هشدار کاخ سفید: اعتبار آمریکا در خطر است

به گزارش افکارنیوز، ‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات بلندپایه آمریکایی هشدار دادند که برای جمهوری خواهان هیچ طرح دیگری به جز افزایش سقف بدهی ۷ / ۱۶ تریلیون دلاری آمریکا تا تاریخ هفدهم اکتبر وجود ندارد.

این هشدار یک روز پس از تهدید جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه تا زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امتیازات سیاسی چشمگیر اعطا نکند وی اقدام به افزایش سقف بدهی دولت آمریکا نخواهد کرد، اعلام شد.

خودداری کنگره آمریکا از افزایش سقف بدهی باعثچنان تبعات اقتصادی سختی برای دولت خواهد شد که به عقیده بسیاری از ناظران، رهبران بلندپایه پیش از آنکه چنین چیزی به مرحله تصویب برسد جلوی آن را خواهند گرفت. اما سناریوی کابوس وار اصلی هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود که نفرت میان جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و باراک اوباما، بر سر تعطیلی فعلی دولت و نزدیک شدن ضرب الاجل ۱۷ اکتبر در حال افزایش است.

جن اسپرلینگ، مدیر شورای اقتصادی ملی آمریکا اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم که افراد زیادی وجود داشته باشند که از اظهارنظرهای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ناراحت نباشند.

وی هشدار داد: اوباما نمی‌تواند به مجلس نمایندگان آمریکا اجازه دهد با مساله سقف بدهی وی را به گروگان بگیرند زیرا چنین کاری باعثیک سابقه تاریک برای روسای جمهور آینده خواهد شد.

اسپرلینگ گفت: رئیس جمهور تصریح کرده است که دوران تهدید کوتاهی در پرداخت بدهی باید تمام شود. اگر ما اجازه دهیم که این فرآیند عادی شود آسیب زیادی به دموکراسی ما، اقتصاد ما، اعتماد کامل به ما واعتبار آمریکا وارد خواهد شد. عدم پرداخت بدهی غیرقابل تصور است.

اوباما از مذاکره با بوئنر بر سر مساله افزایش سقف بدهی خودداری می‌کند ومی‌گوید که این وظیفه کنگره است که صورت حساب‌هایی را که قانونگذاران بالا می‌آورند، پرداخت کند. اگر دولت آمریکا تا تاریخ ۱۷ اکتبر(۲۵ مهر) نتواند اعتبار دریافت وام خود را افزایش دهد شروع به کوتاهی در پرداخت بدهی‌هایش برای نخستین بار در تاریخ آمریکا می‌کند.

بسیاری از ناظران معتقدند اقتصاد آمریکا ممکن است با این کار به یک رکود فاجعه بار دچار شود و این مساله به سراسر جهان سرایت کرده و بازارهای مالی دچار بحران خواهد شد.

بوئنر در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی گفت: مجلس نمایندگان آمریکا بدون امتیازاتی از سوی کاخ سفید سقف بدهی دولت آمریکا را افزایش نخواهد داد. ما قرار نیست بدون هیچ چیزی اقدام به تصویب افزایش سقف بدهی کنیم. من به رئیس جمهور گفتم که به هیچ ترتیبی این مساله را تصویب نکنیم. در مجلس نمایندگان آمریکا هیچ رای برای تصویب افزایش سقف بدهی به صورت خشک و خالی وجود ندارد ورئیس جمهور با مذاکره نکردن با ما خطر کوتاهی در پرداخت بدهی را ایجاد می‌کند.

اما جیسون فورمان، رئیس شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد تنها طرحی که وجود دارد این است که کنگره سقف بدهی را افزایش دهد.

وی گفت: تبعات کوتاهی در پرداخت بدهی آنقدر وحشتناک است که حتی صحبت از آن نیز سخت است. ما عملا هرگز آن را آزمایش نکردیم و نمیدانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.