نقش صهیونیست‌ها در تعطیلی دولت آمریکا

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با استناد به اظهارات همکاران خود در نیویورک در ارتباط با دلیل تعطیلی دولت آمریکا گفت: روز گذشته گفت‌وگویی را با همکاران غیر ایرانی خودم در اتحادیه مراکز تجارت جهانی مستقر در نیویورک داشتم لکن نظر آنها در ارتباط با دلیل اصلی تعطیلی دولت آمریکا برایم جالب بود زیرا آنان طبق ادله محکم اعتقاد داشتند که ایران باعثتعطیلی دولت آمریکا شده است.

وی افزود: همانطور که همگان اطلاع دارند سه شنبه هفته گذشته(۹ مهر)، آقای اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی سخنانی که از شبکه‌های صوتی و تصویری آن کشور بطور زنده پخش شد اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال از طرف کنگره، غالب نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است. رئیس جمهوری آمریکا گفت که کنگره با این عمل خود فعالیتهای دولت را عملاً قفل نموده و وی نیز تسلیم فشارهای آنان نخواهد شد. هرچند که اوباما اعلام کرد که ظاهراً دلیل اصلی اختلاف دولت و کنگره بر سر برنامه جدید دولت برای گسترش ارائه خدمات درمانی است.

علیپور اظهار داشت: در آن سوی میدان رئیس کنگره و برخی از سناتورهای تندرو هم تأکید کردند که تا دولت به خواسته آنان تن ندهد و از مواضع خود عقب نشینی نکند آنها نیز کوتاه نیآمده و بودجه دولت را تصویب نخواهند کرد. لکن موضوع اختلاف دولت و کنگره این بوده و ظاهراً دلیل تنش دو طرف بر سر برنامه خدمات درمانی دولت است اما با نگاهی سطحی به رخدادهای گذشته می بینیم که بارها کنگره و دولت بر سر تصویب بودجه با هم اختلاف داشته اند و تا ساعات آخر مشکلاتشان حل نشده، اما به جز یک بار مابقی اختلافات در عین ناباوری در دقایق پایانی حل و فصل شده است، حال چرا این بار این اختلاف حل نشد احتمالاً دلایل خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: وقتی که رخدادهای چند روز پیش را در کنار برخی موارد و واقعیات موجود قرار میدهیم به دلایلی برای بروز اختلاف بین دولت و کنگره می‌رسیم که خود مؤید نظر همکاران اینجانب است.

او در تایید اظهاراتش گفت: پیش از سفر هیأت ایرانی به آمریکا شایعه دیدار و گفت‌وگوی رؤسای جمهوری دو کشور آنهم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شده بود لکن از همان زمان زمزمه هایی از جانب مخالفان اوباما و طرفداران فشار بر ایران به گوش می‌رسید که نباید به ایران اعتماد کرد، نهایتاً اوباما را از دیدار با روحانی بر حذر می‌داشتند.

وی ادامه داد: پیش از سفر هیأت ایرانی به آمریکا، دولت اسرائیل اعلام کرد که لابی وسیع سیاسی و رسانه ای را در آمریکا به منظور جلوگیری از برقراری رابطه ایران و آمریکا سازماندهی کرده است. البته دولت کانادا نیز اظهارات مشابهی را بر زبان آورد. این در حالی است که اکثریت کنگره آمریکا برعکس مجلس سنا، در اختیار جمهوری‌خواهان است که اغلب مخالف برنامه‌های اوباما بوده و افراد سرشناسی همچون جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان و جان مک کین مخالف دیدار رؤسای جمهوری دو کشور ایران و آمریکا بوده و هشدارهای لازمه را به اوباما جهت پرهیز از برقراری ارتباط با ایران داده بودند.

سبزعلی‌پور خاطرنشان کرد: اعضای تی پارتی نیز که اغلب طرفدار اعمال تحریمهای شدید و حتی جنگ برعلیه ایران هستند نفوذ زیادی بر کنگره داشته و حتی جمعی از نمایندگان جمهوریخواه سرشناس و صاحب نفوذ را در عضویت خود دارند. ضمناً لابی صهیونیستها ارتباط تنگاتنگی با اکثر جمهوریخواهان علی الخصوص نمایندگان کنگره دارد.

وی با بیان این‌که علیرغم فشار جمهوری‌خواهان، باراک اوباما بدون توجه به تهدیدها اقدام به گفت‌وگوی تلفنی با آقای روحانی کرد و جان کری نیز بطور خصوصی چند دقیقه ای با آقای ظریف مذاکره کرد افزود: درست همزمان با سفر نتانیاهو به نیویورک، کنگره آمریکا نیز بودجه دولت را تصویب نکرده و به دلیل اختلافات موجود، با تعطیل کردن دولت درصدد فشار بر اوباما و وادار کردن او به تمکین از کنگره و دراصل از تی پارتی و صهیونیستها برآمد. همین فشارها موجب شد تا باراک اوباما در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاحدودی تغیر موضع داده و در برابر رسانه ها اعلام کند که هنوز گزینه نظامی علیه ایران روی میز است و به نوعی برای دلخوش کردن صهیونیستها، ایران را تهدید کرد.

او در ادامه افزود: باتوجه باینکه تعطیل شدن دولت آمریکا موجب بیکاری حداقل ۸۰۰ هزار نفر شده و اکثر ادارات و سازمانها را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده اما به محض اینکه دولت آمریکا اعلام کرد که به دلیل نبود بودجه، وزارت خزانه داری امکان پیگیری و اجرای تحریمها علیه ایران را ندارد همان نمایندگان سرشناس کنگره از جمله رئیس مجلس نمایندگان که بودجه آمریکا را تصویب نکرده اند فورا اعلام کردند که دولت برای وزارت خزانه داری درخواست بودجه خاص کند تا سریعا تصویب شود.

وی گفت: حال سوال اینجاست چرا وقتی‌که موضوع ایران به میان آمد اعضای کنگره آمریکا فورا از موضع سرسختانه خود عقب نشینی کرده و جهت تصویب بودجه اختصاصی برای وزارت خزانه داری آن هم فقط بخاطر اعمال فشار بر ایران اعلام آمادگی کردند؟

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: چون همه دعواها بر سر ایران است لکن وقتی که بحثایران پیش می‌آید هر دو طرف جمهوری‌خواه و دمکرات اختلافاتشان را کنار می‌گذارند و یک صدا فشار را علیه ایران وارد می‌کنند. لذا باتوجه به موارد فوق به این نتیجه می‌رسیم که رژیم صهیونیستی به شدت از نزدیکی روابط ایران و آمریکا نگران بوده و تلاش می‌کند تا به هر نحو ممکن در روند دیپلماتیک و تعاملات محدود و تازه شکل گرفته بین ایران و آمریکا اخلال ایجاد کند.

وی افزود: این فشارها بر اوباما تا جایی پیش خواهد رفت که بر موضع وی و وزیر امور خارجه اش در ارتباط با ایران تأثیر گذارد ودر نتیجه جلسه ۱ + ۵ با ایران را که حدود دو هفته دیگر در ژنو برگزار خواهد شد را با شکست روبرو کنند. آن وقت خواهید دید که بودجه دولت آمریکا طبق برنامه آقای اوباما تصویب خواهد شد و کنگره در برابر اوباما عقب خواهد نشست. در این راستا سفر دوره ای نتانیاهو به چند کشور اروپایی دخیل در جلسه ۱ + ۵ از چند روز دیگر آغاز خواهد شد تا ذهن آنان را نیز علیه ایران منحرف کند.

به گفته او تصویب بودجه دولت آمریکا تا نشست ۱ + ۵ با ایران طول نخواهد کشید بلکه به محض توافق غیر علنی و محرمانه دولت و کنگره درجهت اعمال فشار بر ایران، بودجه آمریکا همراه با برنامه گسترش خدمات درمانی مورد نظر آقای اوباما تصویب خواهد شد و این توافق تا قبل از اتمام هفته جاری اتفاق خواهد افتاد. با عنایت به شواهد و قرائن موجود می‌توان نتیجه گرفت که ایران باعثتعطیلی دولت آمریکا شده است.