فرهنگی: نرمش قهرمانانه دعوت به تعامل است

به گزارشافکارنیوز،محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در جلسه علنی امروز(یکشنبه ۱۴ مهرماه) در نطق میان دستور خود با اشاره به سفر دکتر روحانی به نیویورک اظهار داشت: هدف اصلی سفر دکتر روحانی به نیویورک، اقدامی به هنگام و ارزشمند بود و نباید مسائل حاشیه‌ای این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: تنها خواست انتخاب کنندگان دکتر روحانی بلکه اراده عمده حامیان اکثر کاندیداهای دیگر، ضرورت تغییر در روش‌ها و رویکردها بود تا ضمن دفاع از حقوق ملت، دیپلماسی فعالی در راستای تغییر ادبیات گفتگو با کشورهای مختلف تحقق یابد.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: رسانه‌ها به جای پرداختن به حواشی، اصل موضوع را پیگیری کنند تا معلوم شود پاسخ حسن نیت و مواضع شفاف دولتمردان کشورمان از مسئولان آمریکایی چیست، آیا آنها به همان رفتارهای غیر منطقی گذشته ادامه می‌دهند یا در برابر نرمش توام با حفظ حقوق ملت ایران همراهی می‌کنند، که اگر چنین باشد به نفع خودشان و صلح و آرامش جهانی خواهد بود.

فرهنگی افزود: در غیر این صورت همه جهانیان و ملت ما و مردم آمریکا متوجه اصل ماجرا خواهند شد که این تظاهرات به اقدامات واقعی نیستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس، اظهار داشت: هر دو سوی این رفتار در مقطع کنونی به نفع کشورمان است و سیاسیون داخلی و صاحبنظران به آن توجه داشته باشند که نرمش قهرمانانه دعوت به تعامل بوده و نه تعارض و امتیازدهی به دشمن، تفاهم برد _ برد مطرح است نه برد _ باخت و یا حتی باخت _ باخت.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: همه مسائل را با سیاست خارجی مرتبط ساختن اشتباهی استراتژیک است، شرایط فعلی فرصت‌های جدیدی به وجود آورده، فعال ساختن اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت کاهش تصدی‌های دولتی، اقدام برای کارآیی صندوق توسعه ملی، کاهش بودجه عمومی به نفت، توسعه پوشش‌های حمایتی از متقاضیان کار به جای تامین بی هدف یارانه، توسعه اشتغال مولد، حرکت به سمت ثبات اقتصادی در کنار توسعه روابط خارجی از جمله این فرصت‌هاست که البته اینها نیازمند حمایت مجلس است.

فرهنگی با تاکید بر اینکه قیمت ارز و سیاست‌های پولی و مالی کشوراز موضوعات مهم اقتصاد کشور است، ادامه داد: اظهارات و اقدامات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بالا نگهداشتن نرخ ارز با ایده‌ها و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور منافات آشکاری دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: آیا فردی که سکاندار بانک مرکزی است، تفاوت میان نوسانات ارز و روند تغییرات ارز را نمی‌داند؟ و اظهاراتش باعثافزایش نوسان ارز و گسترش بیشتر رکود اقتصادی می‌شود، آیا وی در قبال بانک‌های خصوصی و بنگاه‌های خاص اقتصادی مسئولیت دارد؟ یا مصالح عموم مردم و اصلاح بهبود اقتصاد کشور را در نظر می‌گیرد؟

فرهنگی تصریح کرد: در یک نظرسنجی علمی و ملی ۹۵.۸ درصد مردم موافق با کاهش نرخ ارز و ثبات آن در نرخ پایین‌تر هستند و تنها ۴.۲ درصد موافق ثبت نرخ ارز در بالا هستند. امیدواریم در محاسبات قانون بودجه سال آینده با توجه به مبنای نرخ ارز که با تفاهم دولت و مجلس انجام می‌شود، نرخ شناور مطابق با حکم قانون برنامه و به صورت تک نرخی عملیاتی شود تا ارز به کالا تبدیل نشود.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به وعده‌های انتخاباتی دولت اظهار داشت: دولت به وعده‌های خود در خصوص تورم عمل کند، در حال حاضر سیاست روشنی اعمال نمی‌شود و نظارت موثری نیز وجود ندارد، مردم بیش از این تحمل این تورم افسارگسیخته را ندارند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موجود مسئله مهم اشتغال و موضوع بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار از مسائلی است که بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان به ویژه نمایندگان قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچه سریعتر قانون بیمه بیکاران و حمایت از بیکاران متقاضی کار را تصویب کند و وزیر تعاون نیز به قولی که هنگامی که مجلس به او رای اعتماد داد، متعهد باشد و پیگیری‌های جدی را برای تائید نهایی و اجرایی شدن این قانون به عمل آورد.

عضو کمیسیون عمران، بیان کرد: دولت راهکار مناسبی برای فعال شدن پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد و در مواردی که انتقال ارز از داخل با مشکلات مواجه است، اولویت با تامین اقدام مربوط به زیرساخت‌ها باشد و در این معاملات اجازه داده نشود که کشور طرف معامله با دادن کالاهای کشور دیگر ۱۴ درصد سود بیشتر دریافت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مطالبات پیمانکاران اولویت پروژه‌های در حال اتمام و حرکت به سمت تامین زیرساخت ها با مدیریت صحیح میسر است.

این نماینده مردم تبریز در پایان به مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت و از مسئولان خواستار پیگیری آن شد.