگی بازی ایران و آمریکا قرار دارد. ضمن آنکه این برند از این فرصت برای بحثرفع تحریم ها استفاده خواهد کرد تا در قالب آن بتواند خودروهای مورد نظرش را از آمریکا وارد کند. در واقع در بُعد اقتصادی آنها با چالش جلب همزمان نظر طرف آمریکایی و ایرانی برای واردات خودرو هستند اما فدراسیون فوتبال با ایجاد فرصت بهره برداری تبلیغی از تیم ایران برای هدف اقتصادی این شرکت توانست مشکلات اقتصادی‌اش را سامان دهد.

شاید هم در میان این رابطه ایرانی - آمریکایی یک میلیون دلار فدراسیون هم زنده شد. هر چند همه این رویاها بر پیش بینی جدی و خوشبینانه این شرکت در مورد رفع تحریمهای ایران توسط آمریکا شکل گرفته است.