روحانی: در سیاست خارجی به اندازه ۵۰۰ روز کار کرده‌ایم

به گزارشافکارنیوز،حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان که با شعار " امید به تحقق حماسه اقتصادی با تدبیر نخبگان " در سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو، برگزار شد، با بیان اینکه دولت به سوی نخبگان دست نیاز دراز می‌کند، گفت: نخبگان در اقتصاد، سیاست و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنند و ما می‌توانیم با کمک شما مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در جلسه فردای هیئت دولت، سازوکاری برای استفاده وزرا و دستگاه‌ها از نخبگان جوان پیش‌بینی می‌‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور با حضور نخبگان احساس قدرتمندی می‌کند، گفت: اولین وظیفه نخبگان این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنند.

روحانی تاکید کرد: ۵۰ روز است که دولت را تحویل گرفتیم، اما در سیاست‌خارجی قدم‌هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشتیم.

وی اظهار داشت: در زمینه اقتصادی نیز در حد ۵۰ روز قدم‌های تأثیرگذاری برداشته‌ایم و دولت تمامی بدهی خود را به کشاورزان پرداخت کرده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی تنها دولتی هستیم که در اوایل مهرماه به مردم اعلام کردیم که این دولت تمام بدهی‌های دولت به کشاورزان را تا چند روز قبل پرداخت کرده است. تنها دولتی هستیم که در طول ۵۰ روز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم برای خرید کود به کشاورزان اختصاص داده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد، خاطرنشان کرد: با این کار دولت، هم‌اکنون کشاورزان دلگرم کار شده‌اند.

وی در ادامه به اقدامات دولت در زمینه صنعت و توسعه اشاره کرد و افزود: در ۵۰ روز قدم‌های مهمی را برداشتیم. در زمینه دارو قدم‌های خوبی را برداشتیم البته می‌دانیم اقلیتی هستند که هر کاری دولت انجام دهد شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود و در اینجا عرض می‌کنم که این دولت به انتقاد منتقدین هم افتخار می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اما به عزیزان منتقد عرض می‌کنم که انتقاد سازنده خاص ما است و آن را برای کشور مفید می‌دانیم. همه کار می‌کنیم تا سخنان نیش‌دار را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق معیار سخنان است.

روحانی با بیان اینکه من با همه احساس به جمع پرشور شما نگاه می‌کنم و به نمایندگی از ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم که با حضور شما نخبگان جوان، کشور می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند، افزود: همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر است. نخبه غیر از برنده مدال است و نخبه غیر از شاگرد اول کنکور است.

وی تصریح کرد: استعداد برتر، استعدادی است که هر موقع این پتانسیل برتر به علیت و فعلیت درآمد بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد و اگر این استعداد برتر در نهایت به قدرت ملی یا ثروت ملی تبدیل شد آنگاه نخبه آفریده شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولین منظور ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم و این از وظایف بنیاد ملی نخبگان کشور است، گفت: ما باید استعدادهای برتر را جستجو کنیم و آن را در محیط درست قرار دهیم چرا که استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای رشد جامعه تاثیرگذار باشد.

روحانی خطاب به نخبگان حاضر در این مراسم گفت: من به شما عزیزان به نمایندگی از هزاران نخبه سراسر کشور عرض می‌کنم که استعداد برتر را هم باید مراقبت کرد تا استعداد برتر بماند.

وی به دوران دانشجویی خود در دانشکده حقوق دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: آن زمانی که من وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شدم شاگردان اول در پایان ترم نفرات اول، دوم و سوم نبودند و حتی در پایان سال چهارم همه آن نفرات اول در ورود به دانشگاه از افراد دارای رتبه ۲۰ به بعد بودند.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی پس از پایان سال چهارم دانشگاه یعنی سال ۵۱ و ۵۲ به دوره کارآموزی در دادگستری‌ها رفتیم آنهایی که در امتحانات ترم نفر اول شدند در کارآموزی نفر اول بودند و بر عکس آنهایی که در کارآموزی‌ها نفر اول بودند در مقطع فوق‌لیسانس از اولی‌ها نبودند.

روحانی در ادامه با طرح این پرسش که چه باید کنیم که استعداد برتر در مسیر برتر خود بماند و یا حتی برتر از آنی باشد که هست و اینکه چگونه این استعداد را در خدمت پیشرفت کشور قرار دهیم؟ گفت: این هدف باید مدنظر همه ما باشد. همه دیدند که حماسه سیاسی را مردم با رهنمودهای رهبری خلق کردند و حتی در این میان دانشجویان، نخبگان و فرهنگیان نقش ارزشمندی را ایفا کردند و صدای نخبگان جامعه نه تنها از محلات تهران عبور کرد بلکه در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور نیز به گوش رسید.

وی افزود: در رای روستایی‌ها و در تعداد حضور و حتی نوع انتخاب، هیچ فرقی با مرکزیت بزرگ‌ترین شهرها نداشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به نخبگان جهان خود مغروریم و به آن افتخار می‌کنیم، گفت: ما به روستائیانمان، به ملتمان و به ایرانی بودنمان افتخار می‌کنیم. ما باید حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه آفریدنی و خلق‌کردنی است و بدون تلاش، کوشش، انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد، افزود: اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است. آمار و ارقام به شما می‌گوید که بزرگ‌ترین درآمد ارزی و ریالی را صادرات می‌سازد؛ چه صادرات نفتی و چه صادرات غیرنفتی.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید در زمینه اقتصاد با دیگر کشورها رقابت داشته باشیم چرا که بدون رقابت با اقتصاد دنیا، اقتصاد پایداری نخواهیم داشت. ایده و اختراعات نخبگان باید در نهایت در صنعت و بازار ما حضور پیدا کند و این حضور در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشیم وگرنه واردات ارزان و با کیفیت دیگران، تولیدات شما را از صحنه خارج خواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما توان رقابت با دیگران را داشته باشیم، نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم البته باید خودمان را باور کرده و به خود اعتماد کنیم و استقامت و مقاومت داشته باشیم، البته باید در برابر نقشه دیگران با تدبیر و نه با شعار، نهراسیم.

وی با بیان اینکه با تدبیر می‌توانیم برابر همه قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما حرکت می‌کنند، ایستادگی و مقاومت کنیم، به نیازمندی و تلاش نخبگان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس تقریبا سیستم‌های پدافندی موثر قادر به فعالیت نبودند. آن زمان بهترین موشک ما هاگ بود و جا دارد که یاد کنیم از شهید ستاری و بابایی و خوشحال هستیم که نخبه‌ای از خانواده ایثارگر، مسئولیت بنیاد نخبگان را بر عهده گرفته است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس در مقطعی فقط یک لامپ قدرت داشتیم که کار می‌کرد. با شدت حملات صدام این لامپ قدرت از کار افتاد و به تبع آن لامپ‌های وابسته به آن، قدرت خود را از دست دادند. ما فردای آن روز با عده‌ای از مسئولان صحبت کردیم و قرار شد کارگاهی را برای عده‌ای جوان که در این زمینه تخصص داشتند قرار دهیم. کارگاه به این جوانان اعطا شد و مسئول کارگاه به من گفت که ما به چند تخت نیز نیاز داریم. گفتم برای چه؟ گفت که نمی‌خواهیم به خانه برگردیم و تا زمانی که این لامپ احیا نشود، در کارگاه می‌مانیم و شبانه‌روز کار می‌کنیم و حقیقتا ماندند و آن لامپ در عرض ۲ ماه احیا شد.

روحانی افزود: ما در سیستم اسکایگارد و اورلیکن نیز مشکلات راداری داشتیم که بچه‌های دانشگاه شریف به کمک ما آمدند و توانستند مشکل ما را حل کنند.

وی با بیان اینکه ما امروز نیاز به نخبگانی داریم که آستین را بالا بزنند، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سوی شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در بیوتکنولوژی و نانو به شما نیاز داریم بلکه در اقتصاد و سیاست هم نیازمند شما هستیم.

" بیایید، تدبیر از شما و امید از ما و یا اصلا ناچار شوم جمله‌ام را اصلاح می‌کنم که بگویم، امید هم از شما. ما باید پروژه مشترکی را آغاز کنیم و دست به دست هم دهیم که از سمتی دولت و از سمتی دیگر نخبگان و حلقه وصل بین ما و شما هم بنیاد نخبگان است ".

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید دولتی «اذن‌الخیر» باشیم، گفت: اولین قدم دولت این است که حتما گوش شنوا خواهد داشت و پیشنهادات شما را می‌شنود و دومین قدم دولت هم حمایت در زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی برای پیشرفت ایده‌های نخبگان است.

روحانی سومین قدم دولت را مشارکت با نخبگان در همه امور و در همه تصمیم‌سازی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: همه وزرا، سازمان‌ها و بخش‌های مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید از نخبگان جوان استفاده کنند و بهترین را برگزینند.

وی از تصمیم خود برای تعیین سازوکاری برای مشارکت نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها خبر داد و گفت: ‌ فردا در جلسه هیئت وزیران خواهم گفت که سازوکاری را پیش‌بینی می‌کنم تا از ایده‌های نخبگان جوان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس‌جمهور به جمله‌ای از لوئی پاستور اشاره کرد و افزود: پاستور می‌گوید که در تلاش و کوشش برای تحقق و پیشرفت، از سختی‌های روزگار نهراسیم. نگذاریم یأس‌ها دامن ما را فرا بگیرد. با روحی سرشار از امید در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به تلاشمان ادامه دهیم. اولین سوال این است که برای یادگیری خود چه کردیم؟ و دومین سوال این خواهد بود که برای رای جامعه و مردم کشورمان چه کردیم؟ و آن چنان این سوال‌ها را ادامه دهیم و در کنار آن تلاش و کوشش داشته باشیم که احساس کنیم ما هم در پیشرفت کشور ولو اندک نقش داشته‌ایم. آنگاه است که نشاط دائم در ادامه زندگی ما همراه خواهد بود.

روحانی ادامه داد: پاستور در پایان جمله‌اش می‌گوید که مهم نیست زندگی چه پاداشی را به ما داده، مهم آن است که ما در پیشرفت کشور چه نقشی ایفا کردیم.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ما نیز از نخبگان کشورمان باید چنین احساسی داشته باشیم و نخبگان ما باید بگویند که ما برای کشور چه کرده‌ایم نه آنکه کشور برای ما چه کرده است. اگر ما برای مردم و جامعه و رشد کشور تلاش کنیم آنگاه مردمی بزرگ و قدرتمند روبروی ما خواهند بود و قدر خدمات شما را خواهند دانست.

" ممکن است شما بگویید که کشور برای نخبگان چه کرده است؛ من این را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر خدمات بزرگی را پیش روی نخبگانشان می‌گذارند که بنده این را هم رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر لوازم مورد نیاز برای پیشرفت و تحقق ایده‌ها آماده‌تر است. من این را هم رد نمی‌کنم و نیز آن را می‌پذیرم. کشورهایی هستند که وسایل آسوده‌ خاطر زندگی برای نخبگانشان فراهم کرده‌اند و بنده این را هم رد نمی‌کنم و قبول می‌کنم، اما بدانیم که ما امروز به ساختارهایی نیاز داریم که دولت بتواند نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری کنند که صنعت ما دنبال آنها برود ".


وی با بیان اینکه باید کاری کنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر نخبگان و ایده آنان فراهم‌تر کند، گفت: می‌دانم در مواردی دولت باید کمک کند و گاهی باید سرمایه‌گذاری نیز از طرف بخش خصوصی یا ارگان‌های دیگر انجام دهد چرا که معلوم نیست یک طرح در نهایت مثمر ثمر می‌شود یا خیر؟ می‌دانم دولت برای تجاری‌سازی به کمک نخبگان باید بشتابد. می‌دانم صنعت راهبردی تصویب شده و کار خوبی بوده است و از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر می‌کنم. اما باید بگویم که صنعت راهبردی کافی نیست، گرچه لازم است و باید کاری کنیم که صنعت راهبردی تضمین اجرایی داشته باشد و در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت همه مشکلات جامعه را امروز لمس می‌کند و با آمار و ارقام و بدهکاری‌های کلان دولت آشناست، افزود: این دولت به خوبی می‌داند که برای عبور از راه پر پیچ و خم چقدر تلاش و تدبیر نیاز است، اما به همان اندازه هم می‌داند که حل مشکلات در آینده با کمک مردم، دست‌اندرکاران و شما نخبگان میسر خواهد بود و به همین دلیل امیدوارتر است.

روحانی در پایان خطاب به نخبگان حاضر در مراسم گفت: من به شما قول میدهم که معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را خواهد داشت تا در سال آینده اگر در محضر شما قرار گرفتیم (البته نمیخواهم بگویم فراغ ما یکساله خواهد بود) تلاش خواهیم کرد، شرمندهتان نباشیم.