مصباح یزدی: تدابیر رهبری در دنیا بی‌نظیر است

به گزارشافکارنیوز،رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع طلاب و فضلای حوزه و عزاداران حضرت جوادالائمه(ع)، با تسلیت فرا رسیدن این ایام، اظهار کرد: از جمله شبهاتی که درباره ائمه معصوم(ع) مطرح می‌شود و ممکن است بر روی برخی افراد که آگاهی عمیقی نسبت به تعالیم اسلامی ندارند تأثیرگذار باشد، مظلومیت آنها و ظلمی است که به معصومین(ع) شده است.

وی ادامه داد: برخی این‌گونه شبهه‌افکنی می‌کنند که تنها امام حسین(ع) مظلوم بوده و دیگر معصومین(ع) بویژه امام محمد تقی(ع) کسی بود که داماد خلیفه و پدرشان نیز ولی عهد مأمون بود، در حالی که این که ائمه اطهار(ع) هرکدام نسبت به شرایط زمان و مکان، رفتار جداگانه‌ای از جمله خانه‌نشینی، تدریس علم، صلح، جنگ و… داشتند، همگی بهترین گزینه برای حفظ اسلام و مسلمین بودند و از این رو نباید نسبت به اینکه مثلا امام جواد(ع) داماد خلیفه بود، شبهه ایجاد کرد، چراکه معصومین(ع) وظیفه داشتند اسلام و جامعه اسلامی را از فروپاشی و آسیب دور سازند؛ از این رو رفتارهای متفاوتی بر اساس زمان و مکان داشتند.

مصباح یزدی با اشاره به مشاوره امیرالمؤمنین علی(ع) به خلفای بعد از پیامبر(ص)، گفت: ‌ در زمان خلیفه دوم، وقتی خطر حمله امپراتوری ایران به مسلمانان بود، خلیفه به امیرالمؤمنین(ع) مراجعه کرد و از حضرت راهنمایی خواست و با اینکه وی شخصی بود که در دوره خلیفه اول و دوران حکومت خود نسبت به اهل‌بیت(ع) رفتارهایی داشت، اما امام(ع) برای حفظ اسلام و نجات مسلمانان، ‌ دلسوزانه به وی مشاوره دادند.

وی با اشاره به متن این ماجرا در خطبه ۱۴۶ نهج‌البلاغه، اظهار کرد: در اینجا مسأله شخص مطرح نبود، بلکه مسأله اسلام و مسلمین بود، چراکه اگر حکومت اسلامی نابود می‌شد، در بین مسلمین پراکندگی بوجود می‌آمد و از حکومت اسلامی در جهان خبری نمی‌ماند. این سیره امام معصوم(ع) درس‌های زیادی برای ما دارد. ما باید بدانیم قبل از انجام یا انجام ندادن کاری، نسبت به حفظ اساس اسلام و جامعه اسلامی توجه داشته باشیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه " وظیفه داریم جایی که مسأله اسلام در میان باشد، حتی به کسانی که از نظر ارزشی با ما مخالف هستند، مشاوره دهیم و با آنها به زبان دین سخن بگوییم "، تصریح کرد: باید در انتقاد‌ها، رفتارها و … دین را در نظر بگیریم و تلاش کنیم مردم را حول دین متحد سازیم و این ملاک پیرزی را حفظ کنیم.

مصباح یزدی تاکید کرد: اگر امرا و مسئولان ضعف‌هایی دارند، باید برای حفظ اصل اسلام، همه چیزمان را فدا کنیم. از سویی کسی هم که متولی امور مسلمین است، باید توجه داشته باشد که هر تصمیمی را که اتخاذ می‌کند، باید بیشترین فایده و کمترین ضرر را برای جامعه داشته باشد.

وی چنین تصمیم‌گیری‌هایی را کاری بس دشوار دانست و خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم کشوری ۷۵ میلیونی را در برابر میلیارد‌ها دشمن حفظ کنیم، کار بسیاری دشواری است که بدون توفیق و امداد الهی ممکن نیست.

مصباح یزدی با اشاره به اعتراض برخی افراد که می‌گویند در جامعه اسلامی و با وجود رهبری مجتهد چرا باید این مشکلات یا آسیب‌ها وجود داشته باشد؟ گفت: افراد باید بدانند که دغدغه مقام معظم رهبری درباره مشکلات و مسائل کشور، نسبت به همه ما بیشتر است، ولی برخی گمان می‌کنند تا رهبری مسأله‌ای را مطرح کنند، همگان به سخن ایشان گوش فرا می‌دهند. این مشکلی است که معصومین(ع) از جمله علی‌(ع) با آن روبرو بودند؛ هرچند که امروز مردم تفاوت‌های زیادی نسبت به آن دوره دارند و آگاه‌ترند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه " هنوز هم دست‌های مرموزی در داخل که برای منافع خود با خارج در ارتباط هستند، وجود دارد "، ادامه داد: به اعتقاد ما تدابیر مقام معظم رهبری در عالم بی‌نظیر است و ما نباید توقعات بی‌جا داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کردند: وظیفه امروز ما مقاومت و تقواست و بدانیم که تا زمانی این دو عنصر حیاتی را داشته باشیم، پیروز خواهیم بود، ولی اگر هرکدام از آنها را رها کنیم، نباید امیدی به پیروزی داشت.