سراج: «آمبودزمان» ریشه در تاریخ و آموزه‌های اسلامی دارد

به گزارشافکارنیوز،ناصر سراج ضمن خوشامدگویی به میهمانان و مدعوین سیزدهمین اجلاس آمبودزمان به تاریخچه این اجلاس اشاره کرد و گفت: نگاهی به تاریخ گویای این واقعیت است که نهاد نظارت و بازرسی و اکنون تحت عنوان آمبودزمان به کار می‌بریم به‌عنوان یک مکانیزم حفاظت از حقوق شهروندان در قبال طبقه حاکم بر جامعه، ریشه در آغاز زندگی اجتماعی تمدن بشریت دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، تأسیس آمبودزمان را دارای منشأ و ریشه اسلامی دانست و تأکید کرد: اگرچه این کلمه از زبان سوئدی وارد ادبیات حقوقی دنیا شده، لیکن مبنای تأسیس نهادی به‌نام آمبودزمان، ریشه در تاریخ و آموزه‌های اسلامی دارد.

وی در تشریح شکل‌گیری آمبودزمان اظهار داشت: پادشاه سوئد پس از جنگ ۱۷۰۹ میلادی مجبور به پناه بردن به دولت اسلامی عثمانی شد و در آنجا با این واقعیت آشنا شد که براساس آموزه‌ها و مقررات اسلامی، حکومت‌ها باید در قبال رفتار خویش و نحوه استفاده از خزانه عمومی در محضر یک نهاد مستقل به‌نام دیوان عدالت جوابگو باشند لذا دفتری را به‌نام آمبودزمان با وظیفه نظارت بر عملکرد نهادهای دولتی تأسیس کرد.

سراج با اشاره‌ای گذرا به تأسیس حقوقی آمبودزمان در جامعه آسیایی افزود: حرکتی که بیش از ۱۶ سال از تأسیس مجمع آسیایی آمبودزمان می‌گذرد، حرکتی است که با توجه به اهمیت موضوع بازرسی و نظارت بر عملکرد نهادهای عمومی و حفاظت از حقوق شهروندان مورد توجه نهادهای مسئول در کشورهای آسیایی قرار گرفته و زمینه‌ساز تشکیل نهادی بوده تا بستری باشد برای همکاری بیشتر و تبادل اندیشه و تجربیات اعضا.

وی ۱۶ آوریل ۱۹۹۶ را نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای قاره کهن آسیا دانست و افزود: در حقیقت باید روز ۱۶ آوریل ۹۶ را سنگ بنای تأسیس این نهاد به‌عنوان یک نهاد حرفه‌ای غیردولتی، غیرسیاسی و مستقل دانست و در حال حاضر بیش از ۲۷ نهاد نظارتی از ۱۹ کشور به عضویت این انجمن درآمده است. این مسئله با توجه به گستره جغرافیایی خود می‌تواند نشان از اهمیت این نهاد و زمینه‌ای برای گسترش بیش از پیش آن باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: نگاهی جامع و فراملی به توانمندی‌ها، نیازها و کاستی‌ها، در جهت ایجاد تحولاتی مؤثر در مسیر اجرای وظایف نظارتی میان کشورهای مختلف کاملاً محسوس است و ما در این اجلاس حول ۴ محور اساسی داشتن آمبودزمان حرفه‌ای و کارآمد، افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی، تقویت و نقش و جایگاه نظارتی و بازرسی در جامعه و نقشه راه آینده آمبودزمان ۲۰۲۰ به تبادل نظر خواهیم پرداخت.

وی همچنین استقلال و بیطرفی، شفافیت، قاطعیت و حفظ اعتبار و در دسترس بودن را ۳ اصل اساسی در مقوله نظارت و بازرسی دانست.