طلا بخریم یا نقره؟

به گزارش افکارنیوز، مریل لینچ یکی از بانک‌های آمریکایی روز جمعه ۲۷ سپتامبر آخرین بانک سرمایه‌گذاری بود که پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۱۴ را کاهش داد. این بانک پیش‌بینی خود برای قیمت طلا را با ۲.۱۷ درصد کاهش به ۱۲۹۴ دلار در هر اونس کاهش داد. دانیل لیان و دیگر تحلیلگران در یادداشتی گفتند: «در حال حاضر قیمت طلا تثبیت شده و با توجه به سقف بدهی‌های ایالات متحده، می‌تواند حمایتی باقی بماند. با این حال، به اعتقاد ما توجه سرمایه‌گذاران به صورتی پایدار بر روی کاهش تدریجی سیاست پولی ایالات متحده معطوف شده و خواهد بود.


از این رو، پیش‌بینی ما در خصوص قیمت طلا با فشارهای نزولی پایداری روبه‌رو شده است.» با توجه به بازگشت رشد اقتصاد جهانی، معتقدیم وضعیت فلزات گرانبهای ادواری‌تر، از جمله نقره که دارای کاربردهای صنعتی هستند، به احتمال زیاد بهتر از طلا خواهد بود. این بانک همچنین گفت واردات نقره چین در ماه آگوست افزایش یافته است.

به گفته لیان، بانک مریل به رغم نوسانات کوتاه‌مدت قیمت‌ها، اعتقاد به کاهش طولانی‌مدت قیمت طلا دارد. برای سال ۲۰۱۵، پیش‌بینی طلای مریل با ۸.۱۷ درصد کاهش به ۱۳۵۶ دلار رسید.

امسال، مریل انتظار دارد طلا با قیمت ۱۴۱۹ دلار بسته شود، که ۴ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی آن است. علاوه براین، اوایل این هفته، تحلیلگران در سیتی‌گروپ گفته بودند آنها فکر می‌کنند قیمت طلا قبل از پایان سال جاری به زیر ۱۲۵۰ دلار در هر اونس خواهد رسید؛ آنها خاطر نشان کردند تصمیم بانک فدرال‌رزرو در خصوص ادامه محرک اقتصادی به هیچ وجه سمت و سوی طلا را تغییر نداده است.

مورگان استنلی در همین روز تلفنی گفت، پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ به ۱۲۰۰ تا ۱۳۵۰ دلار در هر اونس برسد. پیش از این نیز هفته گذشته گلدمن ساکس گفته بود آنها معتقدند قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ سقوط خواهد کرد، و جفری کری رئیس تحقیقات کالا نیز علناً گفته بود نمی‌خواهد سقوط طلا به زیر هزار دلار در کوتاه‌مدت را رد کند.

همین‌طور برای نقره، مریل انتظار دارد قیمت آن تا پایان سال به حدود ۳۱.۲۴ دلار در هر اونس برسد، که تنها کمی پایین‌تر از تخمین‌های اولیه آن است. برای سال ۲۰۱۴، این بانک برآورد خود را با ۵.۴ درصد کاهش به ۳۸.۲۶ دلار در هر اونس رساند، در حالی که برای سال ۲۰۱۵، پیش‌بینی‌شده نقره به طور متوسط به ۵۳.۳۱ دلار در هر اونس برسد. این هفته همچنین گروهی از تحلیلگران در شرکت خدمات مالی سیتی معتقد بودند افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به نقره برای غلبه بر محرکه‌های عرضه و تقاضای ضعیف کفایت نمی‌کند. سیتی پیش‌بینی کرده نقره تا انتهای سال مالی جاری با افت در قیمت‌ها روبه‌رو خواهد بود.

قیمت‌های آتی نقره به دنبال اعلام فدرال‌رزرو در خصوص نکاستن از برنامه محرک اقتصادی خود، با افت شدیدی در قیمت‌ها رو به رو شد. بنا بر گفته این شرکت، افزایش عرضه معادن، تقاضای ضعیف صنعتی، قرار گرفتن نقره با طلا در یک سبد و تقویت دلار از جمله دلایلی هستند که احتمالاً فشارهایی را روی قیمت نقره وارد خواهد آورد. این شرکت نقره را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری خوب برای باقی‌مانده سال جاری توصیه نمی‌کند.

اواخر سال گذشته، این شرکت پیش‌بینی کرده بود قیمت نقره در سال ۲۰۱۳ به متوسط ۳۱ دلار خواهد رسید. سیتی همچنین پیش‌بینی کرده بود قیمت نقره در سال ۲۰۱۴ به ۵۰.۲۶ دلار سقوط خواهد کرد. در یک یادداشت تحقیقاتی که این هفته منتشر شد، سیتی پیش‌بینی کرده بود نقره در فصل سوم سال جاری به متوسط ۴۵.۲۱ دلار خواهد رسید. در فصل بعدی هم انتظار می‌رود قیمت نقره به ۲۰.۲۰ دلار سقوط کند.

عقب‌نشینی از خرید طلا
روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر طلا به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی بهتر از انتظار ایالات متحده با افزایش در قیمت‌ها روبه‌رو شد. این داده‌ها باعثکاهش نگرانی‌ها در خصوص قطع برنامه محرک اقتصادی این کشور شد.

یک هفته قبل نیز فدرال‌رزرو با تصمیم خود برای ادامه خریدهای اوراق قرضه خود باعثشگفتی بازار و در نتیجه افزایش قیمت فلزات گرانبها شده بود. والتر دولت، تحلیلگر استاندارد بانک گفت: حمایت‌های خوبی برای طلا در قیمت ۱۳۰۰ دلار وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد تقاضای فیزیکی آسیا برای جذب نقدی‌سازی‌های کنونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا کافی باشد؛ به ویژه با توجه به اینکه خروج از این صندوق‌ها از ابتدای ماه آگوست کند شده است. با این حال این تحلیلگر در مورد اینکه تقاضای طلا بتواند قیمت‌ها را به یک سطح صعودی ماندگار برساند، مطمئن نیست.

آقای دولت گفت: «تقاضای فیزیکی نسبت به قیمت‌ها بسیار حساس است؛ خریداران با نزدیک شدن قیمت‌ها به ۱۴۰۰ دلار از بازار خارج می‌شوند؛ در حال حاضر تقاضای فیزیکی حمایت خوبی در حدود ۱۳۰۰ دلار را برای طلا فراهم ساخته، اما این حمایت به احتمال زیاد با دور شدن از قیمت ۱۳۰۰ دلار، کاهش پیدا خواهد کرد.»

اوایل این هفته اطلاعات منتشره توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می‌داد بانک‌های مرکزی در ماه آگوست ۴۴ تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده‌اند، در این زمان قیمت طلا قبل از اینکه به ۱۳۷۰ دلار افزایش پیدا کنند، کمی به زیر ۱۳۰۰ تنزل یافته بود. با این حال، این ارقام توسط ترکیه، که ۲۳ تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده بود، متورم شده است.

مکواری گفت در هشت ماه نخست سال جاری کل خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی تنها ۱۳۹ تن بوده، به طوری که خریدهای ناخالص ۱۴۳ تن و فروش چهار تن بوده است.

متی ترنر تحلیلگر مکواری در این باره گفت: معلوم است خریدهای کنونی از سطحی که در سال‌های اخیر شاهدش بودیم، در حال عقب‌نشینی است. در هشت ماهه نخست سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، ارقامی(خریدهای خالص) که به صندوق بین‌المللی پول گزارش شده بود حدود ۲۰۰ تن بود.

آقای ترنر گفت داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌داد بانک معاملات بین‌المللی در این مدت ذخایر خود را با ۶۶ تن کاهش(و ۱۲۰ تن در سه ماه گذشته) به ۴۱۹ تن رسانده است.

بن بست بودجه آمریکا
روز دوشنبه سی‌ام سپتامبر قیمت طلا به بالاترین سطح خود در بیش از یک هفته گذشته رسید و توانست اولین افزایش سه ماهه خود را در یک سال گذشته به ثبت برساند؛ در این روز نگرانی‌ها در خصوص ورشکستگی دولت ایالات متحده به دلیل بن‌بست بودجه باعثافزایش تقاضای این فلز گرانبها شد.

روز یکشنبه ۲۹ سپتامبر، اریک کانتور رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه را تصویب و با این رای از ورشکستگی دولت فدرال آمریکا جلوگیری به عمل آورد. رویترز نیز گزارش داد مجلس نمایندگان آمریکا، به رغم تهدیدهای پیشین کاخ سفید، لایحه به تعویق انداختن تامین بودجه قانون خدمات درمانی باراک اوباما به مدت یک سال را به تصویب درآوردند.

گرچه جمهوری‌خواهان لایحه بودجه آمریکا را تصویب کردند اما به تعویق انداختن یک‌ساله تامین بودجه طرح خدمات درمانی اوباما، جنجال جدیدی را بین اوباما و جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به راه خواهد انداخت. قیمت طلا در سه‌ماهه منتهی به این تاریخ ۵.۸ درصد افزایش یافته که حاکی از اولین افزایش سه‌ماهه از سپتامبر سال ۲۰۱۲ تا سپتامبر کنونی است.

به گفته تحلیلگران، با این حال بازار در خصوص تامین مالی دولت و سقف بدهی‌های آن صبور است؛ با توجه به خریدهای موجود، انتظار می‌رود طلا در قیمت ۱۳۲۴ دلار حمایت شود. تضعیف دلار بایستی از طلا حمایت کرده و همچنین با توجه به افزایش بازدهی اوراق قرضه ایالات‌ متحده، طلا می‌تواند حمایت‌هایی را دریافت کند.

به گفته گلدمن ساکس، محرک پولی فدرال‌رزرو و بحث‌هایی که بر سر بودجه این کشور در میان قانونگذاران وجود دارد، ممکن است به ورشکستگی دولت منجر شود که این خود به معنی احتمال افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۱، بر سر افزایش سقف بدهی‌های خود با بن‌بست مواجه شده بود که در نهایت طلا در تاریخ ششم سپتامبر به رکورد ۱۹۲۳ دلار رسید. هم‌اکنون ترازنامه فدرال‌رزرو بعد از سه دور تسهیل مقداری به رکورد ۷۳.۳ تریلیون دلار افزایش یافته است.

بانک‌هایی همچون گلدمن ساکس، شرکت سیتی گروپ و مورگان استنلی می‌گویند، طلا احتمالاً با بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده، در سال آینده کاهش‌های خود را از سر خواهد گرفت.

بارکلیز ۲۷ سپتامبر گفت: تصمیم بانک فدرال در خصوص کاهش تدریجی خریدهای خود موقتی بوده و شمش ممکن است به متوسط ۱۲۷۰ دلار در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۴ برسد. اکثر تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ(۱۸ و ۱۹ سپتامبر) انتظار دارند فدرال‌رزرو برای کاهش خرید اوراق قرضه ۸۵ میلیارد دلاری خود تا ماه دسامبر منتظر بماند. نظرسنجی ماه آگوست نشان می‌داد تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر از خریدهای خود خواهد کاست که این گونه نشد.

روز ۱۸ سپتامبر برنانکی رئیس فدرال‌رزرو گفت، خریدهای آتی به تغییرات در داده‌های اقتصادی وابسته است.