پوتین: آمریکا نمی خواهد القاعده به قدرت برسد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از خبرگزاری «نووستی»، " ولادیمیر پوتین " رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که، از جمله در مورد سوریه، وجود دارد که البته در این مورد جنبه فنی داشته و دو طرف بالاخره موفق شدند اختلافات را کنار گذاشته و اکنون پیشرفتی در این خصوص حاصل شده است.

پوتین در پایان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام(اپک) در جزیره بالی در اندونزی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: در رابطه با سوریه باید بگویم که ما دارای اختلافات بودیم که البته جنبه فنی داشتند، چرا که آمریکا هم قطعا نمی‌خواهد تا القاعده در سوریه به قدرت برسد، درست است؟

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: ما یک هدف مشترک داریم که آن هم برقراری ثبات در منطقه، توسعه دموکراسی و ایجاد شرایط برای تحقق حقوق همه مردم سوریه با هر ملیت و مذهبی است. وضعیت سوریه در این رابطه بسیار دشوار است. ما در مورد راه رسیدن به این اهداف مشترک اختلاف نظر داشتیم، ولی اکنون همانطور که می‌دانیم ما توانستیم بر این اختلافات فایق آمده و پیشرفتی در این رابطه بدست آوریم.

وی گفت: ما با شرکای آمریکایی خود به توافق رسیدیم که در دورنمای کوتاه مدت چه و چگونه اقداماتی را در این راستا انجام دهیم.

پوتین در پاسخ به سئوال دیگری تاکید کرد که روسیه خواستار گسترش شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی در مورد سوریه، از جمله اندونزی، بعنوان یکی از کشورهای بزرگ مسلمان است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد این خطر که " بشار اسد " در خصوص مسئله نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه همکاری نخواهد کرد، واقعیت پیدا نکرده است.

وی گفت: باید در همینجا تاکید کنم که تردیدها در مورد اینکه رهبران سوریه در این زمینه همکاری نخواهند کرد، به واقعیت نپیوست و اکنون ما شاهد هستیم که مقامات دمشق فعالانه و بسیار شفاف با ساختارهای بین‌المللی همکاری دارند و من امیدوارم که این کار با همین آهنگ به پیش برود.

وی در مورد سرنوشت " بشار اسد " بار دیگر تاکید کرد که این مسئله‌ای نیست که رهبران روسیه و یا هر کشور دیگری در مورد آن تصمیم بگیرند. این ملت سوریه است که بطور مستقل در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سئوالی در مورد کافی بودن زمان یک سال برای اجرای عملیات نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: زمان یک ساله برای عملیات مشخص کارشناسان بین‌المللی برای نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه واقع بینانه به نظر می‌رسد. ما در این مورد باید به کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعتماد کنیم. هم ما و هم آمریکا به آنها اعتماد داریم.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه این کارشناسان در سراسر جهان دارای اعتبار هستند، افزود: اگر آنها می‌گویند که این کار را ظرف مدت یک سال انجام خواهند داد، بنابراین احتمالا این کار شدنی است.

پوتین همچنین در پاسخ به سئوال دیگری با ابراز امیدواری در این مورد که مشکلات سیاست داخلی آمریکا در رابطه با بودجه فدرال هرچه سریعتر حل و فصل شود، گفت: وضعیت کنونی در آمریکا در نشست سران مورد بررسی قرار نگرفت، ولی ما و شما میدانیم که آمریکا بعنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ در جهان اگر دچار مشکلی شود، این مسئله در سطح پایین تر بر کل اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل ما امیدواریم که مشکلات سیاست داخلی آمریکا هرچه زودتر برط