گزارش اشپیگل از «جن کوتوله» مذاکرات هسته ای!
گروه بین الملل:

کاترین اشتون حامل عنوانی پر سر و صداست «نماینده عالی امورخارجه اتحادیه اروپا و سیاست های امنیتی». اما کار روزانه‌ی این دیپلمات بریتانیایی زرق و برق کمتری دارد. وقتی در سال ۲۰۰۹ به این مقام منصوب شد، مورد تمسخر رسانه‌ها به عنوان «انتخاب چهارم» واقع شد؛ به او حتی لقب «جن کوتوله» دادند و وقتی همکاران آمریکایی یا آسیایی‌اش بعد از ملاقات سوار هواپیماهای اختصاصی می‌شوند، اشتون صبورانه منتظر هواپیمای معمولی مسافربری است؛ چراکه اتحادیه‌ی اروپا از دادن هواپیمای کاری به او مضایقه می کند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از اشپیگل آنلاین، اما امروز اشتون ۵۷ ساله به طور ناگهانی در کانون دیپلماسی جهان قرار دارد؛ هرکس که این روزها درباره‌ی او حرف می‌زند، مهارت و سرسختی‌ او را در گفت‌وگو و همچنین استقامت و استعداد سیاسی ستایش می کند. می گویند، همتای آمریکایی اشتون، جان کری بسیار به او اعتماد دارد. آلکساندر گراف لامبسدورف آلمانی، رییس حزب دموکرات‌های آزاد در پارلمان اروپا در مورد اشتون معتقد است: «او با احتیاط و حساس است و در عین‌حال سرسخت است. این ویژگی‌ها، او را به مذاکره‌کنند‌ه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند.»

اشپیگل در ادامه نوشت؛ دلیل این همه شورو شوق اما شروع مذاکرات مهم درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران است که قرار شده در ۱۵ اکتبر در ژنو آغاز شود. پس از آن که گمان می رفت مذاکرات با شکست موجه شده است. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دوشنبه‌ شب بعد از دیدار با بنیامین نتایناهو، نخست وزیر اسراییل گفت که در مذاکرات سوییس می‌خواهیم بیازماییم که آیا ایران در رعایت تعهدات بین‌المللی خود جدی است یا خیر.

آنطور که منابع دیپلماتیک می گویند رنسانس سیاسی با تلاش های کاترین اشتون اتفاق افتاده است. در ماه های اخیر او چهار بار با همتای ایرانی خود جواد ظریف که در آمریکا تحصیل کرده، گفتگو داشته است.

این فکر از اشتون بود که ظریف با وزیران خارجه‌ی گروه شش دیدار کند. گروه شش که اغلب دچار چنددستگی است، اشتون را به عنوان مذاکره‌کننده‌ی خود پذیرفت.

این زن انگلیسی از دولت جدید ایران هدفمند دنبال مناسبات بهتر با اتحادیه‌ی اروپاست حمایت می‌کند. روحانی تازگی به رییس پارلمان اروپا نوشت: «یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جدید ایران این است که از طریق تفاهم بهتر، دوره‌ی سیاسی جدیدی را آغاز کند.»

در تهران این‌ که دادگاه اروپا بخشی از تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا را علیه ایران لغو کرد، باعثخوشحالی شد. قضات این دادگاه اعلام کردند که متوقف کردن دارایی‌های هفت شرکت ایرانی غیرقانونی است.

با این وجود بارها رسما گفت‌وگوهایی درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران انجام شد که همگی ناکام ماند اما نمایندگان گروه شش این برداشت را دارند که دولت جدید ایران این‌بار جدی است. از این گذشته در غرب بنا را بر این می‌گذارند که سیاست جدید ایران موافقت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر(معظم انقلاب اسلامی ایران) را دارد.

طرف ایرانی حتی اعلام کردند که قصد دارند مناقشه‌ی هسته ای ایران را طی شش تا دوازده ماه حل کنند. هرچه باشد روحانی به انتخاب‌کنندگان‌اش وعده داده که اوضاع اقتصادی ایران را بهتر کند و شرط این کار پایان تحریم‌های بین‌المللی است.

روحانی پیشنهاد اوباما را برای دیداری در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رد کرد. حتی یک گفت‌وگوی تلفنی با اوباما که اولین تماس رسمی بین روسای دو کشور از سال ۱۹۷۹ است، باعثتظاهرات خشم‌گینانه‌ای علیه روحانی شد.

اشپیگل ادعا کرد؛ دولت ایران اما تاکنون امتیازهای اساسی نداده است. با این وجود وقت تنگ است؛ زیرا طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
دیپلماتهای اتحادیهی اروپا موضوع لغو تحریم ها را قبل از توقف غنیسازی اورانیوم منتفی می دانند. لامبسدورف، کارشناس سیاست خارجی محتاطانه میگوید: روحانی در وضعیت پیچیدهای مانند پاپ فرانسیس است؛ هر دو میکوشند نظام فرتوت را باز کنند. هنوز کسی نمیداند که آیا موفق میشوند یا نیروهای مخالف بیش از حد قدرت دارند.