والدین تسلط خود را بر نوجوانان اعمال کنند

به گزارشافکارنیوز،دکتر محمد زارع نیستانک با اشاره به اینکه اغلب والدین تمایل دارند محدودیت‌هایی را برای خروج فرزندان از منزل درنظر بگیرند، گفت: پدر و مادرها با پرسش سوالاتی نظیر کجا می روی یا با چه کسی بیرون می‌روی؟ هیچ نوع اطلاع تازه‌ای دستگیرشان نمی‌شود و در نهایت ناامید و ناکام می شوند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش اصول و قوانین به نوجوانان کار ساده‌ای نیست، گفت: بعضی از والدین می‌ترسند که اگر بیش از حد برای نوجوانان محدودیت قایل شوند ممکن است به احساسات آنها لطمه بزنند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: تا زمانی که نوجوان به سن ۱۸ سالگی نرسیده، مسئولیت مستقیمش با پدر و مادر است و قطعا نمی تواند همیشه بهترین تصمیم را برای مصلحت خود اتخاذ کند.

دکتر زارع نیستانک یادآور شد: نوجوان‌ها غالبا به صورت هیجانی و بدون خویشتن داری رفتار می‌کنند و رفتار رویاگونه شان موجب می‌شود مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده برایشان پیش بیاید را نادیده بگیرند، بنابراین بیشتر مسئولیت تصمیم گیری در این سنین برعهده والدین است.

وی تصریح کرد: اگر والدین صلاح نمی دانند که نوجوان وقتش را با گروه خاصی از دوستانش بگذراند، این حق و مسئولیت را دارند که تسلط خود را اعمال کنند.

دکتر زارع نیستانک گفت: روشی که هر پدر و مادر برای بزرگ کردن فرزندشان دارند، تا زمانی که ثبات دارد و همراه باعشق است، برای آن خانواده بهترین روش است، هیچ روشی وجود ندارد که برای همه مردم درست یا برای همه غلط باشد.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه احترام متقابل میان والدین و فرزندان اهمیت دارد، گفت: والدین باید در مورد مسائلی که با نوجوان اختلاف نظر دارند، با وی صحبت کنند و به نظر او هم توجه داشته باشند و بدون اینکه داد بزنند یا موعظه کنند برای او توضیح دهند که چرا در مورد بعضی مسائل به شدت مخالف یا موافق هستند.

دکتر زارع نیستانک تاکید کرد: والدین باید برای نوجوان مشخص کنند که در مورد یک مسئله خاص، برای او امکان چانه زدن وجود دارد یا نه، اگر نوجوان احساس کند که او را گول می زنند و در مورد مسئله‌ای که واقعا روی آن احاطه ندارند، تظاهر می کنند آنها عصبانی می‌شوند.

وی در پایان گفت: ضرورت دارد والدین تصمیم ها و قضاوت های خود را به صورت واضح و شفاف برای فرزندشان توضیح دهند او باید بداند که ممکن است از بعضی قوانین خوشش نیاید اما تازمان ۱۸ سالگی تصمیم گرفتن بر عهده والدین است.