فلاحت‌پیشه: نظرسنجی در دیپلماسی رسمی کار پخته‌ای نیست

به گزارشافکارنیوز،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با اینکه آیا استفاده از ابزار نظرسنجی در حوزه تصمیم‌گیری پیرامون مسائل مهمی همچون رابطه بین ایران و آمریکا طرحی پخته محسوب می‌شود و یا نه، گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که دیپلماسی در دنیا به دو قسمت دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی تقسیم می‌شود که در حوزه دیپلماسی عمومی، استفاده از نظرسنجی کاری متداول است که در سایر کشورها نیز صورت می‌گیرد البته این نظرسنجی‌ها توسط مؤسسات معتبر نظرسنجی صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از این رو نظرسنجی ابزاری برای حوزه دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود که در جای خود باید از آن استفاده کرد.

فلاحت‌پیشه گفت: اما در زمینه دیپلماسی رسمی و آن هم مسائل مهم و حیاتی و در حوزه تصمیم‌گیری‌های اساسی، گنجاندن نظرسنجی کار پسندیده ای محسوب نمی‌شود.

وی افزود: موضوع رابطه بین ایران و آمریکا باید در مراجع بالاتر همچون شورای عالی امنیت ملی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب است صورت بگیرد.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: در این خصوص باید متغیرهای مختلفی همچون منافع عمومی کشور، اهداف و ایدئولوژی، رفتار طرف مقابل و مسائل دیگر به دقت توسط نهادهای راهبردی در نظر گرفته شود.

وی افزود: البته در حوزه نظرسنجی متأسفانه کار مناسب و پختهای در کشور صورت نگرفته است و در حوزه دیپلماسی عمومی از این ابزار تاکنون به درستی استفاده نشده که این ضعف نیز باید در اولین فرصت جبران شود.