نتانیاهو: از آمریکا نخواستیم هیچ کاری درباره ایران انجام دهد

به گزارشافکارنیوز،بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی فارسی که در روزهای گذشته بخش‌هایی از آن منتشر شده، در پاسخ به این سوال که چرا شما نمی‌خواهید به حسن روحانی این فرصت را بدهید که مناقشه اتمی را حل و فصل کند؟ مناقشه‌ای که حل آن برای کشور شما هم خوب است، گفت: اولا من علیه ایران حرفی نزدم. من برای مردم ایران احترام زیادی قائلم. برای سرزمین پارس هم همینطور. من در سخنرانی‌ام گفتم از قدیم الایام، از زمان کورش بزرگ که برای یهودیان شخصیتی افسانه‌ای است، دوستی بین ما وجود داشته. کورش این امکان را به تبعیدیان یهودی داد که از بابل به سرزمین اسرائیل برگردند و عبادتگاه ما در بیت المقدس را دوباره بسازند.

نتانیاهو با بیان این که حالا هم من، از نزدیکی رابطه بین دو کشور، چنانچه صادقانه باشد استقبال می‌کنم: تلاشی صادقانه برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌یی ایران، نه تلاشی دروغین. نه " حرف پوچ ". ما " ساده لوح " نیستیم، ادامه داد: ما از هر چه واقعی و صادقانه باشد استقبال می‌کنیم. اما من کتاب روحانی یا بخش‌هایی از آن را خواندم. این مطالب به فارسی بودند. آنها را دادم ترجمه کردند و خواندم. روحانی در این مطالب نوشته بود: " ما با اروپایی‌ها راجع به راکتور اصفهان صحبت کردیم و در حالی که مذاکرات ادامه داشت ما ساخت راکتور را تکمیل کردیم ".

وی در ادامه با بیان این ادعا که بخشی از برنامه ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی بود، افزود: اگر الان هم برنامه همین است و همین هم به گوش من می‌رسد، ما آن را رد می‌کنیم.

نتانیاهو در پاسخ به این که این صحبت‌ها مربوط به گذشته است. حدود ۳ هفته پیش در اسرائیل بودم. با کارشناس‌ها دیدار داشتم. از جمله با رییس پیشین موساد که شما او را خوب می‌شناسید. بحثاو این است که شاید بد نباشد به حسن روحانی فرصتی داده شود. اوباما و رهبران اروپایی هم همین نظر را دارند. به نظر می‌آید شما تنها کسی هستید که، به گفته منتقدان، درباره آقای روحانی پیش‌داوری می‌کنید. در حالی که خیلی از کارشناسان معتقدند از طرف مردم ایران این کار به آقای روحانی محول شده که مناقشه اتمی را حل و فصل کند، ادعا کرد که در ایران اختیار دست مردم نیست. اگر مردم ایران واقعا اختیاری داشتند، روحانی را به ریاست جمهوری انتخاب نمی‌کردند. آنها ۷۰۰ کاندیدا را رد صلاحیت کردند و فقط یک درصد از آن تعداد را باقی گذاشتند که رقابت کنند. این اسمش دموکراسی نیست.

وی با بیان این که آنها می‌گویند ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. مدعی شد: بسیار خب، اگر این چنین است برنامه‌های تولید سلاح هسته‌یی خود را کنار بگذارید. آن را کاملا نابود کنید. بازی هم در نیاورید. کاملا کنارش بگذارید. اما از مجموعه آنچه دارم می‌بینم، این نتیجه را می‌گیرم که آنچه دارد اتفاق می‌افتد، یک بازی است. روحانی نماینده مردم ایران نیست. او نماینده اراده‌ای برای تغییر است اما این اراده در یک انتخابات آزاد ابراز نشد.

نتانیاهو در ادامه اتهاماتی بی‌اساس که بارها به ایران نسبت داده، ادعا کرد که فکر نمی‌کند روحانی اختیار آن را داشته باشد که تصمیماتی که در ایران گرفته می‌شود را تغییر دهد؛ چرا که ایران به دنبال سلاح هسته‌یی است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی مبنی بر این که شما این صحبت‌ها را در نطقتان هم مطرح کردید. نظراتتان برای همه روشن است. بعد از نطق شما در مجمع عمومی سازمان ملل جواد ظریف وزیر خارجه ایران شما را یک فرد دروغ‌گو و منزوی‌ترین رهبر دنیا توصیف کرد. چه پاسخ مشخصی به این اظهارات دارید؟ ادعا کرد: خوب است بدانید حدود ۴۰ سفیر، بعد از آن سخنرانی نزد من آمدند تا با من دست بدهند. آنها معمولا برای کسی کف نمی‌زنند و کسی را تشویق نمی‌کنند، اما آمدند و با من دست دادند و گفتند تو از طرف همه ما، حقیقت را گفتی. در حال حاضر، در دنیای عرب به غیر از اسد کسی را پیدا نمی‌کنید که موافق صحبت‌های من نباشد. شاید یک کشور عرب باشد، ولی آن را هم من مطمئن نیستم. همه متفق‌القول هستند.

وی با بیان این ادعا که در اروپا مردم موافق من هستند و موضوع را درک می‌کنند. مردم خواهان راه حلی دیپلماتیک برای برای پایان دادن به تلاش ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌یی هستند، افزود: من هم طرفدار همینم. اما می‌خواهم راه حل، راه حلی واقعی باشد نه راه حلی دروغین.

نتانیاهو در پاسخ به این که از نظر شما راه حل حقیقی چیست؟، برچیدن کامل آن‌چه توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی می خواند را عنوان کرد و مدعی شد که اگر ایران به دنبال انرژی صلح‌آمیز است، احتیاجی به غنی‌سازی ندارد. غنی‌سازی تنها زمانی ضروری است که شما بخواهید سلاح هسته‌ای بسازید. ۱۷ کشور هستند که برنامه‌های هسته‌یی صلح‌آمیز دارند: کشورهای بزرگی مثل کانادا، مکزیک، اسپانیا، سوئد، سوئیس و اندونزی. همه آنها انرژی هسته‌یی دارند. اما هیچ کدامشان راکتورهای آب سنگین ندارند. هیچ‌کدامشان سانتریفیوژ برای غنی سازی ندارند. پس تنها دلیلی که ایران اصرار دارد فن آوری غنی سازی داشته باشد، این است که او سلاح هسته‌یی می‌خواهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که رژیم متبوعش تنها دارنده سلاح هسته‌یی در خاورمیانه است، ادعا کرد که سلاح هسته‌یی تنها دلیلی است که ایران در اراک، مشغول ساختن یک راکتور پلوتونیوم آب سنگین است. این تنها دلیلی است که ایران در حال ساخت موشکهای بالستیک قاره پیما است که تنها کاربردش حمل مواد هسته‌یی است. این تنها دلیلی است که در حال ساخت تاسیسات زیر زمینی عظیم برای ساخت سانتریفیوژها است. اگر ایران تمام این زیر ساخت‌ها را کنار بگذارد می‌تواند یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی و بدون قابلیت تولید سلاح هسته‌یی داشته باشد. آنها به غنی سازی احتیاج ندارند. من تاکید می‌کنم باید کاملا این برنامه‌ها را کنار بگذارند نه بخشی از آن را. دقیقا مثل سوریه.

وی افزود: در سوریه کسی به اسد نگفت خب شما بخشی از برنامه‌های ساخت سلاح شیمایی را کنار بگذارید. کسی به اسد نگفت تو تنها ۲۰درصد سلاح‌های شیمایی‌ات را از بین ببر. نه. باید کل برنامه‌های ساخت سلاح شیمایی سوریه کنار گذاشته شود.

وی ادعا کرد: چنانچه توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی کاملا کنار گذاشته شود، آنگاه می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد.

نتانیاهو در پاسخ به این که شما می‌گویید نباید هیچ غنی‌سازی‌ای در ایران انجام بگیرد و ما می‌دانیم که حتی آمریکا هم چنین حرفی را نمی‌زند. واقعا فکر می‌کنید خواسته‌های شما جدی گرفته خواهد شد؟ گفت: فراموش نکنید این قطعنامه شورای امنیت است. راه حلِ شخص من نیست. این راه حلی است که شورای امنیت عنوان کرده. به هر حال، حرف حساب است. من در طول عمرم که الان به ۶۴ سال می‌رسد یاد گرفتم که حقیقت را بگویم.

وی در ادامه ادعاهایش با بیان این که حقیقت یک برهنگی خاصی دارد. در عین حال یک سادگی خاصی هم دارد، این سوالات را مطرح کرد که اگر ایران به سلاح هسته‌یی نیازی ندارد چرا دنبال غنی سازی است؟ چرا دنبال نیروگاه آب سنگین است؟ چرا دنبال ساخت تاسیسات زیرزمینی است؟

و در پاسخ به سوالاتش مدعی شد که مقامات عالیرتبه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌یی هستند.

نتانیاهو در ادامه خیال‌بافی‌های همیشگی‌اش مدعی شد که اگر ایران دستش به سلاح هسته‌یی برسد مثل حکومت کره شمالی، ابدی خواهد شد و به آن‌چه سرکوب مردم ایران می خواند، ادامه خواهد داد؛ مردم ایران حقشان بیشتر از اینهاست. آنها مردم بزرگی هستند و تمدن بزرگی دارند.

نتانیاهو در پاسخ به این سوال که اما شما می‌دانید یک عده چه می‌گویند، می‌گویند اسرائیل که خودش بمب اتمی دارد و به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی هم نپیوسته نمی‌تواند بیاید و در مورد سلاح‌های هسته‌یی ایران را موعظه کند. پاسخ شما چیست؟ ادعا کرد: خب می‌دانید اسرائیل هیچ کشوری را تهدید به نابودی نکرده، حتی ایران را. هیچ کشوری را. ایران هر روز حرف از نابود کردن ما می‌زند. در ارتباط با ان‌پی‌تی مشکل خاورمیانه کشورهایی نیستند که آن را امضا نکرده‌اند. مشکل کشورهایی هستند که ان‌پی‌تی را امضا کردند، مثل سوریه، عراق زمان صدام حسین و ایران. کشورهایی که ان‌پی‌تی را امضا کرده‌اند ولی آن را زیر پا گذاشته‌اند و در حال ساخت، یا تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده‌اند و رسما گفته‌اند هدفشان نابودی یک کشور عضو سازمان ملل است. اسرائیل این کار را نکرده. این کارِ آن کشورها و در راس آنها ایران است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به این که شما در نطق سال گذشته‌تان در سازمان ملل خط قرمز معروف را ترسیم کردید. خیلی‌ها در اسرائیل معتقدند که این خط قرمز الان دیگر محو شده است. آیا این خط قرمز برای شما هنوز به قوت خود باقی است؟ چرا ایران از این خط قرمز عبور نکرد؟ با بیان این که ایران از آن خط قرمز عبور نکرد. اممم … ادعا کرد: شاید حرف ما را جدی گرفتند وقتی گفتیم این کار برایشان عواقب دارد. آنها از خط قرمز عبور نکردند و این یک واقعیت است.

وی در پاسخ به این که می‌شود توضیح بدهید این خط قرمز عملا چه معنایی دارد؟ گفت: خط قرمز تعریفی است که ما از درصد خطرناکی غنی‌سازی اورانیوم می‌کنیم. منظور ۲۰درصد غنی سازی است که برای ساخت بمب هسته‌یی کفایت می کند. باید اورانیوم ۲۰درصد غنی شده، ۲۵۰ کیلوگرم باشد. ایران هنوز از این خط عبور نکرده. در حال حاضر حدود ۱۸۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی در اختیار دارد. اما در عین حال که از این خط عبور نکرده، اورانیوم خود را با غلظت‌های کمتری غنی کرده و دستگاه‌هایی ساخته که بتواند این اورانیوم را سریعا با درصد بیشتری، که لازمه ساختن سلاح هسته‌یی است، غنی کند.

نتانیاهو در پاسخ به این که ترسیم آن خط قرمز اشتباه نبود؟ گفت: نه، کشیدن خط قرمز اشتباه نبود. کار درستی بود. این مهم است که توضیح داده شود منظور از کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌یی چیست. آنچه من می‌خواهم به مردم ایران که حرف‌هایم را گوش می‌دهند بگویم این است: من فارسی‌ام خوب نیست اما معلوماتم از تاریخ ایران بدک نیست. من برای تمدن ایران ارزش زیادی قائلم. تمدن‌های ایران و یهود برای مدت‌های زیادی دوشادوش هم رشد کردند. من دوستان خیلی نزدیکی دارم که مثل خانواده‌ام هستند و یهودی ایرانی تبارند. من از عظمت ایران باستان آگاهم. ایران می‌تواند دوباره عظمت خود را پیدا کند.

نتانیاهو در پاسخ به این که ایران اسرائیل را به ترور افراد مرتبط با برنامه هسته‌یی اش مرتبط دانسته. آیا اسرائیل در ترور این افراد دست داشته؟ ادعا کرد: هر وقت اتفاقی می‌افتد، هر وقت اتفاقی در ایران می‌افتد این اسرائیل است که متهم می‌شود. این حرف‌ها یاوه است. هر بار اتفاقی می‌افتد اسرائیل متهم می‌شود. اما معنی‌اش این نیست که این اتهامات حقیقت دارند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به این که شما اگر آقای روحانی را در سازمان ملل می‌دیدید به او چه می‌گفتید؟ گفت: برنامه خود را متوقف کنید. کنارش بگذارید. با ما بازی نکنید. ما آدم‌های ساده لوحی نیستیم. ما با هوشیم. من فکر می‌کنم اکثریت مردم می‌خواهند راه حل این مساله، صلح آمیز باشد اما کسی نمی‌تواند ما را گول بزند. ما باهوشیم.

وی با بیان این ادعا که من می‌‎دانم که که دوستی بین مردمان ما برقرار خواهد شد، افزود: من یک جورهایی دانشجوی تاریخ ایران هستم و می‌دانم یک تمدن بزرگ یعنی چه. این تمدنی است که مردم شایسته آن هستند.

نتانیاهو در پاسخ به این سوال که خیلی از کارشناسان معتقدند کاری که آمریکایی‌ها می‌توانند در رابطه با برنامه اتمی ایران برای شما انجام بدهند با انتظاراتی که از شما در رابطه با مساله فلسطینی‌ها دارند مرتبط است. آیا بین روند مذاکرات صلح و چیزی که آمریکایی‌ها در مورد ایران قادرند برای اسرائیل انجام دهند ارتباطی وجود دارد؟ گفت: البته. ببینید. ما برای منافع خودمان هم که شده در صدد صلح با فلسطینیان هستیم چرا که می‌خواهیم به منازعه با همسایگان فلسطینی‌مان پایان دهیم. ما می‌خواهیم این کار را به شکلی مسئولانه انجام دهیم. نمی‌خواهیم قرارداد صلحی امضا کنیم که روز بعدش زیر پا گذاشته شود. برای همین باید دو طرف چیزهایی را درباره دیگری به رسمیت بشناسند. ما کشور فلسطینی را به رسمیت می‌شناسیم و البته آنها کشور یهودی اسرائیل را. ناسلامتی ما ۴۰۰۰ سال است از زمان حضرت ابراهیم آنجا زندگی کرده‌ایم. از زمان کورش آنجا بودیم و خواهیم بود پس آنها باید این را بپذیرند.

وی افزود:ما هم میدانیم که در این خاورمیانه بی ثبات نیازمند بستن قراردادهای امنیتی محکمی با دیگران هستیم که مستقلا آنها را پیگیری میکنیم. ما از آمریکا نخواستیم که هیچ کاری درباره ایران انجام دهند.