افزایش بی‌ صدای قیمت کالاهای اساسی + جدول

به گزارش افکارنیوز، پیش از حماسه سیاسی بیست و چهارم خرداد‌ماه بسیاری از نامزدها در برنامه تبلیغاتی خود اصلاح معیشت مردم را به عنوان اولین هدف برنامه دولت خود اعلام می‌کردند و این موضوع از آنجا ناشی می‌شد که به عقیده همه نامزدها معیشت مردم در سال‌های دولت نهم و دهم در شرایط مناسبی قرار نداشته است. به هر حال موضوع این گزارش بررسی معیشت مردم در دولت محمود احمدی‌نژاد نیست و در واقع بحثقیمت‌ها پس از آغاز دولت یازدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از همان ابتدا از برنامه ۱۰۰ روزه‌ای صحبت‌ کرد که باید در آن معیشت مردم اصلاح می‌شد چرا که مقام معظم رهبری حتی پیش از آغاز حماسه ۲۴ خرداد‌ماه نیز به دولت دهم این موضوع را گوشزد کرده بودند که باید معیشت مردم جدی گرفته شود.

برنامه‌ای که حسن روحانی از آن به عنوان برنامه ۱۰۰ روزه نام برد و وزرای او نیز در جلسات رأی اعتماد مجلس مرتبا بر آن تاکید کردند موید این موضوع بود که قرار است برنامه‌های جدی برای اصلاح معیشت مردم صورت گیرد.

سؤال اول این است که معیشت مردم از نظر مسئولان دولتی شامل چه حوزه‌های می‌شود، آیا بهای مسکن، اجاره بها، قیمت انواع میوه و تره‌بار، قیمت کالاهای اساسی، مواد پروتئینی و یا حتی قیمت خودرو و خدمات شهری هم در حوزه اصلاح معیشت مردم در نظر گرفته می‌شود، یا در نگاهی کلان‌تر با حل مشکل نرخ رشد نقدینگی در جامعه به سمت مهار تورم حرکت خواهد شد و یا برنامه‌هایی نظیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و یا به عبارت هدفمندی حامل‌های انرژی یا اصلاح قیمت‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی در معیشت مردم بگذارند. همه اینها مباحثی بوده و هست و همواره کارشناسان مختلفی در حوزه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهند اما هدف از این گزارش بررسی قیمت انواع کالاهای اساسی که شامل انواع محصولات پروتئینی، لبنی و کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است، می‌شود.

به گزارش فارس، بنابر آمارهای بانک مرکزی که در جدول زیر به صورت مقایسه‌ای بین هفته منتهی به هفتم تیرماه و هفته منتهی به ۱۲ مهر‌ماه مورد بررسی قرار گرفته است این آمارها با هم مقایسه می‌شود.

قیمت انواع کالاهای اساسی به روایت بانک مرکزی

کالا واحد قیمت در تیرماه / ریال قیمت در مهر‌ماه / ریال
ماست پاستوریزه کیلو ۲۲۱۶۰ ۲۴۳۷۰
پنیر پاستوریزه ۴۵۰ گرمی ۳۷۰۹۰ ۴۱۵۲۰
شیر پاستوریزه لیتر ۲۱۱۱۰ ۲۲۸۲۰
تخم‌مرغ شانه‌ ۲ کیلویی ۸۰۵۳۰ ۹۰۰۷۰
برنج داخلی کیلو ۷۱۳۱۰ ۷۴۰۷۰
نخود کیلو ۵۹۵۴۰ ۵۷۲۳۰
لپه کیلو ۷۴۴۰۰ ۷۱۱۰
لوبیا قرمز کیلو ۸۹۳۳۰ ۹۲۹۹۰
لوبیا سفید کیلو ۸۷۱۷۰ ۹۱۸۲۰
خیار کیلو ۲۱۰۸۰ ۲۵۱۳۰
گوجه‌فرنگی کیلو ۲۰۴۰۰ ۲۰۵۵۰
سیب‌زمینی کیلو ۲۲۹۹۰ ۲۰۴۰۰
پیاز کیلو ۱۲۳۶۰ ۱۱۸۳۰
گوشت گوسفند با استخوان کیلو ۲۹۶۶۱۰ ۲۹۸۷۹۰
گوشت گوساله بی‌استخوان کیلو ۳۱۰۹۰۰ ۳۰۸۵۰۰
قند کیلو ۲۵۷۴۰ ۲۶۲۷۰
شکر کیلو ۲۲۳۲۰ ۲۲۸۹۰
چای خارجی بسته ۵۰۰ گرمی ۱۵۰۸۸۰ ۱۵۰۷۲۰
روغن نباتی جامد کیلو ۲۱۵۸۴۰ ۲۱۵۹۳۰
روغن نباتی مایع کیلو ۴۵۹۳۰ ۴۵۹۷۰

به گزارش فارس، با نگاهی به قیمت‌های خرده‌فروشی بانک مرکزی در فاصله ۷ تیر‌ماه تا ۱۲ مهر‌ماه شاهد روند صعودی قیمت‌ها در اکثر کالاهای اساسی هستیم و این در حالی است که مسئولان دولت یازدهم مرتباً از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند.

با مقایسه قیمت ها در ۳ ماه گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی، حبوبات بویژه لوبیا قرمز و لوبیا سفید، تخم مرغ و برنج داخلی هستیم که در این میان تخم مرغ با هزار تومان گرانی در هر شانه و همچنین محصولات لبنی رکود دار گرانی هستند تا آنجا در این مدت هر بسته پنیر ۴۵۰ گرمی ۴۰۰تومان افزایش قیمت داشته است و ماست و شیر پاستوریزه در هر لیتر افزایش قیمت در حدود ۲۰۰ تومان داشته اند. این در حالیست فعالان حوزه لبنی بدنبال مجوز افزایش قیمت محصولات خود هستند.

لذا می توان نتیجه گرفت تخم مرغ در این مدت افزایش قیمت ۱۲.۵ درصدی و همچنین پنیر و سایر محصولات لبنی در سکوت خبری افزایش قیمت بیش از ۱۰ درصدی داشته اند.

به گزارش فارس؛ قیمت‌های تهیه شده در جدول بالا براساس آمارهای بانک مرکزی است و به صورت میانگین شهر تهران اعلام می‌شود. لذا ممکن است؛ قیمت‌ها در برخی نقاط تهران بالاتر یا پایین‌تر از این باشد لذا سری به خرده فروشی های سطح شهر هم زدیم تا قیمت انواع کالاهای اساسی و مواد پروتئینی را جویا شویم.

میانگین قیمت مواد پروتئینی در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت / تومان
مرغ کیلوگرم ۷۰۰۰
ران مرغ کیلوگرم ۶۳۰۰
فیله مرغ کیلوگرم ۱۳۵۰۰
مرغ منجمد کیلوگرم ۵۳۰۰
گوساله منجمد برزیلی کیلوگرم ۲۲۵۰۰
قلوه‌گاه منجمد پاکستانی کیلوگرم ۱۸۵۰۰
شقه گوسفندی کیلوگرم ۲۵۵۰۰
ران گوسفندی کیلوگرم ۳۰۰۰۰
گوساله کیلوگرم ۲۹۰۰۰
جگر گوسفندی کیلوگرم ۲۳۰۰۰

در حالی قیمت متوسط مرغ در سطح شهر تهران از ۷۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم فراتر رفته است که مسئولان وزارت صنعت آن را نمی پذیرند و معتقدند قیمت ها باید حدود ۶۵۰۰ باشد.

قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت / تومان
شیر پاستوریزه یک لیتری ۱۹۰۰
شیر نایلونی کم چرب یک لیتری ۱۳۰۰
شیر نایلونی پر چرب یک لیتری ۱۵۰۰
ماست کم چرب ۹۰۰ گرمی ۲۵۰۰
پنیر ۳۰۰ گرمی ۳۴۰۰
تخم مرغ شانه دو کیلویی ۸۵۰۰
تخم مرغ دانه ۳۵۰
روغن مایع یک لیتری ۴۹۰۰
روغن جامد ۴.۵ کیلویی ۲۱۴۰۰
لپه کیلوگرم ۶۰۰۰
عدس کیلوگرم ۶۰۰۰
لوبیا چیتی کیلوگرم ۸۰۰۰
لوبیا قرمز کیلوگرم ۹۰۰۰
برنج طارم کیلوگرم ۸۰۰۰
برنج هندی کیلوگرم ۵۰۰۰
برنج تایلندی کیلوگرم ۳۵۰۰

قیمت انواع میوه و تره بار در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت / تومان
خرمالو کیلوگرم ۴۵۰۰
انگور کیلوگرم ۵۵۰۰
موز کیلوگرم ۳۷۰۰
هلو کیلوگرم ۴۹۰۰
سیب کیلوگرم ۴۲۰۰
انار کیلوگرم ۳۹۰۰
لیمو شیرین کیلوگرم ۳۶۰۰
نارنگی کیلوگرم ۴۴۰۰
بادنجان کیلوگرم ۱۳۰۰
خیار بوته ای کیلوگرم ۲۹۵۰
فلفل دلمه کیلوگرم ۲۷۰۰
کدو کیلوگرم ۱۸۰۰
کاهو کیلوگرم ۲۰۰۰
گوجه کیلوگرم ۱۸۰۰
پیاز کیلوگرم ۹۵۰
سیب زمینی کیلوگرم ۲۲۰۰

بنابر این گزارش؛ علی‌اکبر پورکاوه به فارس می‌گوید کارخانجات لبنیات مجوز افزایش قیمت خود را روی میز سازمان حمایت گذاشته‌اند و به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند و یا از طرفی دیگر فعالان صنعت روغن‌نباتی مرتباً از تقاضای افزایش قیمت روغن‌نباتی صحبت می‌کنند و می‌گویند تولید با این وضعیت مرغون به صرفه نیست.

به نظر می‌رسد؛ سازمان حمایت و بازرگانی داخلی وزارت صنعت باید در اقدامی از روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کرده و همانطور که در مصاحبه‌هایشان گفته می‌شود به دنبال ثبات قیمت‌ها باشند.

یکی از روشهای توزیع کالاهای اساسی عرضه از طریق فروشگاه های زنجیره ای است لذا قیمت کالاهای اساسی در یکی از فروشگاه های زنجیره ای نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

قیمت کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای

کالا واحد قیمت / تومان
روغن مایع یک لیتری ۴۰۴۰
روغن مایع ۲.۷۵۰ کیلویی ۱۶۱۳۰
روغن جامد ۵ کیلویی ۱۹۰۷۰
شکر ۹۰۰ گرمی ۱۷۰۰
قند ۹۰۰ گرمی ۲۵۰۰
لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۷۹۵۰
لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۸۷۵۰
لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی ۶۹۰۰
نخود ۹۰۰ گرمی ۵۲۰۰
عدس ۹۰۰ گرمی ۵۴۰۰
لپه ۹۰۰ گرمی ۵۹۵۰
برنج طارم ۲.۵ کیلویی ۱۹۵۰۰
برنج تایلندی ۱۰ کیلویی ۱۹۷۰۰
برنج آمریکایی ۲۰ کیلویی ۴۹۰۰۰
تخم مرغ شانه دو کیلویی ۸۰۰۰
پنیر لیقوان کیلوگرم ۱۵۹۵۰
پنیر گلپایگان کیلوگرم ۷۷۵۰
ماست ۳.۵ چربی ۱۵۰۰ گرمی ۴۰۰۰
کره ۵۰ گرمی ۱۲۰۰
کره ۱۰۰گرمی ۲۳۰۰
کره ۲۵۰گرمی ۵۵۰۰

بنابراین گزارش، درحالی روند صعودی قیمت کالاهای اساسی در کشور ادامه دارد که قیمت دلار و سایر ارز‌ها روند نزولی به خود گرفته است لذا انتظار می‌رود تا شاهد ثبات قیمت‌ها در کالاهای اساسی نیز باشیم.