دوست دارم با اسپانیا بازی کنیم

به گزارش افکارنیوز، از بولتون تا بارنزلی و برزیل؛ آندرانیک تیموریان در راه رسیدن تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل کمک شایانی به ایرانی‌ها کرد تا تیم ملی این کشور برای تابستان آینده بلیت سفر به سرزمین قهوه را به دست آورد. ایران کشوری ثروتمند با تاریخی غنی است ولی تاکنون موفق نشده از مرحله گروهی جام‌جهانی صعود کند.

از سال ۲۰۰۶ بود که فوتبالیست‌های شرق آسیا حضور خود را در لیگ برتر انگلیس پررنگ‌تر کردند ولی نامی چشمگیر از بازیکنان غرب آسیا در انگلیس به چشم نمی‌خورد و تنها سامی الجابر عربستانی بود که برای مدت خیلی کوتاهی برای ولورهمپتون بازی کرد و کریم باقری، یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران تنها به مدت ۱۸ دقیقه برای چارلتون مقابل ایپسوئیچ بازی کرد.

بازیکنان ایرانی در فوتبال آلمان تاثیر قابل‌توجه‌تری داشتند. علی دایی، مهاجم پیشین تیم ملی ایران که همچنان بهترین گلزن جهان در رده ملی است در سال ۱۹۹۹ با بایرن‌مونیخ به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دست یافت. پس از او علی کریمی و وحید هاشمیان هم جا پای علی دایی در بایرن گذاشتند. مهدی مهدوی‌کیا ستاره ایران در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هم چند سال برای هامبورگ بازی کرد. حتی رحمان رضایی، مدافع تیم ملی ایران سابقه بازی در سری A ایتالیا را دارد ولی در انگلیس نماینده‌ای از ایران آنطور که باید؛ حضور نداشته است.

سم آلاردیچ، سرمربی بولتون در تابستان ۲۰۰۵ بازیکنانی همچون جی‌جی اوکاچا، ایوان کامپو و هیدتوشی ناکاتا را به خدمت گرفت. او یک سال بعد آندرانیک تیموریان که تیم‌هایی از آلمان و ترکیه خواهانش بودند را جذب کرد. آلاردیچ تحت‌تاثیر بازی آندو در دیدار ایران مقابل مکزیک در جام‌جهانی ۲۰۰۶ قرار گرفت و همین کافی بود تا مسئولین بولتون را برای جذی این بازیکن ایرانی متقاعد کند.

آندرانیک تیموریان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ESPN» آمریکا گفت: حضور در بولتون تجربه‌ای فوق‌العاده بود و در آن تیم بازیکنان خوبی بازی می‌کردند. در آن برهه اگر اراده می‌کردیم که خوب بازی کنیم توانایی شکست هر تیمی را داشتیم. بقیه تیم‌ها همیشه شبیه ما بازی نمی‌کردند ولی ما تیمی با روح بزرگی بودیم و خیلی چیزها از بولتون آموختم.

حضور آندرانیک در این تیم شمال غرب لندنی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. او با جنگدگی خاص خود به ترکیب تیم راه یافت و در یکی از دیدارهای بولتون ۲ گل مقابل ویگان به ثمر رساند. زمانی که آلاردیچ در پایان فصل ۰۷-۲۰۰۶ بولتون را به مقصد نیوکاسل ترک کرد به نوعی پایان دوره این بازیکن ایرانی در بولتون بود. او زیر نظر سامی لی تنها یک بازی انجام داد و وضعیت با حضور گری مگسون روی نیمکت بولتون برای وی هم بهتر نشد. آندو راهی فولامی شد که روزهای خوبی را سپری می‌کرد ولی در تیمی که روی هاجسون هدایتش را به عهده داشت راه یافتن به ترکیب اول تیم کار دشواری بود. تیموریان به بارنزلی قرض داده شد ولی با مصدویتی داشت که نتوانست کمکی به این تیم کند تا اینکه سرانجام به آلاردیچ در بلکبرن ملحق شد.

حالا او برای استقلال تهران بازی می‌کند، تیمی که حضور پرشمار تماشاگرانش آرزوی هر تیم انگلیسی است ولی او نمی‌خواهد بازی مقابل ۱۰۰ هزار هوادار را با بازی در انگلیس عوض کند.

تیموریان گفت: بازی برای استقلال افتخاری برایم به حساب می‌آید ولی اگر این شانس را داشته باشم دوست دارم به عقب بازگردم. بازی در اروپا بهترین روزهای دوران حرفه‌ای‌ام بود. دوست دارم بازیکن ثابت باشم نه بازیکن تعویضی ولی با این وجود دوست دارم شانس برگشت به گذشته را پیدا می‌کردم. فوتبال در آسیا رو به رشد است ولی سرعت پیشرفت در اروپا خیلی بیشتر از این حرف‌هاست و بازیکنان باید سریعتر فکر و حرکت کنند. این تفاوت اساسی فوتبال آسیا و اروپا است.

اگر آندو در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل بدرخشد تاریخ می‌تواند تکرار شود ولی او نمی‌خواهد همانند جام‌جهانی ۲۰۰۶ در همان مرحله گروهی حذف شوند.

وی تصریح کرد: پیش از این در ۳ دوره جام‌جهانی حضور داشته‌ایم ولی تا کنون موفق به عبور از مرحله اول این رقابت‌ها نشده‌ایم. صعود به دور دوم این تورنمنت هدف اصلی ما به شمار می‌رود و از حالا تمرکزمان را روی این موضوع گذاشته‌ایم که چگونه از گروه خود صعود کنیم. برای رسیدن به این هدفم‌‎ تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد و این جایگاهی است که ایران به دنبالش است.

آیا چهارمین حضور برای ایران خوش‌یمن خواهد بود؟ ایران در اولین حضورش در جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با توجه به اینکه در گروه سختی قرار داشت ولی شروع معقولی داشت. ۲۰ سال پس از آن این تیم در فرانسه نخستین پیروزی‌اش در رقابت‌های جام‌جهانی را مقابل آمریکا جشن گرفت. ایرانی‌ها ۸ سال چشم انتظار ماندند تا جام‌جهانی بعدی را ببینند و حالا با تیمی که ترکیب خوبی از جوانان و باتجربه‌ها که برخی از آنها در فوتبال اروپا توپ می‌زنند امیدوارتر از گذشته است.

تیموریان گفت: در جام‌جهانی ۲۰۰۶ نتیجه خوبی نگرفتیم و از ۳ بازی که مقابل مکزیک، پرتغال و آنگولا داشتیم تنها یک امتیاز کسب کردیم. تجربه فوق‌العاده‌ای بود و چیزهای زیادی از آن آموختم. برای کسب تجربه‌ای مجدد در این تورنمنت بی‌صبرانه روزشماری می‌کنم. امیدوارم بتوانم در ترکیب تیم ملی بمانم و راهی برزیل شوم. در ایران تعداد بازیکنانی که تجربه حضور در دو دوره جام‌جهانی را داشته باشند زیاد نیستند و این انگیزه‌ای برای من است تا با تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل حضور پیدا کنم. رقابت‌های جام‌جهانی بالاترین سطح فوتبال جهان است و این فرصتی مناسب برای مقایسه خودمان با بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌های جهان است. این چالشی است که تمام بازیکنان به دنبالش هستند.

تیم ایران نسبت به دوره‌های قبل تیمی سازمان یافته و مستحکم‌تر زیر نظر کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال است و به طور حتم این تیم در تابستان بعد رقیبی جدی برای دیگر تیم‌ها خواهد بود.

هافبک ۳۰ ساله ایران خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم و ببینیم که قرعه‌کشی مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل به چه صورت خواهد شد ولی(با خنده ادامه می‌دهد) تک تک بازیکنان از تیم‌هایی که تمایل دارند روبه‌رویشان بازی کنند صحبت می‌کنند. من هم دوست دارم مقابل اسپانیا بازی کنم و اگر این قرعه به ما بیفتد چالشی فوق‌العاده خواهد بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی ESPN تیموریان از آن دسته بازیکنانی نیست که در داخل یا خارج از زمین از مسئولیت شانه خالی کند.