۶۸۶ پرونده‌ فساد در فوتبال ایران!
به گزارشافکارنیوز، کاظم اولیایی درباره جلسه برخی از کارشناسان فوتبال با نمایندگان کمیسیون اصل " ۹۰ " مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این جلسه چهار ساعت طول کشید که خوشبختانه در آن نمایندگان شنوده بودند و کارشناسان فوتبال گوینده. این جلسه دو بحثرا بررسی می‌کرد، نخست آن که اصل وجود فساد در فوتبال بررسی شود و دوم آن که راه‌های رسیدگی، جلوگیری و از بین بردن آنها شناسایی شود.

وی ادامه داد: بحثاثبات وجود فساد در فوتبال یک بحثاست و این که درصد وجود آن چقدر است نکته دیگری است. مساله این است که درصد فساد در فوتبال به نسبت جامعه خیلی کمتر است، اما چون ورزش در برابر چشم است و خاصیت الگو بودن دارد و مردم از آن انتظار رواج روحیه پهلوانی و سالم سازی جامعه را دارند، کوچک‌ترین فسادی در آن مانند سلول‌های سرطانی خطرناک است.

اولیایی در ادامه درباره مفاد جلسه کمیسیون اصل " ۹۰ " مجلس شورای اسلامی گفت: اصول پذیرفته شده‌ای به نام سازمان‌های مردم نهاد داریم که اساس آنها به خود کنترلی و درون کنترلی است. فدراسیون فوتبال هم چنین ساختاری دارد، اما دستگاه‌های خارج از فدراسیون را به کمک طلبیده است.

مدیرعامل اسبق استقلال همچنین گفت: تاکنون ۶۸۶ پرونده‌ فساد در فدراسیون فوتبال ایران تشکیل شده که ۵۰۰ تای آن را غیر قابل قبول و بدون ادله معرفی کرده‌اند. از ۱۸۶ پرونده‌ باقی مانده، ۱۶۰ پرونده‌ به دادگستری ارجاع شده و ۱۶ پرونده‌ در خود فدراسیون بررسی می‌شود. دادگستری هم برای ۱۰۲ پرونده‌ حکم صادر کرده و ۵۸ پرونده‌ در حال صدور حکم است.

وی ادامه داد: بحثاین است که اگر می گوییم دولت نباید در فدراسیون فوتبال دخالت کند آیا درست است که پیگیری مفسده‌ها را به قوه قضاییه یا وزارت اطلاعات بسپاریم؟ این اشتباهی است که آقایان مرتکب می‌شوند. آنها زمانی که بحثرای گیری فدراسیون مطرح بود می‌گفتند که دولت نباید در تغییرات فدراسیون دخالت کند، اما حالا که اجازه بروز فساد را داده‌اند یا فساد از راهی وارد شده است، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و دستگاه‌هایی را که کاری مهم‌تر از فوتبال دارند درگیر ماجرا کرده‌اند.

اولیایی در ادامه گفت: از اعضای کمیسیون اصل " ۹۰ " خواستم که درباره اصلاح ساختارها فکر کنند. معتقدم که ساختار موجود اجازه بروز مفسده را داده و آنهایی که این اجازه را می‌دهند، جرم‌شان کمتر از فسادکنندگان نیست.

این مدیر اسبق فوتبال در ادامه به ماجرا محرومیت رییس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در فیفا افتاد می‌تواند برای ما راهگشا باشد. وقتی بن همام با استفاده از دلارهای نفتی قطری‌ها برای آنها میزبانی جام جهانی را به ارمغان آورد، کمیته‌ اخلاق فیفا کارنامه او را بررسی کرد، ولی پرونده‌ را به دادگستری ارجاع نداد. در پایان هم حکم به محرومیت مادام العمر او داد.

اولیایی افزود: فدراسیون فوتبال ما ضعف دارد. اگر فدراسیون فوتبال ایران کمیته‌ اخلاق مستقل داشته باشد آنقدر قدرت خواهد داشت که خودش مسایل را پیگیری کند. بعضی از اقدامات از نظر فوتبالی جرم است، ولی از نظر قوه قضاییه جرم نیست. ایراد اصلی آن جا است که کمیته‌ اخلاق در فدراسیون تشکیل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر کمیته‌ اخلاق تشکیل شود چون این کمیته‌ مستقل است، اگر کسی از مسئولان فدراسیون شکایت کند، قابل بررسی است. کمیته‌ اخلاق حتی می‌تواند رییس فدراسیون را برکنار کند، چون نباید به هیچ فردی وابستگی داشته باشد. در حالی که اعضای کمیته‌ای که اکنون پرچم دار مبارزه با فساد است، همه اعضای اجرایی فدراسیون هستند، نمی‌شود که قوه مجریه در قوه قضاییه نفوذ داشته باشد.

اولیایی همچنین درباره نتیجه‌ جلسه کمیسیون اصل " ۹۰ " مجلس شورای اسلامی گفت: جلساتی پیش‌تر برگزار شده و قرار است جلسات دیگری هم تشکیل شود. در جلسات بعدی قرار است از اهالی قلم و مطبوعات هم دعوت شود، چون نظرات آنها هم در این زمینه مهم است. در نهایت با بررسی تمام صحبت‌ها، کار گروه ویژه‌ای تشکیل می‌شود و تصمیم گیری می‌کند.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل " ۹۰ " ویژگی مهمی دارد که بر اساس آن هم در قوه مقننه حضور دارد و هم در صورت مشاهده یک تخلف آشکار می‌تواند حکم قضایی صادر و آن را از طریق یکی از شعب قضایی به دستگاه اجرایی ابلاغ کند.

در جلسه دیشب(دوشنبه) کمیسیون اصل " ۹۰ " مجلس شورای اسلامی که با حضور اعضای این کمیسیون، زمانی مشاور رییس جمهور و امیدوار رضایی مشاور ورزش کمیسیون اصل " ۹۰ " برگزار شد، کاظم اولیایی و امیر عابدینی به نمایندگی از مدیران ورزش، امیر قلعه‌نویی، رسول کربکندی، حمید درخشان و سیامک رحیم پور به نمایندگی از مربیان، مهدی رحمتی و سیاوش اکبرپور به نمایندگی از بازیکنان و حبیب الله شیرازی، علی رجبلو و سید علی به نمایندگی از جامعه داوران حضور داشتند.