ظریف: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار من با جان کری نابجا بود

به گزارشافکارنیوز،تیتر اول امروز - سه‌شنبه ۱۶/۷ / ۹۲ - روزنامه کیهان بسی قابل تامل و در عین حال خواندنی بود: " ظریف: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود ".

کیهان نوشت: برخورد ظریف با نظر ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب درباره سفر نیویورک که ضمن تقدیر از تحرک دیپلماسی دولت و اعلام اعتماد به آن، برخی اقدامات انجام شده در این سفر را «به جا» توصیف نکرده بودند، می‌تواند و باید نشانه‌ای از صداقت وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه سیاست خارجی تلقی شود.

در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به منظور توضیح و تشریح روند مذاکرات و اقدامات انجام گرفته هیئت ایرانی در سفر نیویورک تشکیل شده بود، دکتر ظریف در پاسخ رئیس کمیسیون که نظرایشان را درباره اقداماتی پرسیده بود که رهبر معظم انقلاب آنها را «به جا» ندانسته بودند، در کمال صداقت گفته بود «ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفتگوها در حدی که انجام شده، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما این است که ایشان اولاً؛ به گفتگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان کری را از اقدامات نابجای دیگر سفر می‌دانند.»

این برخورد صادقانه و در خور تحسین وزیر امور خارجه کشورمان در حالی است که برخی از جریانات سیاسی بدسابقه و شماری از دولتمردان محترم از گفتگوی تلفنی دکتر روحانی و اوباما با عنوان «شکسته شدن تابو»، گام اول برای آغاز مذاکرات و رابطه با آمریکا یاد می‌کردند.

بعد از برخورد خصمانه اوباما، جان کری، کنگره و برخی دیگر از مقامات آمریکایی با خوشبینی و صداقت ارائه شده از سوی هیئت ایرانی انتظار می‌رفت که جریانات و دولتمردان مورد اشاره با عبرت گرفتن از این واکنش خصمانه و پی بردن به این واقعیت که دولت آمریکا شایسته اعتماد نیست، به اظهارنظرهای یاد شده خاتمه دهند ولی با کمال تعجب مشاهده شد که نه فقط به این واقعیت ملموس کمترین توجهی نکردند بلکه پا را فراتر نهاده و حتی از گفتگوی دکتر روحانی و اوباما با عنوان «عنایت الهی»! یاد کردند.

شرایط و فضای سیاسی توهم انگیزی که رسانه‌های داخلی و خارجی درباره گفتگوی دکتر روحانی و اوباما فراهم آورده بودند، اهمیت و ارزش برخورد صادقانه دکتر ظریف با منویات اعلام شده رهبر معظم انقلاب را مضاعف می‌کند و حاکی از آن است که ایشان در اجرای دیپلماسی تحت مسئولیت خود، نظر رهبر معظم انقلاب را بر صدر می‌نشانند.

گفتنی است محمد جواد ظریف در جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم و به هنگام ارائه برنامه کاری خود تاکید کرده بود که «سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و براساس قانون اساسی و تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد».

شايان ذکر است که "حجتالاسلاموالمسلمين دکتر حسن روحاني"، رئيس جمهور محترم کشورمان نيز در جلسه يکشنبه شب هيئت دولت ضمن تشکر از حمايتهاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي از دولت، تاکيد کرد: دولت در حرکت رو به جلوي خود براساس منافع ملي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري گام برخواهد داشت.