قیمت شیر آزاد شد

به گزارش افکارنیوز، امروز در کارگروه ویژه تصمیم‌گیری شد تا قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی آزاد شود و مفهوم آن این است ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری برای این گونه کالاها نخواهد بود.

پیش‌ از این فرآورده‌های لبنی مانند کره جزء گروه یک کالاهای اساسی محسوب می‌شد و قیمت‌گذاری آن بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان بود.

حدود یک ماه پیش مصوب شد، دیگر ارز ۱۲۲۶ تومان به واردات کره و نیز نهاده‌های دامی اختصاص نیابد و با این تصمیم این نوع کالا از گروه کالاهای اساسی خارج شد.

موافقان پیشنهاد آزاد شدن قیمت شیر در این جلسه معتقد بودند که اگر دولت ارز ارزان به این کالاها تخصیص نمی‌دهد و از گروه کالاهای اساسی خارج می‌کند، بنابراین قیمت آن نیز باید آزاد شود.

موافقان این نظر گفتند، قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی باید از گروه اولویت یک کالاهای اساسی به گروه ۳ تغییر یابد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی به خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: امروز این صحبت‌ها در کارگروه ویژه مطرح شد، اما هرگونه تصمیم و مصوبه‌ای باید فردا از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شود.

به گفته باکری، تا زمانی که این مصوبه از سوی ستاد تنظیم بازار صادر نشود، این تصمیمات مبنای درستی ندارد.

به گزارش فارس، پیش از این نیز دامداران و کارخانه‌های لبنی همواره مترصد افزایش قیمت بودند و طی دو سال گذشته همواره به انواع بهانه‌ها قیمت شیر را بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داده‌اند؛ آزاد شدن قیمت شیرخام موجب بالا رفتن قیمت، کاهش بیش از اندازه سرانه مصرف و تهدیدی برای سلامتی جامعه خواهد بود.

سرانه مصرف شیر در کشور ۸۰ کیلو گرم یعنی نصف میانگین جهانی است و در برنامه پنجم توسعه قرار است به ۱۶۵ کیلوگرم برسد.

بسیاری از کشورهای اروپایی سرانه مصرف ۴۰۰ کیلو گرم نیز دارند.